تاج محل هند

تاج محل هند

تور هند تاج محل

تاج محل هند

تاج محل هند

وقتی صحبت از تاج محل می کنیم، به یاد عشق و دلدادگی عاشق و معشوق می افتیم. عشق شاه جهان، پنجمین سلطان گورکانی هند به همسر ایرانی تبارش به نام ممتاز محل (ارجمند بانو بیگم) که در سال 1631 میلادی، به هنگام وضع حمل، درگذشت. این بنا، به یادبود ممتاز محل ساخته شد و چندی بعد نیز، شاه جهان در آنجا دفن شد.

شاه تصمیم گرفت بعد از مرگ همسرش با ساخت بنایی زیبا وعظیم همسرش را جاودانه کند. از اینرو آرامگاهی زیبا در کنار رود جمنا ساخت
وی قصد داشت برای خود نیز آرامگاهی در کران دیگر رود جمنا بسازد و این دو بنا را با پلی به یکدیگر متصل کند تا نشانه‌ای برای پیوند همیشگی او و همسرش باشد . شاه می‌خواست بر خلاف نمای تاج محل که از مرمر سفید بود، آرامگاه خودش از مرمر سیاه ساخته شود اما این آرامگاه هیچ‌وقت ساخته نشد.

ساخت این بنا که ترکیبی از معماری ایرانی، اسلامی و هندی است 15 سال به طول انجامید (در سال 1042شمسی آغاز و در سال 1057 تکمیل شد). گفته می شود معماران معروف ایرانی، استاد احمد و حمید لاهوری نقش اصلی را در طراحی و ساخت بنا به عهده داشته‌اند، اما در مجموعه حدود 20000 هنرمند و معمار از کشورهایی مانند ایران، هند، آناتولی و آسیای میانه در ساخت این سازه‌ی باشکوه همکاری کرده‌اند. گفته‌ می‌شود که خوشنویسی کتیبه‌های نصب شده روی در و دیوار بنا را امانت خان شیرازی به عهده داشته که این موضوع از امضای وی در پایین این نوشته‌ها مشهود است.

رابیندرانات تاگور، شاعر معروف هندی، تاج محل را با عنوان اشکی بر گونه ابدیت توصیف می کند و رودیارد کیپلینگ از آن به عنوان تجسم هر چیز ناب یاد می کند. شاه جهان درباره تاج محل گفته بود که این بنا، آفتاب و مهتاب را به گریه می اندازد.

در این بنای عظیم و زیبا، یکی از باشکوه ترین و منحصر به فرد ترین بناهای جهان را مشاهده می کنیم که تماما از مرمر ساخته شده و معماری عصر صفوی به خوبی در آن قابل مشاهده است. تاج محل به طرز شگفت انگیزی متقارن ساخته شده و از هر چهار طرف از آن، می توان تصویر آینه ای به دست آورد. در سال 2007 میلادی، در فهرست عجایب هفت گانه جهان قرار گرفت که همین موضوع کافی بود که سالانه حدود 7 میلیون گردشگر از آن دیدن کنند.

شاهزاده زیبا روی ایرانی که پیش از ازدواج بانو بیگم نام داشت، در سن 19 سالگی، به عقد شاه جهان درآمد و او را ممتاز محل نامیدند. لقبی که باعث شد بانو بیگم، دومین همسر شاه جوان شود. زندگی مشترک ممتاز محل با شاه جهان، هجده سال به طول انجامید و حاصل این ازدواج، چهارده فرزند بود. علاقه زیاد شاه گورکانی به همسر ایرانی اش سبب شد تا در بسیاری از سفرها، او را با خود همراه ببرد.

تاج محل را باید جشنواره ای از رنگ و عشق و شکوه و دردانه های قیمتی دانست که بخاطر دردانه شاه جهان، آگرا را جهانی کرد. برای ساخت تاج محل، مصالح از سراسر هند و قاره کهن جمع آوری شد و صدها فیل برای حمل و نقل مصالح استفاده گردید تا مرمر سفید شفاف از ماراکانا در راجستان و یشم سبز و کریستال چینی، در ساخت بنا استفاده شود. فیروزه های تبتی در کنار سنگ لاجورد افغانستان و یاقوت کبود سریلانکا و عقیق جگری عربستان، از دیگر جواهراتی بود که در ساخت بنا به کار رفته است.

چگونه به تاج مجل برویم ؟

از دهلی، پایتخت  هند، می توان با اتوبوس هم به آگرا رفت و شکوه عشق شاه جهان را به تماشا نشست ، ریکشا، اتوبوس و دوچرخه، از جمله وسایلی هستند که در آگرا، شما را تا تاج محل هدایت می کنند. به خاطر مسائل زیست محیطی و حفظ رنگ و شفافیت این مجموعه تاریخی و گردشگری هندوستان، در محدوده ای ذوزنقه ای شکل، از ورود لوازم موتوری بنزینی و گازی جلوگیری می شود. بهتر است از اتوبوس های باتری دار که آلودگی زیست محیطی ندارند، استفاده کنید.

تاج محل هندReviewed by اول تور on Aug 7Rating: 5.0تاج محل هندآشنایی با بهترین جاذبه های گردشگری توریستی هندوستان - تاج محل هندوستان - راهنمای سفر به هندوستان

3 دیدگاه ها

  1. نگار گفت:

    چه عشق پاک و عمیقی داشته شاه جهان ، انگار تو همه ی تاج محل این عشق دیده میشه

  2. مهدیه گفت:

    معماری تاج محل به طرز شگفت انگیزی قابل تحسینه ، جلوه عشق شاه جهان در تک تک گوشه های این بنا دیده میشه

  3. اسما گفت:

    ممنون خیلی مطالبتون خوبه . مرسی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

تور کوشی آداسی