تاریخچه پارک و عمارت قیطریه

تاریخچه پارک و عمارت قیطریه

معرفی تاریخچه پارک و عمارت قیطریه

تاریخچه پارک و عمارت قیطریه

تاریخچه پارک و عمارت قیطریه:

 در این مطلب قرار است تاریخچه پارک بزرگ قیطریه و عمارت زیبای آن را از دیدگاه های متفاوت بررسی نماییم:

 تاریخچه پارک قیطریه از نظر وب سایت های متفاوت:

بوستان جنگلی قیطریه در قدیم باغی با پوششی جنگلی بود و صاحب آن نیز خواهر تنی ناصرالدین شاه قاجار بود. اینطور که در تاریخ آورده شده بنایی که داخل بوستان می بینیم و امروزه به عنوان فرهنگسرای ملل شناخته می شود توسط میرزا تقی خان امیرکبیر احداث شده. در سال 1356 شهردار آن زمان تهران آقای دکتر غلامرضا نیک پی -نوه دختری شاهزاده ظل السلطان فرزند ناصرالدین شاه- بخشی از این اراضی که به او به ارث رسیده بود را برای پارک وقف نمود. نیک پی تصمیم گرفت تا این زمین ها را به بوستانی در شمال تهران تغییر دهد پس هرچیزی که از این زمین باقی ماند از ورثه صارم الدوله -از نواده های قاجار- خرید تا پارک قیطریه بصورت امروز دربیاید. به همین علت است که پارک قیطریه شکل هندسی منظمی ندارد.

تاریخچه پارک قیطریه در نگاه وب سایت پارک های تهران:

 این قطعه تماشایی در گذشته باغی خصوصی بود که 160 سال قبل به شخصی به اسم صارم الدوله -نوه ناصرالدین شاه قاجار- تعلق داشت. باغ قیطریه یک ملک اربابی بود و در ده قیطریه جای گرفته بود و پس از مردن صارم الدوله به همسر او و بعد از آن به نوه او رسید. در سال 1352 هنگامی که بخشی از آن در محدوده شهری واقع شد توسط شهرداری به پارک مبدل گردید. در سال 1372 بخش باقیمانده باغ هم بدست شهرداری خریده شد و پارک قیطریه امروزی را پدید آورد.

تاریخچه عمارت قیطریه:

 طبق گفته های مردم و اسناد موجود پارک قیطریه و بنا و یا عمارتی که در آن وجود دارد مرکز فعالیت های فرهنگی و آموزشی علی اصغرخان اتابک (1)بوده و بدست همین شخص هم پارک قیطریه ساخته شد. برخی اعتقاد دارند که امیر کبیر بنای فرهنگسرای ملل را ساخته بود و از آن به عنوان منزلش استفاده می کرد در حالی که این ادعا اصلا صحت ندارد و امیر کبیر هیچوقت در این عمارت زندگی نکرده بود. در سال 1372 شهرداری تهران این ساختمان را خرید و آن را مورد بازسازی قرار داد. بعد از اینکه بازسازی این بنا تمام شد از آن به عنوان فرهنگسرای ملل استفاده شده تا به الان و تمام اهالی می توانند از آن استفاده کنند.  ساختمان فرهنگسرا در سال 1379 دچار حریق شد و پس از آن باز مورد بازسازی قرار گرفت تا به ثورت امروزی از آن استفاده شود. (برگرفته از وبسایت فرهنگسرای ملل)

پاورقی:

1) ( علی اصغرخان اتابک صدر اعظم سه پادشاه قاجار، ناصرالدین شاه، مظفرالدین شاه و محمدعلی شاه بود و با القابی مثل صاحب جمع، امین السلطان و اتابک اعظم معرفی می شد. 

نکته:

بوستان قیطریه از پوشش انبوه جنگلی برخوردار است که باعث زیبایی چندبرابری آن می شود اما این پوشش سبب می شود با کوچکترین جرقه ای آتش بزرگی بوجود آید و خیلی زود به تمام بخش های آن سرایت کند. به همین علت حتما فقط در اماکنی که تعیین شده بساط کباب و آتش را فراهم کنید و در سایر مناطق آن از آتش روشن کردن به شدت بپرهیزید. 

 به مقررات پارک احترام بگذارید و هرگز زباله خود را در طبیعت رها نکنید. 

تاریخچه پارک و عمارت قیطریهReviewed by اول تور on Oct 2Rating: 4.0تاریخچه پارک و عمارت قیطریهتاریخچه پارک و عمارت قیطریه .  در این مطلب قرار است تاریخچه پارک بزرگ قیطریه و عمارت زیبای آن را از دیدگاه های متفاوت بررسی نماییم

تاریخچه پارک و عمارت قیطریه .  در این مطلب قرار است تاریخچه پارک بزرگ قیطریه و عمارت زیبای آن را از دیدگاه های متفاوت بررسی نماییم

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

تور کوشی آداسی