چاه های لافت یا چاه طلا قشم

چاه های لافت یا چاه طلا قشم

تور قشم چاههای لافت

چاه های لافت یا چاه طلا قشم

چاه های لافت یا چاه طلا قشم

از جاذبه‌های بسیار جزیره قشم می‌توان به مکانهای دیدنی تاریخی این جزیره هم اشاره کرد که مربوط به قلعه‌های تاریخی و آثار به جا مانده از دوران کهن تاریخ ایران زمین هستند، یکی از این مکانهای دیدنی تاریخی منطقه لافت جزیره قشم است که جالب ترین جاذبه آن چاه‌های لافت یا به عبارتی چاه‌های طلا در گویش محلی هستند، با اول تور همراه باشید تا در این مطلب اطلاعات بیشتری در مورد چاه‌های لافت قشم بدست آوریم.

پشت قلعهٔ لافت جزیره قشم و در داخل گودال مجاور قلعه، به تعداد روزهاى سال کبیسه، 366 چاه کم‌عمق براى جمع‌آورى آب باران حفر شده‌اند. طبق اسناد تاریخی بدست آمده از این منطقه برخى از محققین معتقدند این چاه‌ها به دوران هخامنشى و ساسانى مربوط هستند. چاه‌های لافت که در بخش مرکزی شهرستان قشم جای گرفته‌اند، از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران هستند و جزو جاذبه‌های گردشگری این استان به شمار می‌روند.

چاههاى کنده شده در بندر لافت که در سنگ سيست کوه و در مکانى گود حفر شده اند،  به مثابه آرتزين عمل می‌کنند. بعضى نوشته اند آب آنها از باران و سرريز تل و صخره بالادست تأمين شده است به همين دليل تل آو ناميده شده اند و به مرور در گویش بین مردمان محلی به طلا شهرت يافته اند.

تعداد کنونی این چاهها بيش از 50 الى 60 حلقه است که عموما آب دارند مگر آنهایی که از گل و لاى انباشته شده اند. چندين درخت کهور کهن نیز با ریشه‌ها و ساقه‌های پیچ در پیچ و گره‌خورده شان در نزدیکی این چاه‌های کم عمق دیده می‌شوند که ریشه در سنگ‌های اطراف چاه فرو برده‌اند. مردم منطقه اين چاههاى آب و درختان را مقدس می شمارند و به دلیل همین اعتقادات بر شاخه‌هاى کهنترين درخت با پارچه‌هاى سبز دخيل بسته اند.

مردم بومى معتقدند که اين درختهای کهن حافظ و نگهبان آب چاه‌ها هستند و سرسبزى آنها نشاندهنده وجود آب شيرين در محل است. آب شيرين و زلال در سفره زيرزمينى و در سنگ شيست جريان دارد که در گودی‌ها تا 10 متر و در بلندی‌هاى در عمق بيشترى به آب رسيده اند.

چاه‌های طلا یا چاه‌های لافت مربوط به دوران‌ تاریخی پس از اسلام‌ هستند و در جزیره قشم، روستای لافت واقع‌شده‌اند. این اثر در تاریخ 27 دی 1377 با شمارهٔ ثبت 2195 به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

در سواحل جنوبی ایران به آب انبارها، یعنی محلی که آب باران در آنها جمع می شود، برکه می گویند. بیشتر این برکه‌ها سقف‌هایی گنبدی شکل و سفید رنگ دارند. این نوع سقف از تبخیر آب در گرمای جنوب ایران جلوگیری می‌کند. در بندر لافت و اطراف آن 34 برکه یا آب انبار وجود دارد. از دیدنی ترین آنها برکه سنگی لافت است که در کنار چاههای طلا و قلعه نادری قرار دارد. آب باران پس از سرازیر شدن به این برکه وارد چاهها می شود و آنها را پر می کند. این برکه  حدود 400 سال قدمت، 10 متر عمق و دهانه ای به قطر 12 متر می باشد.

چاه های لافت یا چاه طلا قشمReviewed by اول تور on Nov 7Rating: 4.0چاه های لافت یا چاه طلا قشمآشنایی با بهترین جاهای دیدنی قشم - چاه های لافت یا چاه طلا قشم - راهنمای تور قشم - بهترین تور ارزان قشم

آشنایی با بهترین جاهای دیدنی قشم – چاه های لافت یا چاه طلا قشم – راهنمای تور قشم – بهترین تور ارزان قشم

1 دیدگاه

  1. فرانک گفت:

    ممنون از مطلب خوبتون، خیلی خوبه که جاهای دیدنی قشم رو به مردم معرفی میکنید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

تور کوشی آداسی