دلیل نامگذاری جشن ایوان کوپالا

دلیل نامگذاری جشن ایوان کوپالا

ایوان کوپالا

دلیل نامگذاری جشن ایوان کوپالا:

اگر قصد دارید با یک تور ارزان به کشورهای اروپای شرقی سفر کنید، در اول تور پیشنهادهای خوبی برای شما داریم. یکی از اهداف گردشگران از شرکت در تور خارجی آشنایی با فرهنگ و آیین های مردمان آن منطقه است. در ادامه با یکی از جشن های معروف و رایج در اروپای شرقی آشنا خواهید شد:

نامگذاری ایوان کوپالا

 بعد از ظهور و ترویج دین مسیحیت، اسم جشن باستانی اسلاوها تعییر کرد و به نام ایوان کوپالا شناخته شد؛ لازم است بگوییم که کسی از نام قبلی این جشن نیز اطلاعی ندارد. برخی معتقدند که کوپالا از واژه روسی کوپات گرفته شده و معنای «آب تنی کردن» را می رساند؛ و درضمن، واژه ایوان به حضرت یحیی هم اشاره می کند. یحیی به تعمید دهنده یا یوحنا هم معروف است.

 

این داستان یکی از روایاتیست که درمورد ریشه نامگذاری ایوان کوپالا تعریف می شود و راجع به آن و نامگداریش چندین دیدگاه متفاوت دیگر نیز معروف است. عده ای معتقدند که «کوپالا» واژه تغییر یافته «کیوپید» است. "کیوپید"، "کوپید" و یا "کوپیدو" در اساطیر رومی به عنوان الهه عشق شناخته می شود. تمثیل این خدا، کودکی است کاملا لخت که تیر و کمانی را در دست دارد. حتما بارها این الهه و تصاویرش را دیده اید. بخصوص در روز ولنتاین و یا بر روی کارت پستال ها.

برخی هم مدعی اند که واژه ایوان اصلا به حضرت یحیی نظری ندارد و تنها به حضرت زرتشت اشاره می کند. این گروه بر این باورند که ریشه کلمه ایوان کوپالا نه در پاگان و نه در مسیحیت است، در واقع این کلمه به جشن سالانه آیین زرتشت اشاره دارد. آن ها معتقدتد که کوپالا ریشه در یال و کوپال دارد از قدرتمندی زرتشت صحبت می کند. عجیب نیست که این آیین را به زرتشت نسبت می دهند چون بسیار به آیین چهارشنبه سوری نزدیک است و شباهت دارد.

 حالا خیلی ها ایوان کوپالا را بصورت مخفف ادا می کنند و به آن کوپالا ایو می گویند که معنای دیگری دارد، یعنی شب کوپالا یا شب حمام.

دانستنی های جالب درباره ایوان کوپالا:

کوپالا را به شخصیت هایی مثل کاستراب (Kostrub) -الهه زمستانی پاگان- و مارنا (Marena) -الهه بهار- نسبت می دهند و نام آن را با این الهه ها عجین می کنند.

گروهی اعتقاد دارند که کوپالا الهه عشق و باروری ست.

برخی مناطق، حین برگزاری جشن علف های خشک را به چرخ می چسبانند و آتش می زنند و به پایین دره پرتاب می کنند. این کار نمادی از زوال خورشید بعد از انقلاب تابستانی است.

اسلاوها کوپالا را فستیوالی رمزآلود و جادویی می دانند. 

با وجود از بین رفتن خیلی از آداب آیین پاگان از این جشن؛ همچنان آوازها و رقص های محلی این فستیوال پابرجا هستند.

در نواحی غربی اوکراین ایوان کوپالا را سوبیتکا (Sobitka) معرفی می کردند.

آتش و آب، خورشید و ماه، فراوانی و باروری، شادی و لذت نام های دیگر این فستیوال هستند.

مردم در گذشته معتقد بودند که تقارن انقلاب تابستانی با ماه کامل نشان دهنده اتحاد این دو عنصر آسمانی می باشد.

این فستیوال کهن در بعضی مناطق روسیه، بلاروس، لهستان و اوکراین برپا می شود که هر یک آیین و برنامه های خاص خود را دارند.

دلیل نامگذاری جشن ایوان کوپالاReviewed by Yegane on Apr 4Rating: 3.0دلیل نامگذاری جشن ایوان کوپالااگر قصد دارید با یک تور ارزان به کشورهای اروپای شرقی سفر کنید، در اول تور پیشنهادهای خوبی برای شما داریم. یکی از اهداف گردشگران از شرکت در تور خارجی آشنایی با فرهنگ و آیین های مردمان آن منطقه است. در ادامه با یکی از جشن های معروف و رایج در اروپای شرقی آشنا خواهید شد.

اگر قصد دارید با یک تور ارزان به کشورهای اروپای شرقی سفر کنید، در اول تور پیشنهادهای خوبی برای شما داریم. یکی از اهداف گردشگران از شرکت در تور خارجی آشنایی با فرهنگ و آیین های مردمان آن منطقه است. در ادامه با یکی از جشن های معروف و رایج در اروپای شرقی آشنا خواهید شد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

تور کوشی آداسی