معماری کلیسای جامع تثلیث

معماری کلیسای جامع تثلیث

تور گرجستان

کلیسای جامع تثلیث

معماری کلیسای جامع تثلیث:

معماری کلیسا تثلیث:

 معماری این سازه ترکیبی از سبک های سنتی است که در طول تاریخ بسیار در ساخت کلیساهای گرجی استفاده می شده، درضمن می توان ردپاهایی از معماری بیزانسی را هم در معماری این ساختمان زیبا دید که به خوبی خود را نشان می دهند. البته تنها سبک سنتی در این کلیسا غالب نیست و به نوعی از نوگرایی یا مدرنیسم هم در آن بکاربرده شده است. تلفیق تمام سبک ها این کلیسا را به صورت امروزی درآورده که بسیار مورد استقبال و تحسین واقع شده است؛ البته کلیسای سامبا منتقدانی هم دارد. کسانی که به ساخت کلیسا انتقاد دارند معتقدند که وجود خط های عمودی در نمای خارجی کلیسا ضروری زیبا نیست.

گنبد کلیسای سامبا مخروطی شکل و طلایی رنگ اسن. این گنبد ارتفاعی 9.5 متری دارد و در حقیقت المان و شاخصه ای باارزش برای این کلیسا محسوب می شود. اطراف این این گنبد را هشت گنبد تیز و پلکانی محاصره کرده اند. بالای گنبد یک صلیب ۷.۵ متری جای گرفته است. اگر در تفلیس باشید فقط کافیست به سوی این کلیسا برگردید تا گنبد طلایی و صلیبش را ببینید. این کلیسا ۳۵,۵۵۰ مترمربع زیر بنا دارد و مساحت آن با احتساب سالن ورودی، 5000 مترمربع می باشد. این کلیسای قدیمی از سطح زمین تا صلیب 87.10 متر ارتفاع دارد؛ البته لازم است بدانید که سامبا دو طبقه زیر زمین با ارتفاع 13.7 متر نیز دارد. این عدد خیلی معتبر نیست و در منابع متفاوت اعداد متفاوتی درمورد این ارتفاع آمده است. برخی صلیب کلیسا را جزو ارتفاع آن نمی دانند و یا مبدا را از قسمت دیگری حساب می کنند.

کلیسای تثلیث از چند قسمت متفاوت تشکیل شده که عبارتند از: برج ناقوس، اقامتگاه اسقف، صومعه، مرکز آموزش علوم دینی، اقامتگاه هایی برای خدمه و مکان هایی فرهنگی همچون کارگاه و کتابخانه. کلیسای تثلیث 9 عبادتگاه که به قدیسان مسیحیت، آرک انجل یا فرشتگان مقرب، جان دِ باپتیست یا جانِ تعمید دهنده، سنت نینو ،سنت جورج ، سنت نیکلاس، دوازده رسولان و آل سنتس یا همه قدیسان تقدیم شده اند را در خود جای داده است. چهار عبادتگاه در بالا و پنج عبادتگاه در بخش های زیرزمینی واقع شده اند.

همان گونه که نمای خارجی کلیسا زیبایی و منظره ای فوق العاده دارد، داخل آن هم جلوه های زیبایی دارد. زمین این سازه از سنگ مرمر سفید ساخته شده داخل سنگ رگه هایی از طلایی وجود دارد که جلوه سنگ ها را بیشتر می کند. دیوارهای کلیسا با انواع تابلو و نگاره های نفیس و زیبا تزیین شده. تمام نقاشی هایی که روی دیوارهای کلیسا می بینید تحت نظارت هنرمند معروف گرجی، امیران گوگلیزه خلق شده اند. ایلیای دوم، -پاتریارک کنونی گرجستان- نیز در این کار مشارکت و همکاری داشته. ایلیا رهبر کلیسای ارتدکس گرجی ست و محبوبیت آن برای مردم گرجستان بسیار است انقدر که او را محبوب‌ترین فرد گرجستان معرفی می کنند. طرح مریم باکره در ورودی ساختمان یکی از آثار ایلیای دوم است که در این کلیسا خلق شده.

در ادامه بصورت دقیق تر کلیسای جامع تثلیث را توصیف خواهیم کرد...

معماری کلیسای جامع تثلیثReviewed by Yeganeh on Mar 2Rating: 3.0معماری کلیسای جامع تثلیثچنانچه علاقمندید که در یک تور ارزان و بخصوص تور خارجی شرکت کنید ما تور گرجستان را پیشنهاد می کنیم. در ادامه در اول تور درباره این مقصد گردشگری و جاذبه هایش بیشتر خواهیم گفت. اینبار مقصد ما کلیسای جامع تثلیث در تفلیس خواهد بود.

چنانچه علاقمندید که در یک تور ارزان و بخصوص تور خارجی شرکت کنید ما تور گرجستان را پیشنهاد می کنیم. در ادامه در اول تور درباره این مقصد گردشگری و جاذبه هایش بیشتر خواهیم گفت. اینبار مقصد ما کلیسای جامع تثلیث در تفلیس خواهد بود.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

تور کوشی آداسی