آداب و رسوم کرمانشاه – قسمت اول

آداب و رسوم کرمانشاه – قسمت اول

تور کرمانشاه آداب و رسوم

آداب و رسوم کرمانشاه

آداب و رسوم کرمانشاه- قسمت اول

        کرمانشاه در دوره‌های مختلف دارای نام‌های مختلفی بوده که معمولاً با تغییر از حکومتی به حکومتی دیگر صورت می‌گرفته‌است، در قدیمی‌ترین شکل خود اولین بار در دوران باستان و در زمان فرمانروایی کاسی‌ها کرمانشاه را با نام الیپی می‌خوانند و در دوران هخامنشیان از کرمانشاه با نام‌های کامبادن، کارمیسین، کارمیشین، کرمینشان و غیره یاد می‌شود.در مورد نامگذاری کرمانشاه باورهای متفاوتی است، عده‌ای نام کرمانشاه را به بهرام چهارم منسوب می‌دانند که در سدهٔ سوم تا چهارم میلادی پادشاه شهر کرمان بوده و پس از تأسیس کرمانشاه این شهر را با نام او می‌خوانند.

  • آداب و رسوم مردم کرمانشاه در ایام نوروز

کرمانشاهیان هر سال جشن نوروز با آداب و رسوم خاص خود برپا می‌شود که از آن جمله می‌توان به خانه تکانی، آتش افروزی، چیدن سفره هفت سین، دید و بازدید و سیزده به در اشاره کرد که هریک نمادی از جشن هزاران ساله نوروز در تاریخ این سرزمین است.

جشن نوروز از زیباترین جشن‌هاست که به همراه خود پاکی و پاکیزگی و تازه شدن دیدارها و زدودن زنگار کینه ها و قهرها را به ارمغان می آورد.
روستای هجیج - پاوه / روستای شالان - کرندغرب / قبرستان ابودجانه - اسلام‌آباد / آبشار پیران - سرپلذهاب / طاق بستان - شهر کرمانشاه / بنای تاریخی زیج منیژه - سرپل ذهاب / غار قوری قلعه / آتشکده چهار قاپی - قصر شیرین / معبد آناهیتا - کنگاور /

  •   آداب و رسوم مردم کرمانشاه برای تحویل سال نو

از روزها قبل از فرارسیدن نوروز، مردم استان کرمانشاه با خانه تکانی و گردگیری خود را برای برگزاری این جشن باستانی مهیا می‌کنند.
چند ساعت قبل از تحویل سال نو، سفره هفت سین را باشکوه و جلوه خاصی در خانه های خود می چینند و در کنار قرآن و آینه و شمعدان و تنگ و ماهی و میوه و شیرینی، هفت سین را که اغلب شامل سبزه، سیر ، سرکه ، سمنو ، سماق ، سنجد و سیب است را می‌گذارند.
نان برنجی از شیرینی های سنتی و سوغات کم نظیر کرمانشاه
نان برنجی که از شیرینی های سنتی و سوغات کم نظیر کرمانشاه است با عطر و طعم روغن کرمانشاهی، همواره در میان سفره‌های هفت سین به چشم می خورد و زیبایی خاصی به سفره هفت سین کرمانشاهی می بخشد.

  •   آداب و رسوم مردم کرمانشاه در شب سال نو

شب سال نو معمولا در کرمانشاه سبزی پلو و یا رشته پلو پخت می‌شود که برکت و سر سبزی را در سال نو برای خانواده ها به ارمغان بیاورد.
دعای سال نو که خوانده می شود کرمانشاهیان که با لباسهای آراسته در کنار سفره های هفت سین نشسته اند با روبوسی سال نو را به یکدیگر تبریک می گویند، بزرگان فامیل به کوچکترها عیدی می دهند و سپس همگی برای دید و بازدید راهی خانه اقوام و دوستان می شوند.

آداب و رسوم کرمانشاه

   (قسمت دوم)

آداب و رسوم کرمانشاه - قسمت اولReviewed by نویسنده تور on May 31Rating: 4.5آداب و رسوم کرمانشاه - قسمت اولآشنایی با بهترین جاذبه های گردشگری توریستی کرمانشاه - آداب و رسوم مردم کرمانشاه قسمت 1

آشنایی با بهترین جاذبه های گردشگری توریستی کرمانشاه و آداب و رسوم مردم کرمانشاه

1 دیدگاه

  1. بهناز عبدی گفت:

    چه جالب بود ، من اطلاعات زیادی در مورد آداب و رسوم کرمانشاه نمیدونستم .

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

تور کوشی آداسی