تاریخچه و دلیل ساخت غول رودس

تاریخچه و دلیل ساخت غول رودس

تور یونان

تندیس غول رودس

تاریخچه و دلیل ساخت غول رودس:

تاریخچه غول رودس:

ساخت این سازه عظیم جثه را به سال های ۲۸۰ تا ۲۹۲ قبل از میلاد نسبت می دهند.  این مجسمه به دو دلیل ساخته شد: اول پاسداشت مبارزه هایی که رودس با سایر نواحی داشت و پیروز شد و بعد نشان دادن اسطوره ی خورشید و نگهبان سرزمین.

چارز ( Chares ) اهل لیندوس یکی از شهرهای یونان طراح این مجسمه عظیم و باشکوه بود.

در قدیم رودس بخشی از امپراطوری اسکندر محسوب می شد، وقتی اسکندر خیلی ناگهانی در سال  ۳۲۳ قبل از میلاد فوت کرد، قلمرو او بین سه تن از ژنرال هایش تقسیم شد.

برای بدست آوردن حکومت جزیره دو ژنرال آنتیگونوس و بطلمیوس با هم اختلاف داشتند. در سال ۳۰۵ قبل از میلاد آنتیگونوس ارتشی ۴۰,۰۰۰ نفری را با ۲۰۰ کشتی برای بدست آوردن رودس به حرکت در آورد. پسر آنتیگونوس، دمتریوس فرمانده این ارتش بود. او در نخستین اقدام ناکام ماند و به ناچار جزیره را به محاصره ی خود درآورد، ولی نتیجه کاملا برعکس شد چون بطلمیوس با حاکمان محلی جزیره ی رودس اتحاد پایداری داشت و به همین خاطر، ارتش آنتیگونوس با ۴۰,۰۰۰ سرباز شکست خورده بازگشتند. به همین خاطر مردم رودس همواره سعی در حفظ یاد و خاطره این پیروزی داشتند.

در برخی از روایات اینطور بیان شده که فلز غول رودس از سلاح های ذوب شده ارتش ۴۰,۰۰۰ نفری آنتیگونوس تامین شده. غنائم این جنگ به حدی بود که اهالی رودس توانستند با فروختن مابقی ابزار و سلاح های دشمنانشان هزینه ی ساخت غول رودس را تامین کنند.

در سال ۲۲۶ میلادی زمین لرزه ای تندیس را از زانو شکست. بنابراین رودس سقوط کرد. بعد از سقوط مجسمه رودس امپراتور مصر پیشنهاد داد که هزینه ی مرمت دوباره ی تندیس را تقبل کند تا مجسمه رودس نابود نشود ولی یکی از پیش گویان یونان گفت که ساختن دوباره ی مجسمه خوش یمن نیست و سرزمین را به نابودی می کشد. بنابراین حاکمان مجسمه را همانطور رها کردند و اجازه تعمیرش را هم به کسی ندادند.

برخی روایات اشاره می کنند که مجسمه شکسته تا ۸۰۰ سال روی زمین بود. یعنی زمان حمله اعراب که به رودس حمله کردند و آن را تحت سلطه ی خود در آورند. اعراب مجسمه را قطعه قطعه کردند و به یک بازرگان فروختند و او با ۹۰۰ شتر غول رودس را با خود برد.

سال ۲۰۰۸ میلادی مقامات یونان قصد داشتند تندیسی دیگر شبیه بسازند تا دوباره تندیس ایزد خورشید احیا شود.

برخی منابع می گویند تا سال ۱۳۹۵ میلادی پای راست رودس وجود داشت ولی کسی از راستی این موضوع مطمئن نیست. برخی منابع معتقدند که پاهای غول باز بود و همه ی دهانه ی بندر را در بر می گرفت.

در زمان پایان ساخت غول رودس برای آن شعری سروده اند:

 برای تو ای خورشید، مردمان دوریان( رودس )مجسمه ای برنزین ساخته اند، با بلندایی چون کوه آلپ، زمانی که امواج دریا از جنگ آرام شد، با غنائم بی شماری که از دشمن گرفته شد، نه تنها در دریاها بلکه در خشکی، ، مشعل عشق، استقلال و آزادی برپا شد و سلطه در دریا و خورشید متعلق به فرزندان هراکلس شد.

تاریخچه و دلیل ساخت غول رودسReviewed by Yeganeh on Feb 25Rating: 3.0تاریخچه و دلیل ساخت غول رودساگر علاقمندید یک تور ارزان و تور خارجی به اروپا را تجربه کنید، پیشنهاد ما تور یونان و دیدن جاذبه های عجیب و حیرت انگیز آن است. در ادامه با اول تور همراه باشید تا با غول رودس یکی از عجایب هفتگانه مدرن آشنا شوید.

اگر علاقمندید یک تور ارزان و تور خارجی به اروپا را تجربه کنید، پیشنهاد ما تور یونان و دیدن جاذبه های عجیب و حیرت انگیز آن است. در ادامه با اول تور همراه باشید تا با غول رودس یکی از عجایب هفتگانه مدرن آشنا شوید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

تور کوشی آداسی