تاریخچه برج دختر در زمان امپراتوری عثمانی

تاریخچه برج دختر در زمان امپراتوری عثمانی

برج دختر در دوره عثمانی

تاریخچه برج دختر در زمان امپراتوری عثمانی

تاریخچه برج دختر در زمان امپراتوری عثمانی

   بعد از اینکه حکومت عثمانی استانبول را تحت سلطه خود درآورد، بازسازی برج دختر استانبول شروع شد. برج را با سنگ مرمت کردند و چند توپ داخل آن جای دادند تا در هنگام احساس خطر و یا جنگ از آن به عنوان برج دفاعی استفاده کنند و کشتی های متجاوز را نابود کنند. اما معمولا از برج میدن به عنوان محل دیده بانی و برگزاری تشریفات نظامی استفاده می شد. هم اکنون چیزی که از معماری برج دختر باقی مانده، بازسازی و تعمیرات دوره عثمانی محسوب می شود. این برج اتفاقات زیادی را پشت سر گذاشت و به دفعات آسیب های جدی را متحمل شد. به عنوان مثال در سال 1510 میلادی این ساختمان بخاطر زلزله ای بسیار بزرگ تخریب شد؛ ولی با فاصله ای بسیار کوتاه بعد از زلزله به فرمان سلطان سلیم مورد مرمت قرار گرفت.
   بعد از آن برج دختر ظاهر تازه ای به خود گرفت، کاربری آن تغییر یافت و این بار به عنوان فانوس دریایی استفاده می شد. ابزار دفاعی و جنگی داخل آن هم جنبه جنگ طلبانه خود را از دست دادند و در عوض از آن ها در زمان برگزاری جشن و شادی استفاده می شد. به عنوان مثال زمانی که سلطان سلیم برای تاج گذاری وارد استانبول شد، در مراسم جشن تاج گذاری از توپ ها استفاده کردند. آسیب جدی دیگری که برج میدن را درگیر خود کرد به حادثه آتش سوزی در سال 1719 میلادی برمی گردد. در این هنگام وقوع این حادثه دیواره های برج میدن سنگی بودند؛ ولی قسمت های داخلی همچون سابق از چوب بودند. بعد از حادثه داخل برج به نظارت داماد ابراهیم پاشا، صدراعظم سلطان محمد سوم، مرمت شد. درضمن پس از مرمت گنبدی سُربی و فانوس دریایی از جنس سنگ هم به برج افزوده شد.
   در سال های 1830-1831 میلادی شیوع بیماری وَبا در بین مردم منطقه برج دختر را به محلی برای قرنطینه و مداوای بیماران تبدیل کرد؛ ولی این شرایط خیلی طول نکشید و رفع شد و پس از آن در سال 1832 میلادی این ساختمان توانست توجه امپراتور را به خود جلب کند و به فرمان سلطان محمود دوم، بار دیگر مورد بازسازی و مرمت واقع شد. در این هنگام به فرمان سلطان، زیباسازی برج میدن هم شروع شد و خطاطی ها و شمایل هایی از سلطان را بر سر در و قسمت مرمرین برج حک کردند.
   البته اتفاقات برای برج میدن پایانی نداشت و همچنان این سازه ناملایمتی های زیادی به خود دید. در طول سال های 1836 تا 1837 بار دیگر بیماری مرگبار دیگری یعنی طاعون شهر قسطنطنیه و مردمانش را درگیر خود کرد و جان 20 هزار تا 30 هزار از شهروندان این منطقه را گرفت. در طول این مدت از میدن بار دیگر به عنوان محل قرنطینه، بیماران استفاده می شد.
   خوب است اشاره کنیم که در سال های پایانی حکمرانی عثمانی ها که شهر پر از آشوب و درگیری ها بود، یکبار دیگر توپ های جنگی در برج میدن جای گرفتند و از آن ها استفاده شد. آخرین مرمتی که در برج میدن در دوره عثمانی انجام شد به سال 1845 میلادی برمی گردد این پروژه را شرکتی فرانسوی برعهده گرفته بود.

تاریخچه برج دختر در زمان امپراتوری عثمانیReviewed by تور استانبول on May 21Rating: 2.5تاریخچه برج دختر در زمان امپراتوری عثمانیبرج دختر استانبول یکی از برج های زیبا و دیدنی استانبول است که اگر افسانه هایی که درباره آن روایت می شوند را بدانید حتما مشتاق دیدن این برج زیبا خواهید شد. در این مقاله تاریخچه برج دختر در زمان امپراتوری عثمانی را بررسی می کنیم.

برج دختر استانبول یکی از برج های زیبا و دیدنی استانبول است که اگر افسانه هایی که درباره آن روایت می شوند را بدانید حتما مشتاق دیدن این برج زیبا خواهید شد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

تور کوشی آداسی