تاریخچه برج گالاتا استانبول

تاریخچه برج گالاتا استانبول

تور ارزان استانبول

برج گالاتا استانبول ترکیه

تاریخچه برج گالاتا استانبول

   این برج زیبا و مخروطی در میانه قرون وسطی و در سال ۱۳۴۸ میلادی احداث شد، یعنی دقیقا در دوره فرمانروایی یوستینیانوس فرمانروای بیزانس(Byzantian). هم اکنون اسم این برج، گالاتا بی اوغلو می باشد؛ ولی تا سال های طولانی از این برج با نام برج مسیح یاد می کردند. این بنای باشکوه به تبعیت از سبک رومی و در طول توسعه مستعمرات ژنوایی (مستعمره های پیشین بریتانیا) در قسطنطنیه احداث شد. معروف است که سال ها پیش از اینکه  برج گالاتا در این ساخته شود یعنی در حدود قرن سیزدهم میلادی، برج دیگری در این محله ساخته شده بود؛ ولی در طول سال های متمادی و  سر گرفتن نبردهای متعدد که قسطنطنیه را درگیر خود کرده بود ازبین رفت و به طور کامل به دست فراموشی سپرده شد. سال فروپاشی این برج را به ۱۲۰۳ تخمین میزنند ولی خیلی به این مسئله و درستی آن مطمئن نیستند.
   تا اوایل سال ۱۹۶۰ میلادی از این سازه (گالاتا)برای نگهبانی و برافروختن آتش در شب ها استفاده می کردند، همواره کسانی برای نظارت و کنترل کشتی های در حال رفت و آمد روی گالاتا نگهبانی می دادند. ولی از این دوره به بعد کم کم این سازه دیگر کاربری پیشین خود را نداشت و به ساختمانی قدیمی و مکانی برای تفریح و بازدید مسافران و گردشگران مبدل گشت. حالا این سازه سمبلی از تلفیق تاریخ عثمانی ها و رومی ها محسوب می شود و دقیقا در مرکز شهر خودنمایی می کند. از سال ۱۹۶۷ میلادی به بعد همه مردم می توانند برای بازدید و تفریح از این سازه ی تاریخی دیدن کنند. از دوره ای که این امکان فراهم شد چندین بار گالاتا بویژه طبقه های فوقانی اش مورد تعمیر و بازسازی قرار گرفت.
   گالاتا متاسفانه چندین بار به دلایل متفاوت مورد آسیب قرار گرفت که فقط به چند مورد اصلی که سبب تخریب گالاتا شده‌اند اشاره می‌کنیم. یکی از  صدمات جدی که به گالاتا وارد شد موبوط به آتش سوزی سال ۱۷۱۷ میلادی است که انگار برای ویران کردن رصدخانه ای که در مجاورت برج ساخته می شد صورت گرفت.
مرمت و بازسازی برج گالاتا
   همانطور که می دانید گالاتا صدمه های زیادی را در دوره های مختلف متحمل شده است. از شروع قرن سیزدهم میلادی، استانبول ناآرامی ها و اتفاقات ناگوار طبیعی زیادی را به خود دیده بود. عمده صدماتی که این سازه متحمل شده در سال ۱۵۰۹ میلادی صورت گرفت و علت آن نیز زلزله بوده و تا اندازه قابل توجهی برج گالاتا را نابود کرد. در این دوره معماری به اسم هیرتین (Hayrettin) کار تعمیر و بازسازی برج را عهده دار شد و با مهارت زیادی اینکار را انجام داد. هیرتین از معروفترین معماران استانبول در  قرن شانزدهم میلادی بود. درضمن قبل از این که گالاتا ویران شود از آن به عنوان زندان هم استفاده می شد و در واقع حصر مخفی استانبول محسوب می شد به همین علت است که خیلی در تاریخ در این باره مطلبی وجود ندارد؛ ولی بعد از وقوع زلزله و تخریب سنگین برج دیگر از آن به عنوان زندان یاد نشد.
   خرابی های این سازه به زلزله خاتمه نیافت؛ در سال ۱۷۹۴ میلادی گالاتا در  یک آتش سوزی بزرگ صدمه جدی دید. بعد از آتش سوزی برای بار دیگر گالاتا تعمیر و بازسازی شد. در این مرمت یک اتاق کوچک چوبی جدید به سازه افزودند. این آتش سوزی بزرگ و بازسازی آن به دوره فرمانروایی سلطان سلیم دوم (Sultan Selim III) بر می گردد. سلطان سلیم دوم در سال های ۱۷۶۱ تا ۱۸۰۸ در ترکیه فرمانروایی می کرد. البته این سازه آتش سوزی های زیادی را به خود دیده. از دیگر آتش سوزی های مهیبی که به جان گالاتا افتاد مربوط به سال ۱۸۳۱ میلادی و سلطنت سلطان محمود (Sultan Mahmut) است که پس از آن باز بازسازی شد با این تفاوت که دو طبقه دیگر هم به ان اضافه کردند. در سال ۱۸۷۵ میلادی گالاتا طعمه طوفانی بزرگ شد و باز آسیب هایی را متحمل شد.
   این طوفان اسیب های جدی به چهارچوب های اصلی بنا وارد کرد. بازسازی و تعمیر تخریب های این طوفان تا سال ۱۹۶۰ میلادی طول کشید. آخرین بازسازی گالاتا در سال ۱۹۶۰ میلادی انجام شد و علتش هم تغییر کاربری برج و ساخت غذاخوری عنوان شد. هم اکنون نیز تعمیراتی در بخش هایی از گالاتا انجام می شود.

تاریخچه برج گالاتا استانبولReviewed by تور ارزان استانبول on Feb 10Rating: 3.0تاریخچه برج گالاتا استانبولیکی از بناهای قدیمی استانبول برج گالاتا است که با نام گالاتا کوله سی نیز معروف است و از رستوران این برج می توان تمامی نقاط شهر را مشاهده کرد. در این مقاله تاریخچه برج گالاتا استانبول را معرفی می کنیم.

یکی از بناهای قدیمی استانبول برج گالاتا است که با نام گالاتا کوله سی نیز معروف است و از رستوران این برج می توان تمامی نقاط شهر را مشاهده کرد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

تور کوشی آداسی