تاریخچه مسجد کوتوبیا مراکش

تاریخچه مسجد کوتوبیا مراکش

تور مراکش

تاریخچه مسجد کوتوبیا

تاریخچه مسجد کوتوبیا مراکش:

تاریخچه مسجد کوتوبیا:

کشور مراکش در سال 1147 میلادی بعد از فوت علی ابن یوسف حاکم مرابطون، توسط موحدون تحت سلطه در آمد. پیروان موحدون علاقه ای نداشتند که هیچگونه ساختمان و سازه ای تحت عنوان بنای مذهبی که بدست مرابطون احداث شده بود، برجای بماند چون فرمانروایان جدید حاکمان پیشین را  انسان هایی مرتد معرفی می کردند. عبد المومن شخصیتی بود که تملک این سرزمین را بدست آورده بود. بنابراین او دستور ساخت مسجد کوتوبیا را در برنامه های خود جای داد. عبدالمومن قصد داشت که این مسجد را در زمین های قصر پیشین علی ابن یوسف، یعنی جنوب غربی شهر بسازد.

بالاخره مسجد کوتوبیا در سال های 1147 تا 1154 میلادی احداث شد و در سال 1157 میلادی کارهای نهایی اش انجام گرفت، مسجد کوتوبیا در حقیقت نیایشگاهی بود که چند بعد تغییر کاربری داد و به صورت امروزی تغییر کرد. چندی بعد ابو يوسف يعقوب المنصور‎ حاکم موحدون این مسجد را نوسازی کرد. زمان ساخت تا ترمیم های این مسجد همه در دوره حاکمیت همین حاکم انجام گرفت. در طول این ساخت و سازها فهمیدند که محراب مسجد اشتباست. به همین علت جهت محراب را عوض کردند. بعد از آن به سبب عوض شدن جهت محراب کوتوبیا را مسجد دوم نامیدند؛ ولی تقریبا چیزی تغییر نکرده بود و تمام اجزای مسجد، معماری، ابعاد بخش های متفاوت و مصالح آن مثل سابق بود. مناره اصلا دچار تغییر نشد و هنوز هم همان ظاهر ابتدایی اش را حفظ کرده. اساسی ترین تحول این بنا جهت قبله بود که اوایل 5 درجه بود و بعد از نوسازی به 10 درجه تغییر کرد.

گفتیم که تمام این تغییر و تحولات مربوط به دوره عبد المومن بود و خیلی این تغییرات به طول نیانجامید. اولین بار در سال 1158 میلادی در این مسجد نماز برپا شد، در واقع ساخت مسجدی که حالا مشاهده می کنید در سال های 1184 تا 1199 میلادی انجام شده است. حالا چیزی که می بینید ساختمان نخست نیست و هر چیزی که امروز برجای مانده نتیجه ترمیم ها و نوسازی های یاد شده است.

در ابتدا نیز گفتیم که چرا از لفظ مسجد دوم برای این مسجد استفاده کردند و تنها علتش نیز تغییر جهت قبله بود. معماران تلاش کردند تا سبک معماری این ساختمان که مراکشی اندلسی بود از بین نرود. به تدریج تغییرات بیشتری در این مسجد انجام گرفت و حالا تنها  بخش هایی جزیی از بنای نخست برجای مانده.

مسیر و نقشه:

مسجد کوتوبیا نزدیک منطقه تاریخی جماع الفناء واقع شده است. برای دسترسی به مسجد کوتوبیا در این قسمت چند راه مختلف را معرفی خواهیم کرد.

با اتوبوس:

در فاصله 400 متری مسجد کوتوبیا، ایستگاه اتوبوس کوتوبیا وان جای گرفته که مسافران را به مسجد کوتوبیا می رساند.

با تاکسی:

تاکسی در مراکش همیشه در دسترس است و به راحتی با تاکسی می توانید به تمام نقاط شهر سفر کنید.

آدرس: مراکش، میدان جامع الفنا، مسجد کوتوبیا

تاریخچه مسجد کوتوبیا مراکشReviewed by Yeganeh on May 31Rating: 3.0تاریخچه مسجد کوتوبیا مراکشاگر مایلید که در تور مراکش جاذبه های مراکش و مسجد کوتوبیا مراکش را از نزدیک ببینید، این مطلب را دنبال کنید تا تور ارزان مراکش را تجربه کنید.

اگر مایلید که در تور مراکش جاذبه های مراکش و مسجد کوتوبیا مراکش را از نزدیک ببینید، این مطلب را دنبال کنید تا تور ارزان مراکش را تجربه کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

تور کوشی آداسی