معرفی معبد زئوس

معرفی معبد زئوس

تور یونان

معبد زئوس

معرفی معبد زئوس:

معبد زئوس:

معبد زئوس در حقیقت نماد و سمبلی از معماری مجلل و باشکوه یونان باستان می باشد؛ این معبد را تنها بصورت اختصاصی برای ساخت و جای دادن مجسمه زئوس ساخته بودند تا زئوس تا ابد در جایی امن باشد و در خاطر مردم دنیا بماند.

 ۲۵۰۰ سال قبل از میلاد طرح ساخت معبد مطرح و ارائه شده و ساخت ساختمان باشکوه آن نیز از سال ۴۷۰ تا ۴۵۶ قبل از میلاد انجام گرفت. ساختمانی عظیم، زیبا و بی نظیر با شش گوشه و سنگ هایی از جنس آهک. یکی از خصوصیات این معبد که آن را از سایر معبدها، بخصوص معبدهای یونان متمایز می کند ۷۲ ستون آن است که در بخش بیرونی ساختمان ساخته شده اند؛ این ستون ها نماد و نشانی از معماری سبک یونان باستان می باشد. تمام ستون های این معبد با ظرافت و دقت زیاد با گچ توسط معمار لیبون ساخته شدند.

معبد زئوس یکی از باشکوه ترین و زیباترین معبدها و پرستشگاه های یونان باستان محسوب می شد و به همین خاطر در ساخت آن تمام هنر  و ظرافت لازم را به خرج داده اند، سنگ هایی صیقلی، سنگفرش های زیبا، تعداد زیادی مجسمه کوچک و بزرگ، شصت مجسمه شیر نشان... فقط بخشی از زیبایی ها و ویژگی های این معبد باشکوه بودند.

درمورد ویران شدن این معبد بزرگ خوب است بدانید که با وقوع زلزله مهیب سال ۵۲۲ میلادی، که المپیا را به شدت لرزاند این معبد بصورت کامل ازبین رفت و فقط یک ویرانه از خود بر جای گذاشت. تنها در کاوش های قرن ۱۹ و ۲۰ کاوشگران موفق شدند چند ستون از این پرستشگاه پیدا کنند، درضمن بعضی از منابعی که از این معبد در دست هستند می گویند که معبد زئوس در قرن پنجم پس از میلاد طعمه حریقی بزرگ شد.

سازنده تندیس زئوس که بود؟

پیش تر نیز گفتیم که این تندیس بی نظیر توسط فیدیاس ساخته شده بود، فیدیاس معروف ترین پیکر تراش دوران خود بود و در تاریخ یونان باستان بارها نامش آورده شده. جالب است بدانید فیدیاس پسر خارمیدس، یکی از معروف ترین فلاسفه ی یونان باستان نیز بوده.

او مجسمه سازان ماهر زیادی پرورش داد. معروف ترین آن ها آگوراکتیروس و پانتارکس الیسی نام داشتند. درضمن پرستشگاه آتنا نیز توسط فیدیاس ساخته شده بود که در نوع خود بی نظیر و بی مثال است.

درمورد زندگی شخصی فیدیاس اطلاعات زیادی در دست نیست، ولی می گویند که او مورد خشم یکی از فرمانروایان زمان خود واقع شد. او را زندانی کردند و سرانجام فیدیاس در حالی که در حصر بود جان سپرد. کسی نمی داند که فیدیاس قبل از زندانی شدن مجسمه را ساخته یا از زندان گریخته و سپس آن را ساخته و بار دیگر در بند شده.

فیدیاس در جواب شخصی که پرسید او زئوس را از نزدیک دیده یا نه، گفت:

من برای ساختن تندیس زئوس از اثر ایلیاد هومر الهام گرفتم، عبارتی که در آن بیان شد پسر کرونوس با ابروهای مشکی پر پشتش سری به طرف من تکان داد و از این حرکت او المپیا لرزید.

معرفی معبد زئوسReviewed by Yeganeh on Feb 14Rating: 3.0معرفی معبد زئوساگر علاقمندید در یک تور ارزان و تور خارجی شرکت کنید، پیشنهاد ما تور یونان است. اینبار در اول تور با یکی دیگر از جاذبه های یونان معبد زئوس آشنا خواهید شد.

اگر علاقمندید در یک تور ارزان و تور خارجی شرکت کنید، پیشنهاد ما تور یونان است. اینبار در اول تور با یکی دیگر از جاذبه های یونان معبد زئوس آشنا خواهید شد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

تور کوشی آداسی