مسجد سلطان احمد استانبول

مسجد سلطان احمد استانبول

تور ارزان استانبول

مسجد سلطان احمد استانبول ترکیه

مسجد سلطان احمد استانبول ترکیه

یکی دیگر از دیدنی‌های بی‌همتای شهر استانبول مسجد آبی است که در زبان ترکی به اسم مسجد سلطان احمد معروف می باشد. این مسجد در کهن‌ترین منطقه استانبول که مرکز قسطنطنیه بوده است قرار گرفته ‌است. دلیل نام‌گذاری این مسجد استفاده از سرامیک ‌های آبی‌رنگ در ساخت آن بوده است. این مکان در حدود سال‌های 1609 تا 1616 میلادی بنا‌ شده است. این مسجد به‌ شکلی آرامگاه بانی آن یعنی احمد اول هم است ‌و مثل بقیه مساجد دوره‌های اسلامی در کنار آن ‌یک مدرسه و یک حمام برای مسافران و مردم احداث ‌شده است. ساخت این مسجد از نظر سبک معماری شباهت بسیاری به بقیه مسجدهای ترکیه از جمله مسجد یا کلیسای ایاصوفیه دارد.

شاید بشود ساخت کلیسای ایاصوفیه و مسجد آبی در نزدیکی یکدیگر را نشانه ای از تقابل مسلمانان و مسیحیان محسوب کرد که برای قدرت‌نمایی از معماری استفاده کرده ‌اند. در غرب این مسجد را به اسم مسجد کبود می‌شناسند زیرا در نقاشی‌های منقوش درونی از رنگ آبی استفاده بسیاری شده است؛ ولی امروز نقاشی‌های آبی را از معماری درون ساختمان حذف کرده‌اند و بخش‌های ناچیزی از آن برجای ‌مانده است.

معماری بنای مسجد سلطان احمد مسلمان آنچه در دیدن از مسجد به چشم می‌آید معماری بی‌همتا و تلفیق رنگ‌ها و آیات قرآنی می باشد. در ساخت مسجد از قبه‌های کوچک و اعظم بهره گرفته‌ شده است ولی قبه اصلی دارای سه و سه متر قطر و چهل‌ و چهار متر بلندی است. تنها این مسجد در ترکیه شش مناره دارد. سلطان احمد به علت نزدیکی مناره مسجد آبی با مسجدالحرام خیلی مورد سرزنش قرار گرفت پس او برای آرام کردن مخالفین خود با هزینه خود هفتمین مناره مسجدالحرام را بنا کرد.

برای تأمین روشنایی مسجد از دویست پنجره یا بیشتر استفاده شده است که در اطراف بنا و لوسترهای بزرگ قرار دارد. برای دکوراسیون درونی مسجد از حدود بیست هزار کاشی سرامیکی که دست‌ساز هستند در ازنیک بکار گرفته‌ شده است که آیات قرآنی بر آن‌ها هک شده ‌اند. قشنگترین و هنرمندانه‌ترین بخش بنای مسجد محراب آن می‌باشد که از سنگ‌های مرمر با تراش‌کاری ظریف ساخته‌ شده است. طراحی منبر و محراب به طوری است که حتی در هنگام شلوغی همه بتوانند به آن‌ها نگاه کنند.

مسجد آبی یک مکان بی‌همتا و بی مثال در تور استانبول برای نمازگزاران و  غیرمسلمانان می باشد. معماری بنا و همه بخش ها و وسایل داخلی بکار رفته در آن سبب جلب نظر توریست ها شده است. شاید بشود یکی از نقاط قوت مسجد سلطان احمد استانبول را فعال بودن مسجد بیان کرد. در کنار نمازگزاران مردم و مسافران به بازدید از بخش‌های متفاوت مسجد می‌پردازند. البته لازم به ذکر است که در هنگام نمازهای اصلی مسلمانان در پنج وعده مسجد به مدت نود دقیقه بسته خواهد بود.

در تور استانبول می‌توانید عصری دل‌انگیز را در پارک رو به روی مسجد سلطان احمد بگذرانید و از منظره غروب معماری مسجد لذت ببرید. 

مسجد سلطان احمد استانبولReviewed by تور ارزان on Dec 15Rating: 4.0مسجد سلطان احمد استانبولیکی دیگر از دیدنی‌های بی‌همتای شهر استانبول مسجد آبی است که در زبان ترکی به اسم مسجد سلطان احمد معروف می باشد.

بهترین جاهای دیدنی استانبول – مسجد سلطان احمد استانبول – تور ارزان استانبول – راهنمای تور استانبول – جاذبه های گردشگری استانبول – تور ترکیه

1 دیدگاه

  1. mahshid.jahani گفت:

    ترکیه پر از جاهای دیدنی و مکان های توریستی است. مرسی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

تور کوشی آداسی