مقبره تم سنیتی قشم

مقبره تم سنیتی قشم

تور قشم تم سنیتی

مقبره تم سنیتی قشم

مقبره تم سنیتی قشم Tomsenati

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری جزیره قشم که شاید کمتر شناخته شده باشد، مقبره مقدس تم سنیتی یا بقعه بی‌بی مریم و یا بقعه پیر می‌باشد، با اول تور همراه باشید تا با این مکان دیدنی جزیره قشم بیشتر آشنا شویم.

مقبره بی‌بی مریم یا همان تم سنیتی مربوط به سدهٔ 8 ه. ق. است و در شهرستان قشم، روستای تم سنتی واقع شده. این اثر در تاریخ 27 دی 1377 با شمارهٔ ثبت 2199 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. نام تم سینیتى یا طم صنیتى (نوشته شده  در بعضى کتب) در حقیقت باید نامى باشد که اسپانیایى‌ها به بقعه پیر داده و این نام تحریف شده: Tomb Saint یا Saint Tomp باید باشد.

این بنای تاریخی و دیدنی از جنس سنگ و مرجان با روکشی از آهک صدفی ساخته شده است. این مقبره دارای ساختمانی چهار ضلعی می‌باشد که از خارج به هشت ضلعی تبدیل و به گنبد ختم می‌شود. آنچه از شواهد باقیمانده پیداست در چهار طرف بنا سازه‌هایی وجود داشته است که البته امروزه ویران شده‌اند. تکه‌های سفال از دوره‌های مختلف تاریخی و همچنین سنگ قبرهای تاریخی در پیرامون این آرامگاه سبب شگفتی بازدید کنندگان است.

داخل مزار 8 گوشه دارد و هر گوشه تاقچه‌بندى شده است. گرداگرد گلوگاه گنبد، گچبرى‌هاى گوشواره‌هاى زیبا از جنس ساروج به چشم مى‌خورد.

بقعه پیر

ورودى مزار یا بقعه پیر، درى کوتاه و تنگ و کوچک است و مرقد پیر در سطح پایین‌تر از زمین قرار گرفته که نشان دهنده این است که شاید پیش از دوره سلجوقیان و قبل از زمانى که پیر را در آنجا به خاک بسپارند، این بنا معبد مهرى و محل نیایش بغ مهر یا میترا بوده باشد.
در اطراف بقعه پير، گورهاى فراوانى است که از دوره‌هاى مختلف اسلامى به جا مانده اند. روى سنگ گورها انواع خطوط اوليه اسلامى (از جمله خط کوفى) و خطوط دوران پيشرفته و هنرى خطوط اسلامى مثل نسخ و ثلث بسيار مرغوب از سده 9 تا 11 هجرى به چشم مى خورد که اکثر آنها در اثر خوردگى به وسيله آب باران در حال انهدام اند يا منهدم و خراب شده اند.

درب کوتاه بقعه پير رو به گوستانى وسيع و باصفا باز مى شود که بر روى مزارهاى آن گل کاکتوس کاشته اند. بوته‌هايى که تقریبا از آبان ماه تا ارديبهشت ماه هر سال گلهاى سرخ رنگ و زيبای آنها زینت بخش این گورستان هستند. از قرائن معلوم است که در اين محل يک شهر پرجمعيت وجود داشته است زيرا در اکثر معابر اطراف این گورستان زير پا پر است از کاشى‌ها و سفال‌ها و آثار باستانى خرد شده، که بنا بر حدسیات نشان دهنده آثار زندگی بومیان در سالهای دور گذشته هستند.

این بقعه تاریخی با اینکه در طی سالیان دچار آسیبهای فراوانی شده است و زیبایی آن به طور کامل دیده نمی‌شود، اما بازهم در میان بومیان منطقه و همچنین بازدیدکنندگان از محبوبیت و احترام زیادی برخوردار است.
پیاده‌روی در اطراف گورهای این بقعه یکی از کارهای جالبی است که گردشگران را شگفت زده می‌کند، زیرا در حین راه رفتن با سنگ قبرهایی بسیار جالب و دیدنی مواجه خواهید شد، و همچنین با قطعات سفالی و یا کاشی‌های باستانی که خرد شده اند اما همچنان داستانهای بسیاری را از منطقه بازگو می‌کنند.

مقبره تم سنیتی قشمReviewed by نویسنده تور on Nov 10Rating: 3.5مقبره تم سنیتی قشمآشنایی با بهترین جاهای دیدنی قشم - راهنمای تور قشم - مقبره تم سنیتی قشم - تور ارزان قشم - جاذبه های گردشگری

آشنایی با بهترین جاهای دیدنی قشم – راهنمای تور قشم – مقبره تم سنیتی قشم – تور ارزان قشم – جاذبه های گردشگری

1 دیدگاه

  1. مهتاب گفت:

    بقعه بی بی مریم قشم خیلی جای جالبیه، من خیلی دوست دارم دوباره برم اونجا، یه فضای عجیب و خاصی داره

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

تور کوشی آداسی