معماری مسجد پوترا مالزی

معماری مسجد پوترا مالزی

مسجد پوترا

معماری مسجد پوترا مالزی:

اگر قصد سفر با  یک تور خارجی و یا داخلی را داشته باشید، حتما در برنامه سفر شما بازدید برخی از اماکن تاریخی و فرهنگی آن منطقه گنجانده می شود. در تور مالزی حتما از مسجد پوترا دیدن می کنید و در نگاه اول معماری آن نطرتان را جلب خواهد کرد.اینبار در اول تور درمورد معماری این سازه  منحصربفرد صحبت می کنیم:

معماری مسجد صورتی مالزی:

مسجد صورتی پوترا بنایی بی نظیر در نوع خود. معماری دیوار های زیرین این بنا شباهت های بسیاری به مسجد سلطان حسن ( King Hassan Mosque ) در کازابلانکار مراکش دارد. پوترا نیز به سبک اسلامی ساخته شده است و اگر دقت کنید به خوبی می توانید استفاده از الگوهای معماری مساجد صفویان را هم در این بنا مشاهده کنید. اما بصورت کلی برای ساخت آن از چندین سبک الهام گرفته شده. مناره ی ۱۱۶ متری این جاذبه زیبا از مناره ی مسجد شیخ عمر در بغداد الگوبرداری شده. سبک آلمانی را می توانید در شیشه های رنگی که در درب ها و پنجره های مسجد استفاده شده مشاهده کنید.

از جمله زیبایی های این مسجد استفاده از خوشنویسی اسلامی است که در جای جای بنا دیده می شود و تم آرام صورتی رنگ که فضایی روحانی و آرامشبخش به فضای مسجد داده. استفاده هنرمندانه از سنگ مرمر و گرانیت هم در این بنا قابل توجه است.

معماری بخش های مسجد پوترا:

 در ادامه تک تک بخش های متفاوت مسجد پوترا را به لحاظ معماری بررسی خواهیم کرد:

مناره:

پیش تر گفتیم که  مسجد پوترا مناره ای بسیار مرتفع و زیبا به بلندی ۱۱۶ متر دارد. این مناره به صورت  چند ضلعی و همانند ستاره ساخته شده و خود به تنهایی یکی از جاذبه های قابل توجه مسجد پوترا محسوب می شود. جالب است بدانید که مناره این مسجد بلندترین مناره در آسیای شرقی معرفی می شود.

پنج پر این مناره ستاره ای بی معنی نیستند و هریک سمبل یک موضوع هستند که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد:

تشهد: اعلام و اعتقاد به یکتا بودن خداوند و پیامبری حضرت محمد ( ص ).

 نماز: اعتقاد به خواندن ۵ بار نماز در روز

 زکات: پرداخت و کمک ۲.۵ درصد از پس انداز به تهیدستان

 حج: الزام حداقل یک بار زیارت خانه ی خدا در طول عمر

 روزه: کنترل نفسانی خود و روزه داری در طول ماه مبارک رمضان

گنبد:

اصلی ترین و زیباترین قسمت مسجد پوترا گنبد ۷۶ متری آن است که با کاشی کاری های سرخ و صورتی توجه هر بازدیدکننده ای جلب می کند. اطراف این گنبد چند گنبد دیگر در سایزهای کوچک تر وجود دارند که به صورت پلکانی ایجاد شده اند.

درب و پنجره های چوبی

هنر و ظرافتی که در ساخت این مسجد بکاربرده شده را به خوبی می توانید در درب و پنجره های چوبی آن مشاهده کنید. سازنده تمام هنر و مهارت خود را جهت زیباتر جلوه دادن این بخش ها بکاربرده. اطراف شبستان مسجد درب هایی زیبا و چوبی به رنگ قهوه ای تیره وجود دارند و چندین پنجره کوچک که در بخش های فوقانی مسجد با تزئینات چوبی خودنمایی می کنند و نور ملایمی از آن ها به داخل شبستان نفوذ می کند.

معماری مسجد پوترا مالزیReviewed by yegane on Feb 10Rating: 3.0معماری مسجد پوترا مالزیاگر قصد سفر با  یک تور خارجی و یا داخلی را داشته باشید، حتما در برنامه سفر شما بازدید برخی از اماکن تاریخی و فرهنگی آن منطقه گنجانده می شود. در تور مالزی حتما از مسجد پوترا دیدن می کنید و در نگاه اول معماری آن نطرتان را جلب خواهد کرد.اینبار در اول تور درمورد معماری این سازه  منحصربفرد صحبت می کنیم.

اگر قصد سفر با  یک تور خارجی و یا داخلی را داشته باشید، حتما در برنامه سفر شما بازدید برخی از اماکن تاریخی و فرهنگی آن منطقه گنجانده می شود. در تور مالزی حتما از مسجد پوترا دیدن می کنید و در نگاه اول معماری آن نطرتان را جلب خواهد کرد.اینبار در اول تور درمورد معماری این سازه  منحصربفرد صحبت می کنیم.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

تور کوشی آداسی