قلعه پرتغالی ها قشم

قلعه پرتغالی ها قشم

تور قشم قلعه پرتغالی ها

قلعه پرتغالی ها قشم

قلعه پرتغالی ها قشم

یکی دیگر از جاذبه‌های جزیره قشم که بازدیدکنندگان پر طرفداری دارد، قلعه پرتغالی های قشم است، در جزیره قشم جاهای دیدنی طبیعی و تاریخی فراوانی وجود دارند، اما این قلعه به دلیل موقعیت ممهم استراتژیک و اینکه بقایای نسبتا کاملی از قلعه برای بازدید دارد، از اهمیت بیشتری برخوردار است، در این مطلب با اول تور همرا باشید تا درباره قلعه پرتغالی ها قشم بیشتر بدانیم.

قلعه پرتغالی‌ها در سال 1507 میلادی به دستور  آلفونسو آلبركرك  دریانورد پرتغالی در ضلع شمالی جزیره قشم و در ساحل دریای خلیج فارس احداث شد. آلبوكرک، در آن زمان جزاير دهانه خليج فارس را تصرف كرده بود تا بتواند از اين طريق بر راه بازرگاني دريايي بين هند و اروپا تسلط داشته باشد، چيرگی پرتغاليها براين آبراه مهم دريايي 110 سال ادامه داشت و در اين سالها آنها به ساختن قلعه‌ها و استحكاماتی پرداختند كه از آن جمله دژهای هرمز ، قشم و لارك هستند. سرانجام در سال 1623 ميلادی اين قلعه و ديگر پايگاهها در دهانه خليج فارس توسط از سرداران صفوی تحت تصرف ایرانیان قرار گرفت و تا امروز ایران بر این آبراهه پر اهمیت تسلط داشته است.

این قلعه در سال 87 توسط احسان یغمایی از زیر خاک بیرون آورده شد. در پی  وقوع زلزله‌ی 5/9 ریشتری بهار 1379، کاوش در بخش درونی دیوار شرقی قلعه به دلیل تخریب فراوان، نیمه کاره ماند. در کاوش‌های قلعه‌ی پرتغالی‌ها تعدادی ظروف چینی متعلق به چین، شیشه‌های ساخت ونیز و توپ‌های جنگی یافت شده بود.
قلعه قشم با مساحتی حدود 2 هزار متر مربع از سنگهای آهكی و گچی با ملاط ساروج محلی ساخته شده و طی يک قرن چندين بار استحكام بخشی بر روی آن انجام شده است.
چهار برج در چهار گوشه و بازوهایی بلند دارد که توپ و منجنیق‌های جنگی به منظور دفاع در برابر دشمنان بر روی پهنای آن مستقر بوده اند.

این قلعه کاربردی به عنوان يک انبار بزرگ يا محل نگهداری مهمات و سلاح داشته كه در مواقع اضطراری به ديگر دژهای اطراف خود كمک می‌رسانده. قلعه پرتغالیها یک قلعه تداركاتی بوده كه برای ارتباط با قلعه هرمز و رساندن تداركات و خدمات به این قلعه مركزی در قشم ساخته شده بود.

قلعه پرتغالیهای قشم شامل انبارهای اسلحه، آب انبار بزرگ، اتاقهای سرباز خانه، زندان، کلیسا، مقر فرماندهی و یک تالار اصلی است. کلیسای داخل بعضی از این قلعه‌ها، دارای دو ردیف ستونهای سنگی دایره‌ای شکل با قوسهای زیبایی از سنگهای مرجانی تراش خورده است.

در آبان ماه سال 1387 در طی حفاری‌های شرکت برق جزیره قشم در محدوده 500 متری قلعه پرتغالی‌ها، یک تونل قديمی متصل به اين قلعه در شهر قشم، کشف شد. اين تونل که به قلعه پرتغالی‌ها متصل می‌باشد، راه فرار فرماندهان و نيروهای نظامی پرتغالی در مواقع ضروری عقب نشینی و همچنين مکان نگهداری مهمات نظامی آنان بوده است تا از دسترس دشمنان در امان باشد. اين تونل تا محدوده ميدان سعدی شهر قشم به طول حدود سه کيلومتر، ادامه دارد. گفته میشود که تونل مذکور براساس برخی روايات از قلعه پرتغالی‌ها در شهر قشم تا غارهای خربس که در 15 کيلومتري جنوب شهر قشم قرار دارند نيز ادامه دارد.

در سالهای اخیر نیز تصمیم به مرمت دوباره این قلعه گرفته شد که پرتغالیها پیشنهاد دادند تا خودشان این بازسازی را انجام دهند، اما پس از مذاکراتی که با سازمان میراث فرهنگی ایران انجام شد، تصمیم بر آن شد تا این بازسازی به دست ایرانیان انجام شود.

قلعه پرتغالی ها قشمReviewed by اول تور on Nov 2Rating: 3.5قلعه پرتغالی ها قشمآشنایی با بهترین جاهای دیدنی جزیره قشم - قلعه پرتغالی ها قشم - راهنمای تور قشم - تور ارزان قشم

آشنایی با بهترین جاهای دیدنی جزیره قشم – قلعه پرتغالی ها قشم – راهنمای تور قشم – تور ارزان قشم

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

تور کوشی آداسی