باغ ملی اولین پارک عمومی پایتخت

باغ ملی اولین پارک عمومی پایتخت

آشنایی با باغ ملی اولین پارک عمومی پایتخت

باغ ملی اولین پارک عمومی پایتخت

باغ ملی اولین پارک عمومی پایتخت:

 

 کارشناسان دوره قاجار را  شروع الگوبرداری ها و تاثیر پذیری باغ سازی ایران از سبک غربی می دانند؛ ولی تا شروع حکومت پهلوی هیچ ردی از ساخت فضای سبز عمومی وجود ندارد. اولین پارک ها، باغ های ملی محسوب می شدند که در بعضی شهرها مثل تهران و قزوین ایجاد شده بودند. در آن دوران مسوولان بلدیه تهران معتقد بودند که تهران به فضاهای سبز شهری نیاز دارد، بنابراین این تصمیم سبب پدید آمدن باغ هایی همچون باغ ملی و باغ فردوس شد. در این باغ ها می توانید به خوبی سبک و سیاق پارک سازی های غربی را ببینید.

همانگونه که پیشتر گفتیم باغ ملی در میدان مشق ایجاد شد چون دیگر از این میدان استفاده نمی شد. این میدان به زمینی خاکی و بلا استفاده مبدل شده بود که بچه ها از آن برای بازی و تفریح استفاده می کردند. گاهی اوقات در آن بالن هوا می کردند و در دوره ای هم اولین هواپیما در ایران از این میدان به پرواز در آمد. به تدریج میدان مشق تبدیل به محل مسابقات اسب دوانی و دویدن تغییر کاربری داد و کاربرد اصلی آن از یادها رفت.

اولین کاری که برای ساماندهی میدان مشق انجام شد ساختن سردر بود که در وسط ضلع جنوبی میدان و قبل از احداث باغ ملی انجان گرفت. در اسفند ماه سال 1306 حرف از این بود که قرار است باغ ملی به عنوان اولین پارک عمومی در تهران ساخته شود. این خبر در روزنامه اطلاعات 19 اسفند 1306 هم آمده بود:

در نتیجه تصمیمِ تبدیل میدان مشق فعلی به باغ عمومی ملی، اداره بلدیه در این چند روزه مشغول تهیه نقشه ساختمان آن است که بعد از تصویب مقامات مربوطه شروع به ساختمان نمایند. نقشه مذکور اخیرا خاتمه و امروز تقدیم هیات دولت شده است. از چند روز قبل هم مامورین آن اداره مشغول خیابان بندی و هرس اشجار در اطراف آن می باشند. 

 در ضمن در این روزنامه در تاریخ 14 فروردین 1307 درباره شروع کار احداث باغ ملی تهران اینطور آمده:

 اداره بلدیه از چندی قبل مشغول احداث خیابان و غرس اشجار و تبدیل میدان مشق به باغ عمومی شده است. در این چند روزه نیز عده ای عمله و مامور برای ساختمان محل مذکور گماشته شده اند.

در مهرماه 1307 این پارک به بهره برداری رسید و روزنامه کیهان در 17 مهر 1307 درباره شروع فعالیت این باغ به عنوان اولین پارک عمومی تهران مقاله ای چاپ نمود، در بخشی از مقاله اینطور آمده:

 (تا پیش از این) باغی که در حقیقت تفرجگاه عمومی باشد وجود نداشت. این باغ در قسمت غربی میدان مشق از چندی به این طرف رسما دایر شده و از عصر الی پاسی از شب گذشته، صدها مرد و زن در خیابان ها و کنار باغچه های پر از گل و ریاحین و ازهار دیده می شوند که ایابا و ذهابا قدم می زنند و گردش می کنند. باغ مذبور هنگام شب بر اثر تابش شعله های بی شمار چراغ برق، چون روز روشن و با وجودی که نوزاد و هنوز پا به مرحله رشد و کمال نگذارده است، معذلک مردم استقبال می کنند و به تفرج در آنجا اشتغال می یابند.

هنگامی که باغ ملی شروع به کار کرد به محلی برای تفریحات گروهی و برپایی مراسم ها و جشن های مذهبی، آتش بازی و سایر برنامه تبدیل شد. روزنامه اطلاعات 19 اسفند 1306 درباره امکانات این پارک اینطور نوشت:

 علاوه بر ساختمان مهمانخانه بلدی، محل نمایش و محل سینما، محل ورزش و غیره در آخر میدان هم که به خیابان سپه وصل می شود، دَکاکین و مغازه های بزرگی ساخته خواهد شد که جزو مستغلات بلدی و به اجاره داده می شود. اجاره دکاکین مذکور نیز به گل کاری و نگهداری باغ ملی (که چنانچه در نظر گرفته شده مطابق بهترین باغ های ملی و بلدی اروپا ساخته خواهد شد) اختصاص داده شده است.

جالب است بدانید باغ ملی هیچ وقت رنگ امکانات ذکر شده را ندید و ضمن آن در روزنامه اطلاعات 17 مهر 1307 مطلبی درباره نیز آمده:

نمی دانم اولیای بلدیه چه نظریاتی دارند و آیا این باغ ملی را به همین حال می گذارند و یا تکمیل خواهند کرد. آن باغ ملی و این محوطه پهناور میدان مشق سابق که حال نصف آن باغ ملی و قسمت شرقی اش کما فی السابق به حال خود باقی است بیش از این ها باید محل استفاده واقع شود و حال که به چنین اقدامی مبادرت شده صالح در این است که این باغ ملی را بلدیه به یک باغ ملی مجلل و آبرومند آراسته و مهیا سازد. در همین ابتدای تاسیس باغ ملی، سیاست از هر طریقی که شده یک وجه کافی را در نظر گرفت و از اعتبار آن یک سلسله تشکیلات مفید و عام المنفعه را در باغ ملی به وجود آورد و در نتیجه هم یک رشته عوایدی را برای بلدیه از همان تشکیلاتی که داده می شود، فراهم ساخت.

در این مقاله توصیه هایی نیز شده که عبارتند از: توسعه محوطه، یک سینما توگراف، ساختن باغ وحش، یک بوفه، یک مهمانخانه با امکانات سالن نمایش تئاتر و کنفرانس و میدان تنیس و فوتبال.

 

باغ ملی اولین پارک عمومی پایتختReviewed by اول تور on Sep 24Rating: 4.5باغ ملی اولین پارک عمومی پایتختباغ ملی اولین پارک عمومی پایتخت . کارشناسان دوره قاجار را  شروع الگوبرداری ها و تاثیر پذیری باغ سازی ایران از سبک غربی می دانند؛ ولی ...

باغ ملی اولین پارک عمومی پایتخت . کارشناسان دوره قاجار را  شروع الگوبرداری ها و تاثیر پذیری باغ سازی ایران از سبک غربی می دانند؛ ولی …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

تور کوشی آداسی