دریاچه ساگار جاذبه دیدنی هند

دریاچه ساگار جاذبه دیدنی هند

تور هند

دریاچه ساگار

دریاچه ساگار جاذبه دیدنی هند:

دریاچه ساگار جیپور:

کشور هند هم مثل خیلی از سرزمین های دیگه من جمله ایران کشوری خشک محسوب میشه و همیشه با مشکل کمبود آب مواجه بوده و هست، با وجود اهمیت و حیاتی بودن مسئله آب ولی خیلی از حکام هندی از کنار این معضل براحتی گذشتند؛ از جمله آثار این بی توجهی ها، احداث دریاچه ساگار بشمار میره. با دیدن این دریاچه  می تونید درک کنید که چه مبالغ گزافی رو پادشاهان و درباریان برای نشان دادن قدرتشون صرف میکردن. چیزی دریاچه ساگار را بوجود آورده ساخت سد بوده، بنابراین ساگار یک دریاچه مصنوعی محسوب میشه. اصالتا این دریاچه رو با اسم من ساگار میشناسن.

ساگار به یمن نام حاکم وقت، راجا من سینگ اینطور نامگذاری شده. راجا من سینگ کسی بود که در سال 1610 میلادی دستور ساخت دریاچه ساگار رو صادر کرد.

حالا بخاطر کمبود آب، سطح آب ساگار خیلی پایین اومده که بی دلیل نیست و دلایل خاص و مهم خودش رو داره. افزایش پدیده شهرنشینی، سیستم زهکشی بد و ... همه دست به دست هم دادند که ساگار شکوه سابق خودش رو نداشته باشه. علاوه بر مشکلات گفته شده معضل بزرگتری یعنی تخلیه فاضلاب شهری به ساگار هم بسیار حیات این دریاچه رو به خطر انداخته و متاسفانه برای احیا و پاکسازی آن هم تلاش چندانی نمیشه. این آلودگی حیات جانداران منطقه رو هم به خطر انداخته.

همونطور که میدونید هند از جمله سرزمین هایی هست که باران های موسمی رو هم بسیار تجربه میکنه بنابراین این بارش ها فاضلاب رو با سرعت بیشتر به دریاچه وارد میکنه. البته بخش جنوبی دریاچه کمی تمیزتره. حدود 325 جویبار و رود با هم یکی و پشت سد متصل میشن تا دریاچه ساگار رو زنده نگهدارند. این سد روی رودخانه دارباواتی، دقیقا مابین تپه خیلاگار و تپه های نهارگار جای گرفته. این دریاچه در زمان اوج 3،130،000 متر مکعب آب رو در خودش جای میداد.

ساگار در بیشترین نقطه 4.5 متر و در کمترین نقطه 1 و نیم متر عمق داره. تغییر سطح محسوس این دریاچه در بخش زیرین معضل بزرگ دیگه ای هست که ساگار رو محاصره کرده. ورود خاک و گرد و غبار از تپه های اطراف رسوبات این دریاچه رو بیشتر کرده و در نتیجه سطح آب بالاتر اومده و از طرفی ظرفیت حفظ رطوبت دریاچه کاهش پیدا کرده.

دریاچه ساگار در زمان حکومت ساوایی پراتاپ سینگ نوه جی سینگ دوم، تحولاتی رو تجربه کرده و توسعه داده شده.

نکاتی درباره جال محل جاذبه نزدیک به دریاچه ساگار:

تخمین زده میشه که کاخ جال محل 300 سال پیش ساخته شده.

مردم راجستان معتقدند که پادشاه محلی برای شکار اردک میخواست به همین علت فرمان داد تا جال محل رو وسط دریاچه بسازند.

در گذشته فرمانروا فقط فصل تابستان به جال محل می رفت.

از سنگ مرمر در جال محل استفاده کردند تا نشان بدن که مالک این قصر قدرتمنده چراکه در معماری کهن هندی از مرمر برای ساخت قصرهای مهم و شاخص استفاده می کردند.

دریاچه ساگار جاذبه دیدنی هندReviewed by Yeganeh on Jun 22Rating: 3.0دریاچه ساگار جاذبه دیدنی هنداگر مایلید در تور هند، جاذبه های هند و دریاچه ساگار هند را نیز ببینید. اول تور راهنماییتان می کند تا تور ارزان هند را تجربه کنید.

اگر مایلید در تور هند، جاذبه های هند و دریاچه ساگار هند را نیز ببینید. اول تور راهنماییتان می کند تا تور ارزان هند را تجربه کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

تور کوشی آداسی