تاریخچه کشور سنگاپور (قسمت 2)

تاریخچه کشور سنگاپور (قسمت 2)

تاریخچه کشور سنگاپور:

(قسمت 2)

صنعت پلاستیک در سنگاپور:

...در دهه 1890 وقتی صنعت پلاستیک و تولید این محصول در کشور کوچک سنگاپور و نواحی مختلف مالزی شروع به کار کرد، چیزی نگذشت که جزیره سنگاپور تبدیل به مرکزی جهانی برای صادرات و تولید پلاستیک گشت. در طول جنگ جهانی اول سنگاپور خیلی درگیر تبعات این جنگ نشد چون این جنگ مخوف و عوارضش به قسمت جنوب شرقی آسیا نرسیده بود. بعد از آن بریتانیا ناوگان بزرگ و جنگی سنگاپور را پدید آورد تا بتواند از این جزیره استراتژیک و پرسود خود به خوبی محافظت و حراست نماید. اما این ورق در طول جنگ جهانی دوم و در سال 1942 کاملا برگشت و شرایط سنگاپور کاملا تغییر کرد. با هجوم نیروهای ژاپنی به منطقه سنگاپور، بریتانیا فاجعه بارترین و بدترین شکست های طول عمرش را با تلفات و خسارات بسیار دید و در پی آن نیز سنگاپور را از دست داد و این جزیره به دست ژاپنی ها رسید. در حالی که با گذشت سه سال ارتش بریتانیا برای  پس گرفتن سنگاپور برنامه ریزی کرده بودند، آتش جنگ جهانی دوم خاموش شد و حالا بدون زحمت مالکیت جزیره سنگاپور بار دیگر به بریتانیا داده شد.

حالا سنگاپور دوره جدیدی از فراز و نشیب ها را تجربه می کرد. بحران هایی همچون ضعیف شدن حکومت سنگاپور، لکه دار شدن وجهه خوب بریتانیا و فعالیت های سیاسی کمونیست های چینی گریبان سنگاپور را گرفتند. بعد از این دوره در نیمه دوم قرن بیستم، سنگاپور به صورت ایالتی خودگردان در آمد و کاملا مستقل شد. البته طبق شرایطی بریتانیا هنوز در اموری همچون جنگ و دفاع جزیره سنگاپور حق دخالت داشت. بعد از اینکه سنگاپور به سرزمینی خود گردان تبدیل شد، برای رسیدن به رشد اقتصادی با مالزی ادغام شد.

چیزی از بستن قرار داد موسوم به موافقت مالزی نگذشته بود که، سران دو منطقه سنگاپور و مالزی بخاطر مسائل سیاسی و اقتصادی با یکدیگر دچار اختلاف نظر و مشکل شدند و حالا درگیری همگانی و اجتماعی پدیدار شده بود. این تنش ها در سال 1964 در سنگاپور به اوج رسید و تلفات زیادی را بدنبال داشت. طبق موافقت دو طرفه قرار بود که بازاری مشترک میان مالزی و سنگاپور برقرار باشد، ولی سنگاپور با محدودیت های زیادی برای تجارت در بخش های متفاوت مالزی مواجه بود.

البته سنگاپور مشکلات عدید دیگری نیز با مالزی داشت. بنابراین این عهدنامه هیج وجه وجه مثبتی برای این دو کشور نداشت و نهایتا در سال 1965 فسخ شد و حالا سنگاپور و مالزی جداگانه اداره می شدند. سپس سنگاپور استقلالش را به عنوان جمهوری سنگاپور به دست آورد و طولی نکشید که پله های پیشرفت در زمینه اقتصاد را در طول یک دهه یکی پس از دیگری فتح کرد. از آن زمان تا بحال هنوز هم سنگاپور در حال پیشرفت روز افزون است و بسیار هم موفق بوده، تا جایی که حالا لقب یکی از مرفه ترین و لوکس ترین کشورهای دنیا را دارد.

تاریخچه کشور سنگاپور (قسمت 2)Reviewed by Yeganeh on Jul 21Rating: 3.0تاریخچه کشور سنگاپور قسمت دوماگر مایلید در تور سنگاپور جاذبه های سنگاپور را ببینید، برای آشنایی با تاریخچه سنگاپور و تجربه تور ارزان سنگاپور این مطلب را در اول تور دنبال کنید.

اگر مایلید در تور سنگاپور جاذبه های سنگاپور را ببینید، برای آشنایی با تاریخچه سنگاپور و تجربه تور ارزان سنگاپور این مطلب را در اول تور دنبال کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

تور کوشی آداسی