غار موگای در چین

غار موگای در چین

تور چین غار موگای

غار موگای در چین

غار موگای در چین

غارهای "موگای دون حوان "درشمال غربی چین پردامنه ترین وپرشکوه ترین و کامل ترین گنجینه هنر بودایی جهان است . سال 1987 غارهای موگا در " فهرست میراث جهانی " ثبت شد . ارزیابی کمیته میراث جهانی بران است که غارهای موگا به عنوان مجسمه ها و نقاشی های دیواری در جهان شهرت دارد و هنر بودایی یکهزار ساله را نمایان کرده است  . در حومه شهر دون حوان استان گان سو در شمال غربی چین کوه مین شان مشاهده می شود که در پرتگاه های شرقی این کوه در دو کیلومتری از جنوب تا شمال از بالا تا پایین پنج طبقه غار دیده می شود که بسیار پر ابهت است .  این غارها را " موگای دون حوان " می نامند.

از سال366 میلادی کار کنده کاری غارها آغاز شد و پس از بازسازی تعداد آنها افزایش یافته و تا قرن هفتم در سلسله تانگ شمار غارها به بیش از یک هزار رسید . از اینرو غار هزار بودا نامیده می شود .

مردم سلسله های مختلف ضمن کنده کاری غارها در درون آنها تصاویر بودا را ترسیم کرده و مجسمه های بودا را می ساختند . به دلیل اینکه این غارها در کنار " جاده ابریشم "قرار دارد، این غارها به عنوان پل ارتباط ادیان و فرهنگ و دانش شرق و غرب نیز تلقی می شود . هنرهای خارجی با هنرهای ملی چین در این غارها امیخته شده و سبک های هنری آن باعث شده است این گنجینه هنری بسیار زیبا به نظر برسد .

به رغم تحولات تاریخی و تخریب های مصنوعی کماکان 500 غار و 50 هزار متر مربع نقاشی دیواری و بیش از دو هزار مجسمه حفظ شده است . مجسمه های موگا هزاران شکل دارد و تزیینات لباس و ویژگی های دوران مختلف را نمایان کرده است . نقاشی های دیواری موگا نیز بسیار پرعظمت است . اگر همه این نقاشی های دیواری به هم متصل شود به صورت دالان 30 کیلومتری نقاشی در می آید .

موضوعات این نقاشی های دیواری را دین بودا از جمله تصاویر بودایی ، بودایی ها ، نقاشیهای حاکی از حکایات دین بودا حکایات هند ، آسیای میانه و چین و نقاشی های حاکی از تاریخ دین بودا با تلفیق اشخاص تاریخی شامل می شود . گذشته از اینها،نقاشی های دیواری دوران مختلف همچنین زندگی اجتماعی ، لباسها و کلاه های ملیتها ، مجسمه سازی معماری باستانی و موسیقی رقص اکروبات را نمایان کرده و واقعیات تاریخی تبادلات فرهنگی چینی و خارجی را یاد داشت کرده است . از این رو دانشمندان غربی این نقاشی های دیواری را " کتابخانه دیواری " می دانند .

دانشمندان چین در این زمینه دست اورد های عظیمی حاصل کرده اند. موگای دون حوان گنجینه فرهنگ چین است و دولت چین همواره به حفاظت از آن بسیار اهمیت داده است به دلیل اینکه گردشگران مناطق سراسر جهان از این اثار دیدن می کنند ، به منظور حفاظت از کشفیات، دولت چین درکوه "سان وی " در مقابل موگا مرکزنمایش هنر دون حوان را ایجاد کرد ه است . اخیرا دولت چین سرمایه دویست میلیون یوانی برای ایجاد "موگای دیجیتالی " اختصاص داد . این غار مشابه برای حفظ ثروت فرهنگ دون حوان و پرهیز از اسیب رسیدن به نقاشی های دیواری بسیار مفید است .

غار موگای در چینReviewed by اول تور on Aug 14Rating: 3.5غار موگای در چینآشنایی با بهترین جاذبه های گردشگری توریستی چین - غار موگای در چین - راهنمای سفر به چین - جاهای دیدنی

1 دیدگاه

  1. عطیه.عظیمی گفت:

    چه قشنگ .

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

تور کوشی آداسی