کاخ های دوره بیزانس استانبول (قسمت 1)

کاخ های دوره بیزانس استانبول (قسمت 1)

کاخ های استانبول

کاخ های دوره بیزانس استانبول (قسمت 1)

کاخ های دوره بیزانس استانبول (قسمت 1)

کاخ اعظم کنستانتین
   عظیم ترین و باارزش ترین قصر دوره بیزانسی کاخ اعظم کنستانتین بود که در قسطنطنیه احداث شد، این کاخ را در قرن چهارم میلادی و در مرکز شهر استانبول  ساختند. کاخ اعظم کنستانتین در واقع یک مجموعه بسیار بزرگ است که چندین بخش متفاوت اعم از کاخ، کوشک، حیاط، کلیسا، حمام و سایر ساختمای یک مجموعه را بر فراز دامنه تپه تاریخی و قدیمی قسطنطنیه دربرگرفته است. در قدیم این کاخ باشکوه میان میدان هیپودروم تاریخی، کلیسا ایاصوفیه و دریای مرمره واقع شده  بود و حالا هم در محله سلطان احمد استانبول جای گرفته پس اگر بخواهید از آن دیدن کنید خیلی راحت می توانید به بازار آراستا و مسجد آبی هم بروید.
   این قصر  به فرمان کنستانتین بزرگ در قرن چهارم میلادی احداث و پس از گذشت دو قرن توسط ژوستینین یکم مورد مرمت قرار گرفت و البته وسعت آن هم بیشتر شد. این کاخ در قرن ۱۲ میلادی توسط سایر فرمانروایان استفاده می شد. وسعت این کاخ حدود ۱۰۰,۰۰۰ متر مربع تخمین زده می شود. در طول نبردهای متعدد بخصوص جنگ های صلیبی چهارم در سال های ۱۲۰۴-۱۲۶۱ این کاخ خالی از سکنه شد و کاخ تکفور به عنوان اقامتگاه خانواده سلطنتی استفاده  می شد. بعدها این قصر باشکوه در اثر زلزله ویران شد.
   اولین کشفیات و تحقیقات درمورد این مجموعه بی نظیر در سال ۱۹۳۰ شروع و در پایان قسمتی از یکی از بناهای آن در سال ۱۹۵۳ بازگشایی شد که حالا به عنوان موزه بزرگ موزائیک از آن استفاده می شود. کاشی هایی که در این موزه به نمایش گذاشته شده اند به دوره های متفاوت بیزانس تعلق دارند. این موزائیک ها بهترین نمونه های موزائیک های دوره رومی محسوب می شوند.
هزینه بازدید: ۱۵ لیر حدود ۱۳ هزار تومان
ساعات بازدید از موزه موزائیک: ۹ تا ۱۷ عصر
آدرس: ترکیه، استانبول، فاتح، میدان ایاصوفیه، محله سلطان احمد
کاخ مانگان
   در واقع کاخ مانگان ابتدا داخل دیوارهای قصر توپکاپی استانبول واقع شده بود و حالا مابین دو پایانه قطار کانکورتاران و سیرکسی واقع شده است. کاخ مانگان هم بسیار متحمل تخریب و آسیب شده و متاسفانه تنها بقایای خیلی ناچیزی از این بنای تاریخی باقی مانده. 
کاخ پورفیروجنیتوس
  قصر پورفیروجنیتوس را با اسم تکفور هم معرفی می کنند، این کاخ در محله ی کاریه و دقیقا در اتصال با دیوارهای شهر استانبول جای گرفته است. این بنا، یکی از قصرهای بیزانسی است و قدمت آن به قرن ۱۲ میلادی بازمی گردد. کاخ پورفیروجنیتوس در شمال غربی شهر قسطنطنیه واقع شده است و در حقیقت کوشک و بنایی از مجموعه بسیار بزرگ کاخ های بلاکرنای( Blachernae ) محسوب می شد و در دوره خود نقش بسیار کلیدی در حفظ و حراست از شهر ایفا کرده است. درضمن تکفور اسم دیگر مجموعه کاخ بلاکرنای است. این قصر دقیقا در مجاورت کلیسا کورا واقع شده است، پس این فرصت را دارید که هم زمان از موزه این کلیسا دیدن کنید.
آدرس: ترکیه، استانبول، فاتح، محله ایوانسرای
کاخ ماگنارا
   این قصر در واقع سکونتگاه تابستانی و ییلاقی فرمانروایان یونانی محسوب می شد و حدود فعلی آن مابین آکسارای و لاللی است. آثار و شواهد خیلی کمی در طول جستجوهای باستان شناسان از این قصر  قدیمی یافت شده است.

کاخ های دوره بیزانس استانبول (قسمت 1)Reviewed by تور ارزان on Mar 15Rating: 3.0کاخ های دوره بیزانس استانبول (قسمت 1)در بین تمام مناطق تفریحی و جاهای دیدنی استانبول، کاخ های بسیار زیبا و قدیمی وجود دارد که دیدن آن ها خالی از لطف نیست و شما را با معماری های جهان آشنا می کند. در این مقاله کاخ های دوره بیزانس استانبول را معرفی می کنیم.

در بین تمام مناطق تفریحی و جاهای دیدنی استانبول، کاخ های بسیار زیبا و قدیمی وجود دارد که دیدن آن ها خالی از لطف نیست و شما را با معماری های جهان آشنا می کند.

2 دیدگاه ها

  1. قربانی گفت:

    چه کاخ های جالبی داره استانبول

  2. مهدی گفت:

    کاخ مانگان رو من رفتم خیلی قشنگه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

تور کوشی آداسی