کاخ بهارستان تهران

کاخ بهارستان تهران

معرفی کاخ بهارستان تهران

کاخ بهارستان تهران

کاخ بهارستان تهران:

   کاخ بهارستان یا عمارت مجلس شورای ملی را می توانید در میدان بهارستان پیدا کنید. کاخ این کاخ بزرگ به لحاظ معماری سمبلی از معماری فوق العاده مستحکم با تلفیقی از سنت و تجدد در ارگ حکومتی تهران محسوب می شود. ایده احداث عمارت های بزرگ و بخصوص بنای بهارستان متعلق به میرزا حسین‌خان سپهسالار قزوینی است که در سال 1289 قمری شروع به اینکار کرد. اصلی ترین علت اینکار این بود که او قصد داشت شکل شهر تهران را عوض کند. از بااهمیت ترین و باارزش ترین بناهایی که میرزا حسین خان ساخت عمارت بهارستان یا کاخ بهارستان بود که خودش در آن سکونت داشت.

این بنا به سه قسمت تقسیم شده در یک قسمت امور تشریفاتی صورت می گیرد، در بخش دوم موزه مجلس شورای اسلامی محسوب می شود و بخش سوم مجالس رسمی و گردهمایی های مهم انجام می گیرد. این مجموعه بزرگ مساحتی بالغ بر 5 هکتار زمین را در بر گرفته است.

نخستین ساخت این ساختمان توسط میرزا مهدی خان شقاقی‌، ملقب به ممتحن الدوله‌ درسال 1298قمری‌ برای سکونت سپهسالار نخست وزیر ناصرالدین شاه، انجام شده است. وقتی که حکومت قاجار سال پایانی خود را سپری می کرد، یعنی درسال 1303خورشیدی‌ استاد جعفر خان معمار نمای غربی این عمارت را با آجر به سبک باروک درآورد.

ساخت این عمارت در سال 1295 قمری پایان یافت. عمارت اعیانی سپهسالار در واقع به نوعی تلفیق تلفیق و آمیختگی هنر معماری در غرب و شرق را نشان می دهد. بیشترین سبک نمایان در این بنا و سبک عالب آن معماری ایرانیست و کمتر معماری غربی در آن به چشم می آید.

بعد از اینکه میرزا حسین سپهسالار درگذشت، این عمارت توسط ناصرالدین شاه بدون هیچ تشریفات قانونی تصرف شد و از آن پس از املاک متعلق به شاه محسوب می شد. در این هنگام مراسم های دولتی و مهمانی های دربار در آن برگزار می شد و جنبه دولتی و سیاسی داشت. بعد از پیروزی مشروطه، عمارت به عنوان مجلس معرفی شد.

 بعد از آتش سوزی مهیب سال 1309در سمت جنوبی ورودی ساختمان‌، لئون‌، معمار فرانسوی و دستیارش‌ بوریس مجسمه ساز، آن بخش عمارت را به شیوه نئوکلاسیک پارلمان فرانسه مرمت و بازسازی نمودند. بعد از گذشت سه سال تمام نمای ساختمان ستون دار شد. استاد حسین طاهرزاده نمای شمالی ساختمان را در سال 1315 به سبک و شکل ستونهای آپادانا در آورد.

بعد  ازاینکه مظفرالدین شاه مرد‌، محمد علی شاه‌ برای اینکه با مجلس برسر محدودیت هایش مخالفت کند ادعا کرد که پدرش زمان تصویب حکومت مشروطه بیمار بوده و این حکم باطل است .به دستور او روز سه شنبه 2 تیر ماه سال 1287، سربازانش به فرماندهی لیاخوف روس در سه ستون به طرف مجلس شورای ملی فرستاده شدند و مجلس را با تمام نمایندگانش به توپ بستند. مسجد سپهسالار، عمارت مجلس صدمات جدی دیدند و خیلی از نمایندگان به قتل رسیدند و بجز این واقعه ساختمان بهارستان 3 بار دیگر هم گرفتار شعله ها و حریق آتش شده است.

 

کاخ بهارستان تهرانReviewed by اول تور on Mar 24Rating: 3.0کاخ بهارستان تهرانکاخ بهارستان تهرانکاخ این کاخ بزرگ به لحاظ معماری سمبلی از معماری فوق العاده مستحکم با تلفیقی از سنت و تجدد در ارگ حکومتی تهران محسوب می شود. 

کاخ بهارستان تهرانکاخ این کاخ بزرگ به لحاظ معماری سمبلی از معماری فوق العاده مستحکم با تلفیقی از سنت و تجدد در ارگ حکومتی تهران محسوب می شود.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

تور کوشی آداسی