بخش های مسجد کوتوبیا (قسمت 2)

بخش های مسجد کوتوبیا (قسمت 2)

تور مراکش

مسجد کوتوبیا

بخش های مسجد کوتوبیا:

(قسمت 2)

منار مسجد کوتوبیا:

مهم ترین قسمت پس از اتاق دعا و تالار نماز، منار مسجد کوتوبیا است. این منار را معمار یایش اهل شهر مالاگا طراحی و ساخته بود. مالاگا شهریست در جنوب کشور اسپانیا. اسم این معمار را می توانید روی کنده کاری ها و حجاری های منار ببینید.

اگر بیشتر دقت کنید به منار متوجه می شوید که این قسمت از مسجد کوتوبیا توسط افرادی حرفه ای و ماهر ساخته شده است. ارتفاع این منار در برخی منابع 70 متر و برخی دیگر 77 متر تخمین زده شده. چون عده ای اتاق موذن را نیز به ارتفاع منار اضافه می کنند، اما سایرین اینکار را نمی کنند. البته عده ای معتقدند که اتاق موذن 8 متر ارتفاع دارد. 

به هرحال این منار بسیار بلند است و اتاق موذن آخرین بخش آن است. این منار راه پله ای داخلی دارد که موذن را به بالای سازه هدایت می کند. متاسفانه گردشگران اجازه ندارند که این راه پله را طی کنند و به بالا بروند. این مناره پایه ای مربعی دارد که اضلاعی 12.8 متری دارند و در نوع خود بسیار بزرگ و وسیع است. مناره مسجد کوتوبیا انقدر وسعت دارد که می توان از 29 کیلومتری مسجد هم آن را دید. ساخت و ساز اطراف این مناره و کاشت درخت های نخل نیز ممنوع است و هدف از این ممنوعیت حفظ ابهت و شکوه مناره است.

برای ساخت مناره کوتوبیا همچون مناره های دیگر از یک الگوی خاص استفاده شده. این مناره به سبک رایج معماری موحدون ساخته شده است. این مناره اوایل ساخت با ماسه سنگ و گچی به رنگ صورتی پوشیده شده بود و بعد در سال 1990 مسوولان تصمیم گرفتند که ماسه سنگی و گچ مناره برداشته شود تا سنگ های اصلی جلوه خاصی به مناره بدهند.

این مناره در ارتفاع های متفاوت تعدادی پنجره دارد. همه پنجره ها با نرده های زیبا محافظت می شوند. گنبد در بلندترین نقطه مناره قرار گرفته و ظاهری مخروطی دارد و با مس و طلا تزیینش شده. در مراکش این سبک مرسوم است که بناها را با طلا و مس تزیین کنند. جالب است بدانید طلاکاری های این مناره داستان های زیادی نیز دارد. معروف است که  این طلاها بخشی از جواهرهای همسر پادشاه یا نماد پرچم رسول اکرم هستند یا داستان هایی شبیه به این ها؛ ولی غالب مردم اعتقاد دارند که همسر یعقوب المنصور در ماه مبارک رمضان قسمتی از طلاهای خود را به مسجد تقدیم کرد تا ذوبشان کنند و در تزئین مناره استفاده نمایند.

یعقوب المنصور سومین خلیفه دودمان موحدون بود و از خلیفه های بزرگ این سلسله محسوب می شد. می گویند همسر او می خواست با اینکار از رویدادهای ناگوار جلوگیری کند چون منار به آسمان و ستاره ها نزدیک بود و همسر او ستاره ها را بر سرنوشت خود تاثیرگذار می دانست.

توصیه ما این است که زمان بازدید از مناره حتما دوربین خود را به همراه داشته باشید چون این مناره زیبا و درخت های نخل اطرافش برای ثبت عکس های زیبا سوژه ای عالی هستند.

بخش های مسجد کوتوبیا (قسمت 2)Reviewed by Yeganeh on Jun 10Rating: 3.0بخش های مسجد کوتوبیا قسمت دوماگر مایلید که در تور مراکش جاذبه های مراکش و مسجد کوتوبیا مراکش را از نزدیک ببینید، این مطلب را دنبال کنید تا تور ارزان مراکش را تجربه کنید.

اگر مایلید که در تور مراکش جاذبه های مراکش و مسجد کوتوبیا مراکش را از نزدیک ببینید، این مطلب را دنبال کنید تا تور ارزان مراکش را تجربه کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

تور کوشی آداسی