تاریخچه صنعت پوشاک در هند

تاریخچه صنعت پوشاک در هند

تور هند

صنعت پوشاک هند

تاریخچه صنعت پوشاک هند:

تاریخچه پوشاک هند:

جز ایران و چین و چند کشور دیگر هندوستان نیز از معدود مهدهای پارچه و پوشاک در در دنیا به شمار می رود و همواره با ایران مراودات تجاری پارچه و ادویه زیادی داشته. پیشینه صنعت پارچه بافی هند به قرن پنجم میلادی برمیگردد. اوایل پارچه های هندی از پنبه تهیه می شدند. باستان شناسان مستندات بسیاری از ابزار نخ ریسی در هندوستان پیدا کردند که این مهم را تایید می کند.

کم کم علاوه بر پنبه استفاده از پشم هم در هند رایج شد و آوازه ای جهانی پیدا کرد، در تاریخ پشم های هندی را زیبا و خوشبو یاد می کنند که از گوسفندها تهیه می شد.

جنس نازک و خنکی از جمله خصوصیاتیست که پارچه های هندی، ایرانی و کشورهای عربی دارند چراکه این سرزمین ها تابستان های گرمی دارند. نخ ریسی و پارچه بافی در هندوستان به حدی قدیمی است که در کتب تاریخی می توان از عکس ها پارچه های هندی را تشخیص داد. در ضمن مردم هند علاقه زیادی به استفاده از زیورآلات در کنار پارچه ها داشتند.

البته آن ها برخلاف ادعای برخی توانایی تولید پارچه ابریشمی نداشتند چرا که تکنولوژی این کار توسط چینی ها و با فاصله ی زمانی طولانی کشف شد و تا قرون اولیه ی میلادی هیچ پارچه ابریشمی در دنیا تولید نمی شد.

لوسیوس فلاویوس آریان گزنفون مورخ یونانی در مورد صنعت پارچه هند گفته:

بنابر بررسی های انجام شده بر روی زندگی نئارخوس سرداران اسکندر متوجه شدیم که پارچه های هندی از کتان بودند، البته کتانی سفید که معمولا بدون دوخت روی بدن انداخته می شدند.

مردم هند پارچه را دورشان می پیچاندند به شکلی که زانو ها، مچ و شانه هایشان پوشیده می شد، دقیقا کاری که سرخ پوستان می کردند. کم کم رنگ های قرمز، بنفش و سبز نظر هندی ها را به خود جلب کردند.

شواهد قرون ابتدایی می گویند که تبادلات فرهنگی بین هندی ها و یونانیان رواج زیادی داشته و بودایی ها را نیز تحت تاثیر قرار داده. چراکه لباس راهبان بودایی معمولا از هند وارد می شد و جنس پنبه ای داشتند.

مسیرهای تجاری هم در رواج پارچه های هندی بی تاثیر نبودند. جاده ی ابریشم راهی بود که کشورهای آسیای مرکزی و اروپایی را به هند متصل می کردند و بازرگانان نیز طالب محصولات و پارچه های هندی بودند. چین در این میان نقش پررنگ تری داشت چون اوایل بیشتر تاجران به خاطر تبادلات تجاری با چین به طرف هند می رفتند و کم کم نام هند و محصولاتش را برسر زبان ها انداختند.

تاریخ ابریشم بافی در هند را سال 140 میلادی می دانند، البته شبهات بسیاری در این رابطه وجود دارد و حتی بعضی ادعا می کنند ابریشم بافی در هند قبل از میلاد هم رواج داشت. به هرحال این مهم است که هند جایگاه ویژه ای در صنعت پارچه بافی و پوشاک مدرن دارد، وقتی هند مستعمره انگلستان شد صنعت چاپ روی پارچه های هندی نیز رایج شد ولی هنوز هم پارچه های اصیل هندی جایگاه خاص خود را دارند و از محبوبیتشان کاسته نشده.

تاریخچه صنعت پوشاک در هندReviewed by Yeganeh on Jun 18Rating: 3.0تاریخچه صنعت پوشاک در هنددر تور هند دیدن جاذبه های هند و آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم و لباس های هندی یکی از بخش های سرگرم کننده برای شما خواهد بود. اول تور راهنمایی تان می کند تا تور ارزان هند را تجربه کنید.

در تور هند دیدن جاذبه های هند و آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم و لباس های هندی یکی از بخش های سرگرم کننده برای شما خواهد بود. اول تور راهنمایی تان می کند تا تور ارزان هند را تجربه کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

تور کوشی آداسی