معماری قصر جال محل هند

معماری قصر جال محل هند

تور هند

جال محل هند

معماری قصر جال محل هند:

در این بخش قراره که درمورد معماری باشکوه قصر جال محل صحبت کنیم و از سبک و سیاق ساخت این سازه زیبا بگیم:

ساخت قصر جال محل:

جالبه بدونید که برای معماری قصر جال محل از سبک راجپوت الهام گرفته شده، البته این موضوع تنها مختص قصر جال محل نیست و اغلب قصرها و دژهایی که در جیپور ساخته شدن هم معماریشون از سبک معماری راجپوت پیروی کرده. سبک معماری راجپوت خاص منطقه راجستانه و خیلی ها راجستان رو با به یاد آوردن معماری منحصربفردش میشناسن.

یکی از خصوصیات مهم و منحصربفرد این سبک قدیمی اینه که هر ساختمانی که ساخته میشه باید تمایزی از سایر سازه های این سبک داشته باشن؛ جال محل هم از این قاعله دور نمونده و به همین خاطر بسیار شناخته شده و منحصربفرد خودنمایی کرده.

برای ساخت این قصر از ترکیب شن سرخ و آهک استفاده شده و عجیب نیست که باستان شناس ها میگن آب حتی به پایین ترین سطح این قصر هم نمیتونه نفوذ بکنه.

در ترکیب سفت و سخت این قصر ماده دیگری هم وجود داره که اون میوه درخت بیدلیوم و عصاره شنبلیله است که این ملات رو و به ماده ای فوق العاده برای ساختمان سازی تبدیل کرده.

در جاهایی از این قصر میشه ردپای سبک معماری مغولی رو هم دید که اصلا عجیب نیست چون و خیلی از سازه های هندوستان از سبک معماری مغولی الهام گرفتن. این سبک از دوره پادشاهی فرمانروایان گورکانی در هند، رایج شد. در این سبک بیشتر به جزییات و تزیینات توجه شده که زیبایی جال محل هم مدیون پیروی و الهام گرفتن از این سبک هست.

معماری مغولی شباهت زیادی به معماری اسلامی و فارسی داره و به همین خاطر اگر در بنای جال محل خوب دقت بکنید می تونید رنگ و بویی از معماری پارسی رو در این بنای باشکوه ببینید.

چیزی که درمورد جال محل قابل توجه وجود چاتریس ها در این قصره که یکی از عناصر معماری فاخر هند محسوب میشه، استفاده از چاتریس از سالیان بسیار قدیم در ساختمان های ثروتمندان و پادشاهان مرسوم بود. در دهلی و آگرا می تونید چنین ساختمان هایی رو به وفور ببینید. چاتریس ها رو حتی در تاج محل هم می تونید مشاهده بکنید.

چاتریس ها تنوع زیادی دارند و به یک طاق گنبدی با چهار ستون ساده هم چاتریس اطلاق میشه، جال محل طاقی بزرگ با تزییناتی فاخر، ریز و جالبه توجه است. قصر جال محل 21 ستون کوچک و بزرگ داره که همشون با حکاکی هایی زیباسازی شدند. تمام تلاش و سعی معماران و مهندسین جال محل این بود که محلی در خور تفریح پادشاه و خانواده سلطنتی فراهم کنند و از شکار یا برنامه های رقص و آواز این قصر لذت ببرند.

جال محل نمونه بارز معماری کهن و فاخر هندوستان محسوب میشه و بازدید از اون رو باید حتما در برنامه سفرتون به هندوستان جای بدید.

معماری قصر جال محل هندReviewed by Yeganeh on May 23Rating: 3.0معماری قصر جال محل هنداگر مایلید در تور هند، جاذبه های هند و جال محل هند را نیز ببینید. اول تور راهنماییتان می کند تا تور ارزان هند را تجربه کنید.

اگر مایلید در تور هند، جاذبه های هند و جال محل هند را نیز ببینید. اول تور راهنماییتان می کند تا تور ارزان هند را تجربه کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

تور کوشی آداسی