بازدید موزه های گیلان موزه رشت و موزه تاریخ چای

بازدید موزه های گیلان موزه رشت و موزه تاریخ چای

تور گیلان

راهنمای بازدید از موزه های گیلان:موزه رشت، موزه تاریخ چای گیلان، موزه میراث روستایی گیلان:

اگر علاقمندید که یک تور ارزان به استان گیلان را تجربه کنید این مطلب را دنبال کنید تا بهترین گزینه های گردشگری در استان گیلان را به شما معرفی کنیم. در ادامه با برخی از بهترین موزه های استان گیلان آشنا خواهید شد:

موزه رشت:

خیابان طالقانی

تلفن:01333227979

نهاد مسئول: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان.

ساختمان این موزه در گذشته منزل روزنامه نگار، آزدیخواه و یکی از افراد مهم در نهضت جنگل و دوره مشروطیت میرزا حسین خان کسمائی بود.

این بنا در سال 1349 توسط وزارت فرهنگ و هنر برای تاسیس موزه خریداری و در دهه 50 و در طول 6ماه قسمتی از آن تبدیل به موزه شد.

بنای این موزه 560 متر مربع مساحت و قدمتی 80 ساله دارد. این مجموعه با واگذار شدن به مدیریت و برنامه ریزی موزه ها و نمایشگاه ها مورد نوسازی قرار گرفت و در سال 1367 بار دیگر افتتاح شد و بازدید از آن برای عموم آزاد است.

در این موزه از دو بخش اساسی بازدید خواهید کرد:

بخش مردم شناسی که موضوع آن زندگی مردم گیلان است و بخش باستان شناسی که شامل آثار تاریخی و کشفیات باستانی گیلان را در خود دارد. یکی از قسمت های جالب توجه این بخش باستان شناسی گورستانی است که در آن به نمایش گذاشته شده است.

موزه تاریخ چای گیلان:

لاهیجان، خیابان کاشف شرقی.

تلفن:01412229980

نهاد مسئول: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان.

موزه تاریخ چای گیلان اوایل تنها با نام مقبره کاشف السلطنه معرف عموم بود ولی از سال 1357 کاربری آن تغییر کرد و به موزه چای گیلان تبدیل شد.

البته برای اینکه به عنوان موزه معرفی شود ساختمان نیمه کاره کنار آن را هم تکمیل کردند و به ساختمان مقبره متصل نمودند تا فضای کافی برای ایجاد موزه فراهم شود.

ساختمان موزه چای را به طور کلی می توان به چند بخش تقسیم کرد: دو فضای اداری در طرفین جنوب و شمال، یک تالار دو طبقه و یک برج.

دو طبقه ذکر شده در طبقه دوم با اقلام مردم شناسی و چندین ویترین پر شده و طبقه هم کف آن مدارکی که از کاشف السلطنه و اسنادش برجای مانده و هم چنین لوازم جالبی از جمله وسایل مختص چای نوشی را به نمایش درآورده است.

موزه میراث روستایی گیلان:

جاده رشت به تهران، نرسیده به پلیس راه، جاده سراوان به فومن.

تلفن: 01313239490

نهاد مسئول: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان.

موزه ای بسیار ارزشمند که طبق برنامه تعیین شده گردشگران در آن باید بتوانند 9 نماد از 9گونه ساخت و ساز روستایی استان گیلان را ببینند. البته هم اکنون تنها 3 نوع از 9 گونه ساخت و ساز گیلانی از روستاهای لاهیجان، فومن و رودبنه واچینی شده و پس از انتقال به این مجموعه مورد دوباره چینی قرار گرفته. جالب است بدانید که این ساختمان ها نوساز نیستند و قدمتی حدودا 180 ساله دارند. با مشاهده این ساختمان ها می توان به راحتی اطلاعات خوبی درباره نحوه مسکن گزینی، صنایع گیلانی و روش زندگی بومیان این استان بدست آورد.

دوره مطالعاتی برای ایجاد این موزه از سال 81 آغاز شد اما فکر ایجاد و ساخت چنین مجموعه ای در سال 69 با وقوع زلزله فاجعه بار رودبار و منجیل شکل گرفت و مطرح شد، چرا که پس از وقوع زلزله تعداد زیادی از بناهای قدیمی و ارزشمند گیلانی تخریب و نابود شدند.

این مجموعه با هدف اشاعه و حفظ فرهنگ بومی مردمان گیلان و تکنیک ها و فنون نانوشته خانه سازی گیلانی ساخته شد تا علاوه بر بازدید از خانه ها گردشگران با خوراک، نحوه زندگی، پوشاک و ابزارآلات مورد استفاده بومیان منطقه آشنا شوند.

بازدید موزه های گیلان موزه رشت و موزه تاریخ چایReviewed by اول تور on Dec 23Rating: 3.0بازدید موزه های گیلان موزه رشت و موزه تاریخ چایاگر علاقمندید که یک تور ارزان به استان گیلان را تجربه کنید این مطلب را دنبال کنید تا بهترین گزینه های گردشگری در استان گیلان را به شما معرفی کنیم.

اگر علاقمندید که یک تور ارزان به استان گیلان را تجربه کنید این مطلب را دنبال کنید تا بهترین گزینه های گردشگری در استان گیلان را به شما معرفی کنیم.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

تور کوشی آداسی