بخش های مختلف قصر جال محل (قسمت 2)

بخش های مختلف قصر جال محل (قسمت 2)

تور هند

جال محل

بخش های مختلف قصر جال محل:

(قسمت 2)

اتاق های جال محل:

راهروها و اتاق های جال محل زمانی سرتاسر پوشیده از گچ‌بری های فاخر بودند؛ ولی حالا از آن گچ بری های بسیار زیبا تنها بخش کوچکی برجای مانده. مسئولان مربوطه تمام سعی خود را کردند که این کاستی ها را رفع کنند؛ به عنوان مثال در تلاشند که با بکارگیری مصالح سنتی، این گچ‌بری ها به حالت و روز اولشان برگردانند که البته تا به حال خیلی نتیجه نگرفتند و آسیب های بسیاری نیز متحمل شده اند.

سطح زیرین بام جال محل چند اتاق هست که اگر از آن ها دیدن کنید انگار به هندوستان قدیم رفتید. در این بخش سقف مرتفع است و رنگِ ناب طلایی بر در و دیوار خودنمایی می کند، در ضمن نقاشی های دیواری زیبایی نیز بر روی دیوارها وجود دارند که روایتگر دلاوری های پادشاهان و اسطوره های قدیمی هندوستان هستند. این اتاق ها واقها زیبا و باشکوه ساخته شده اند و نشان از مهارت سازنده دارند. از اتاق های جال محل که دیدن کنید می فهمید ممکن نبود پادشاه از این محل به عنوان اقامتگاه همیشگی استفاده کرده باشد، نوع ساخت قصر و لوازم آن به صورتی است که تنها برای سکونت چند روزه پادشاه می توانست مناسب و ایدآل باشد.

می گویند اوایل ساخت اصلی ترین بخش جال محل، اتاق ها محسوب می شدند و تراس آن سال ها بعد بدست نسل های بعد پادشاهان زیباسازی شد و توسعه یافت.

برج ها:

جال محل چند برج دارد که هر یک خصوصیات و زیبایی های منحصربفرد خود را دارند، بخش زیرین این برج ها در آب فرو رفته و کاملا از سنگ ساخته شده اند؛ ولی قسمت هایی که بالای سطح آب جای گرفته اند از ظرافت بیشتری برخوردارند. هر یک از برج های جال محل دو بالکن دارند که با ستون های باریکی زیباسازی شده اند. از پشت بام می توان به بالاترین سطحِ برج ها رسید.

برج ها سقفی گنبدی شکل دارند که سبب شده زیباتر نیز جلوه کنند و قصر را نیز باشکوه تر نشان دهند. در طول گذر سال ها برج ها شکل اصلی خود را از دست داده اند چندان مثل نمونه اصلی خود نیستند و دیگر خیلی شباهت به سبک معماری راجپوت ندارند؛ چون افرادی که بازسازی این برج ها را انجام می دهند خیلی مهارت ندارند.

چاتریس:

بام جال محل باشکوه ترین و دیدنی ترین قسمت قصر جال محل است که یک زمین سنگی 8 ضلعی در بخش میانی و چهار اتاقک با سقف های گنبدی شکل در فاصله بین برج ها با هم دارد. به این نوع گنبدها چاتریس می گویند که با کلمات چتر یا تپه، نیز معنا می شوند. چاتریس ها دارای یک سقف گنبدی شکل و چند ستون هستند، که حالا بیشتر برای ساخت یادبودها از آن ها استفاده می شود. جال محل یک چاتریس بسیار بزرگ هم دارد که برای پادشاه و خانواده اش حکم استراحتگاه را داشت تا آن ها را از گرمای آفتاب حفظ کند، سکویی بسیار زیبا و مجلل درون این چاتریس وجود دارد که تنها پادشاه از آن استفاده می کرد.

این سقف های مجلل و بسیار زیبا تنها با هدف نشان دادن ثروت و قدرت پادشاه ساخته می شدند و ترکیب سبک کلاسیک و فانتزی معماری در هند بشمار می روند.

بخش های مختلف قصر جال محل (قسمت 2)Reviewed by Yeganeh on Jun 29Rating: 3.0بخش های مختلف قصر جال محل قسمت دوماگر مایلید در تور هند، جاذبه های هند و جال محل هند را نیز ببینید. اول تور راهنماییتان می کند تا تور ارزان هند را تجربه کنید.

اگر مایلید در تور هند، جاذبه های هند و جال محل هند را نیز ببینید. اول تور راهنماییتان می کند تا تور ارزان هند را تجربه کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

تور کوشی آداسی