نان و شیرینی کرمانشاه (قسمت 1)

نان و شیرینی کرمانشاه (قسمت 1)

تور کرمانشاه

سوغات کرمانشاه

نان و شیرینی کرمانشاه:

(قسمت 1)

به هر شهر ایران که سفر کنید. خوراکی ها و غذاهای خاص آن منطقه با عطر و طعم متفاوتشان نظرتان را جلب خواهند کرد. کرمانشاه نیز از جمله شهرهایی است در هر بازار و خیابان عطری خوش به مشام خواهد رسید، بخصوص گردشگران بسیار وسوسه می کند که برای کشف منشا این عطر و بو وارد بازارها شوند. حتی اگر از طبیعت این استان نیز دیدن کنید می بینید که بانوان روستایی در حال طبخ نان کلانه هستند و برخی از فروش این نان سنتی امرار معاش نیز می کنند. نان کلانه به حدی خوشمزه و خوش بوست که همه دوست دارند علاوه بر خوردن آن مقداری برای عزیزان خود نیز تهیه کنند و به سوغات ببرند. سبزی های نان کلانه همه محلی و خاص کرمانشاه هستند و به همین علت مزه ای متفاوت دارد.

نان ساجی و برساق نیز دیگر نان های سنتی و بسیار قدیمی کرمانشاه هستند. نان ساج را کنار اکثر غذاها سرو می کنند ولی برساق بیشتر به عنوان شیرینی شهرت دارد.

کاک کرمانشاه:

کاک، از جمله شیرینی های بسیار لذیذی است که در برخی از شهرهای ایران همچون شیراز و کرمانشاه تهیه می شود. در شیراز این شیرینی به نام یوخه معروف است. این شیرینی از لایه های بسیار نازک خمیر، دارچین، هل و روغن حیوانی تهیه می شود. برای تهیه آن لایه های نازک خمیری را با پر کردن شکر و دارچین رول می کنند و برش می زنند.

نان خرمایی:

کرمانشاهی ها به این شیرینی خانقی می گویند. نان های کوچک و جذابی که با گردو و خرما پر می شوند.

آرد، شکر، زعفران، گلاب، روغن و خرما مواد اولیه تهیه نان خرمایی یا خانقی هستند. برای پر کردن خمیر ابتدا خرماها را پوست گرفته و له می کنند. خانقی شباهت زیادی به کلمبه کرمانی ها دارد. با این تفاوت که کلمبه را می توانید سرخ کنید اما نان خرمایی در فر طبخ می شود و خمیر کلمبه ترد است.

معمولا از این شیرینی لذیذ برای سفره های افطار تهیه می کنند. نان خرمایی بسیار انرژی زاست و می تواند خوراکی خوبی برای افرادی که فعالیت زیادی دارند باشد.

شیرینی بژی:

در کرمانشاه هرجا که کاک و شیرینی برنجی باشد، شیرینی بژی نیز پیدا می شود چرا که این شیرینی نیز محبوب دل کرمانشاهی هاست. بژی شیرینی خشکی است که برای اعیاد بسیار طرفدار دارد. این شیرینی ماندگاری زیادی دارد و انتخابی عالی به عنوان سوغاتی است. کرمانشاهی ها جمله ای معروف دارند: بژی بخور تا نمیری. بژی یعنی زنده باد یا زندگی کردن.

شیرینی شکری:

دیگر نان سنتی کرمانشاه که خانم ها به عنوان عصرانه با موادی همچون شکر، روغن، نمک، وانیل، آرد و تخم‌ مرغ تهیه می کنند.

قاووت:

این پودر خوشمزه و مقوی علاوه بر کرمان در کرمانشاه نیز تهیه می شود و طرفدار زیادی نیز دارد. همانطور که خیلی ها می دانند قاووت پودری ترکیبی از گیاهان معطر و مغزهاست. قاووت را در کرمانشاه با ترکیب پودر نخود گل، پودر زنجبیل، پودر هل، تخم کتان، پودر میخک، قرص کمر، پسته، پودر قند، رازیانه، تخم گشنیز، بادام، گردو، تخم کاهو و جوز هندی تهیه می کنند.

مصرف این پودر بویژه به کسانی که از بنیه کمی برخوردارند توصیه می شود.

نان و شیرینی کرمانشاه (قسمت 1)Reviewed by Yegane on Mar 17Rating: 3.0نان و شیرینی کرمانشاه قسمت اولاگر مایلید در تور ایران گردی تور کرمانشاه را تجربه کنید، جاذبه های کرمانشاه را ببینید و سوغات کرمانشاه را بشناسید این مطلب را دنبال کنید.

اگر مایلید در تور ایران گردی تور کرمانشاه را تجربه کنید، جاذبه های کرمانشاه را ببینید و سوغات کرمانشاه را بشناسید این مطلب را دنبال کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

تور کوشی آداسی