قلعه آلانیا ترکیه

قلعه آلانیا ترکیه

قلعه آلانیا

قلعه آلانیا ترکیه

قلعه آلانیا ترکیه

تاریخچه قلعه آلانیا ترکیه
   قلعه آلانیا بقایایی از سازه های سلجوقی است که در سال ۱۲۲۵ میلادی فرمان احداثش را علاء الدین کیقباد سلطان سلجوقی داد. قلعه آلانیا روی ویرانه های قعله رومی ساخته شد. در قدیم مکانی برای پذیرش عثمانیان، رومیان، سلجوقیان و گاهی دزدان دریایی بود. در نسخ تاریخی آمده است که بخاطر شرایط عالی و استراتژیک دوره ای تحت سلطه دزدان دریایی بود که طی نبردی که بین رومیان و دزدان دریایی صورت گرفت بدست ارتش روم فتح شد. در آن دوره به " کوه زیبا " شهرت داشت و به عنوان یکی از اصلی ترین بندرگاه ها قلعه های دریای مدیترانه شناخته می شد. علاوه براینکه در دوره بیزانس درگیر درگیری های دزدان دریایی بود به دفعات بخاطر حمله اعراب هم گرفتار جنگ  شد و به همین خاطر اهمیت و جایگاه استراتژیک ویژه ای در دوره تاریخی خود داشت.
   قلعه آلانیا بعد از فتح توسط سلجوقیان به یک مقر دفاعی، نظامی و تجاری برای سلجوقیان با کشورهای سوریه و مصر مبدل گشت. در این بندرگاه تجارت چوب ویژه ساخت کشتی و واردات و صادرات انواع ادویجات عمده ترین تجارت صورت می گرفت. ابن بطوطه در یادداشت های خود به اهمیت تجارت در این بندرگاه بسیار اشاره کرده.  بعد از اینکه قلعه آلانیا به دستور علاء الدین کیقباد سلطان سلجوقی مرمت شد، آن را به عنوان پایتخت زمستانی سلجوقیان در نطر گرفتند.
   آخرین بار این قلعه تاریخی در سال ۱۹۵۵ بازسازی شد و عمده قسمت های تخریب شده اش مورد نوسازی واقع شد، در ضمن چند عمارت مسکونی هم درون استحکامات این قلعه احداث گردید. پس از آن تا به حال قلعه آلانیا یکی از جاذبه های گردشگری باارزش و مهم آلانیا محسوب می شود. این بنا و کارخانه کشتی سازی آن در سال ۲۰۰۹ میلادی وارد لیست اماکن تاریخی و فرهنگی یونسکو شدند.
معماری و بنای قلعه آلانیا
   همانطور که از حصور سلجوقیان بر می اید سبک معماری آن هم سلجوقی بود و برای استحکام و امنیت بیشتر در میان موانع طبیعی ساخته شده است. مرتفع ترین قسمت این قلعه حدودا۲۵۰ متر از سطح دریا بالاتر است. قلعه آلانیا در کل ۶.۵ کیلومتر طول دارد و ۳ ردیف حصار و ۸۳ برج و ۱۴۰ کنگره را در خود جای داده. در ضمن ۴۰۰ مخزن هم برای ارائه انواع خدمات در آن ساخته شده بود. توپخانه ای 2طبقه در این قلعه وجود دارد که  مهم ترین قسمت دفاعی قلعه را تشکیل می دهد. این توپخانه ابعادی ۱۴ در ۱۲ متر دارد به فرمان سلطان علاء الدین کیقباد ساخته شده.
   کلیسای آیا یورگی، یک مسجد متعلق به دوره سلطان سلیمان، مقبره سلطان آکشابه، چند آب انبار کوچک و بزرگ، یک زندان، فانوس دریایی ،چند حمام با معماری سلجوقی و یک خزانه از جمله بخش های این قلعه هستند. مسجدی که در قلعه می بینید  به قرن ۱۳ میلادی تعلق دارد و در زمان حکومت سلطان سلیمان عثمانی مورد مرمت واقع شده. از آجر و سنگ ساخته شده است و به خوبی سبک اسلامی عثمانیان را نشان می دهد. یادتان باشد اگر می خواهید وارد مسجد شوید باید لباس مناسب بپوشید و خانم ها هم باید روسری سر کنند.
قلعه داخلی
قلعه داخلی ارگ اصلی قلعه آلانیاست. قسمت هایی از دیوارهای اطراف آن مرمت شده اند و تا حدودی فضای تاریخی آن را زنده می کنند. کلیسای سنت جورج جالب ترین بخش قلعه است که به دوره بیزانس برمی گردد و بین قرون ۱۰-۱۲ میلادی ساخته شده است. هنوز هم باستان شناسان در قلعه داخلی مشغول کاوش و تحقیق هستند، آن ها موفق شده اند در بخش جنوب شرقی قلعه، بقایایی پیدا کنند که گمان می رود به محل خاص سلطان در قلعه تعلق دارد. غیرعادی  ترین قسمت قلعه داخلی از سنگ های باریک و بلند ساخته شده و   Atacağı نام دارد و به معنای "پرتاب کننده" است جالب است بدانید در قدیم از این بخش برای اعدام افراد استفاده می کردند و محکومین را به داخل آب می انداختند.
قلعه اِحمِدِک
   در ضلع شمالی قلعه، ویرانه هایی از قلعه دیگری معروف به اِحمدِک (Ehmedek) را می بینید. قلعه احمدک را هم در دوره سلجوقیان احداث کرده اند ولی نسبت به قلعه آلانیا محکم تر است و مصالح بهتری در آن بکار رفته است. از آن در دوره سلجوقی و عثمانی به عنوان مقر نظامی استفاده می شد، در ضمن خزانه سلطان و زرادخانه قلعه بزرگ هم در آن جای داشت. این بنا چند مخزن و یک حمام هم داشت که حالا تنها بقایایی از آن ها برجای مانده است.

قلعه آلانیا ترکیهReviewed by تور ترکیه on Mar 19Rating: 3.0قلعه آلانیا ترکیهقلعهٔ آلانیا یک قلعهٔ قرون وسطایی در جنوب شهر آلانیا در ترکیه است که بیشتر مکان‌های معروف شهر آلانیا اطراف یا داخل قلعه قرار دارد. در این مقاله قلعه آلانیا ترکیه را به شما معرفی می کنیم.

قلعهٔ آلانیا یک قلعهٔ قرون وسطایی در جنوب شهر آلانیا در ترکیه است که بیشتر مکان‌های معروف شهر آلانیا اطراف یا داخل قلعه قرار دارد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

تور کوشی آداسی