معرفی کلیسای جامع تثلیث تفلیس

معرفی کلیسای جامع تثلیث تفلیس

تور گرجستان

کلیسای جامع تثلیث

معرفی کلیسای جامع تثلیث تفلیس:

چنانچه علاقمندید که در یک تور ارزان و بخصوص تور خارجی شرکت کنید ما تور گرجستان را پیشنهاد می کنیم. در ادامه در اول تور درباره این مقصد گردشگری و جاذبه هایش بیشتر خواهیم گفت. اینبار مقصد ما کلیسای جامع تثلیث در تفلیس خواهد بود:

کلیسا سامبا یا تثلیث در پایتخت گرجستان شهر تفلیس واقع شده است و این روزها، در رده با ارزش ترین و اصلی ترین جاذبه های گردشگری شهر تفلیس و کشور گرجستان قرار می گیرد. خیلی ها کلیسای تثلیث را نگینی بر انگشتری تفلیس معرفی می کنند و معتقدند که حین سفر به تفلیس، حتما باید از کلیسای جامع تثلیث هم دیدن کنند وگرنه مسافرت آن ها کامل نشده و از یک گردش و سفر ناقص برمی گردند. تمام این حرفها نشان از میزان ارزش و جایگاه سامبا برای مسیحیان بخصوص پیروان ارتدکس دارد. در ادامه بیشتر درباره این کلیسای زیبا خواهیم گفت:

کلیسای جامع تثلیث:

کلیسای تثلیث یکی از باارزش ترین و معروف ترین کلیساهای ارتدکس محسوب می شود و  مابین سال های 1995 و 2004 در شهر تفلیس گرجستان احداث شد البته در جایی که سابقا کلیسایی خاص ارمنی ها وجود داشت.

این کلیسا را با نام سامبا هم می شناسند. سامبا در زبان گرجی معادل تَثلیث است و تفاوتی ندارد. این کلیسا خیلی از عمرش نمی گذرد و سازه ای جوان محسوب می شود؛ ولی در مدتی کوتاه توانسته، اعتبار زیادی بدست آورد و به یکی از شاخص ترین جاذبه های تفلیس تبدیل شود. پاتریاک کنونی گرجستان، یعنی ایلیای دوم ریاست این کلیسا را بر عهده دارد و رهبر کلیسای ارتدکس هم محسوب می شود.

اکثریت مردم گرجستان پیرو ارتدکس هستند و توجه خاصی به کلیسای تثلیث دارند؛ ولی علاوه بر پیروان ارتدکس تقریبا اکثریت گردشگران تفلیس نیز حتما در سفرشان از این ساختمان دیدن می کنند.

تثلیث در بخش مرکزی شهر جای گرفته یعنی مرکز اولیه تفلیس که به شهر قدیم تفلیس نیز معروف است و در کرانه چپ رود کُر و بر روی تپه ای به اسم سنت ایلیا واقع شده است؛ به همین خاطر سامبا چشم اندازی فوق العاده رو به شهر تفلیس دارد. این کلیسا را بزرگ ترین کلیسای ارتدکس جهان می دانند. تثلیث گنجایش 10000 تَن را دارد و سومین کلیسای بلند ارتدکس روسی نیز محسوب می شود و با احتساب صلیب بالای گنبد، ارتفاع 87.1 متری دارد. این کلیسا دو طبقه زیرین هم با ارتفاع 13.7 متر دارد.

در بخش تاریخی این کلیسا بیشتر خواهیم گفت که چرا تثلیث ساخته شد اما اینجا هم مختصرا به آن اشاره می کنیم. اهالی گرجستان پس روزهای سختی که پشت سر گذاشتند و به استقلال رسیدند انتظار داشتند کلیسایی باشکوه برای پایتخت کشورشان ساخته شود که کلیسای جامع تثلیث، این خواسته را برآورده کرد. در هر منطقه ای از تفلیس باشید به راحتی می توانید گنبد طلایی کلیسا و صلیب آن را ببینید که المانی برای شکوه مسیحیت ارتدکس محسوب می شود.

 در ادامه با تاریخچه نه چندان طولانی ولی جالب توجه تثلیث آشنا خواهید شد.

نکته:

تثلیث یا سه‌گانه‌باوری از اعتقادات اصلی دین مسیحیت است که در آن خدای یگانه در سه شخص خدای پدر، خدای پسر (بر اساس باور مسیحیت: عیسی مسیح) و خدای روح القدس است. این سه خدا با هم فرق دارند ولی ذاتی یکسان دارند.

معرفی کلیسای جامع تثلیث تفلیسReviewed by Yeganeh on Feb 19Rating: 3.0معرفی کلیسای جامع تثلیث تفلیسچنانچه علاقمندید که در یک تور ارزان و بخصوص تور خارجی شرکت کنید ما تور گرجستان را پیشنهاد می کنیم. در ادامه در اول تور درباره این مقصد گردشگری و جاذبه هایش بیشتر خواهیم گفت. اینبار مقصد ما کلیسای جامع تثلیث در تفلیس خواهد بود.

چنانچه علاقمندید که در یک تور ارزان و بخصوص تور خارجی شرکت کنید ما تور گرجستان را پیشنهاد می کنیم. در ادامه در اول تور درباره این مقصد گردشگری و جاذبه هایش بیشتر خواهیم گفت. اینبار مقصد ما کلیسای جامع تثلیث در تفلیس خواهد بود.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

تور کوشی آداسی