مسجد گوهرشاد مشهد

مسجد گوهرشاد مشهد

تور مشهد گوهرشاد

مسجد گوهرشاد مشهد

مسجد گوهرشاد

          در قسمت جنوبی حرم حضرت امام رضا (ع) شهر مشهد که به رواق های دارالحفاظ و دار السیاده متصل شده است بنای باستانی و مذهبی با معماری زیبا و ویژه ای قرار گرفته که در اوایل قرن نهم قمری به دستور بانو گوهرشاد که همسر شاهرخ تیموری بود ساخته شد.

          این مسجد زیبا نمونه ای از سبک معماری دوران تیموری است که نقوش دیواره ها و سبک مقرنس طاق ها و مناره های آن توجه هر بیننده ای را به هنر به کار رفته در این بنا جلب میکند.

          مسجد گوهر شاد قسمت های مختلفی دارد که هر قسمت نام مخصوص به خود را دارد ، هشت ایوان اصلی و بزرگ در مسجد ساخته شده و هفت شبستان هم دارد ، ایوان شمالی دارالسیاده نام دارد ، ایوان جنوبی مقصوره ، ایوان شرقی اعتکاف و ایوان غربی شیخ بهاء الدین نام دارند ، گنبد خانه های پشت ایوان ها و شبستان های یک طبقه ایوان های اصلی را به هم متصل میکنند.

          نام بانو گوهرشاد که همان نام مسجد نیز میباشد ، در دو قسمت از بنا با کاشی معرق و خط بسیار زیبایی نوشته شده است ، در قسمت ایوان مقصوره کتیبه ای به چشم میخورد که فرزند گوهرشاد ، بایسنقر با خط زیبای ثلث آن را نگاشته است و تاریخ بنای مسجد نیز بر آن ثبت شده.

          بنای مسجد مثل بسیاری دیگر از بناهای تاریخی در طول زمان صدمات زیادی دیده ، اما اصلی ترین آسیب یکی در زلزله سال 1084 و بعد از آن در سال 1330 در گلوله باران روسها به مسجد وارد شد و بنا چندین مرتبه مرمت شده.

          نام این مسجد در بین ایرانیان بیشتر به دلیل واقعه مسجد گوهرشاد در ذهن ها ماندگار شد ، زیرا در سال 1314 مردم در اعتراض به تغییر لباس که دستور رضا شاه بود ، که طی آن به مردم دستور داده شده بود تا بجای همه کلاه هایی که تا آن زمان استفاده میکردند کلاه شاپو بر سر بگذارند ، و همچنین چند ماه قبل از آن دستور کشف حجاب نیز خشم مردم را برانگیخته بود ، و باعث شد مردم در مسجد گوهر شاد به نشانه اعتراض دست به تحصن بزنند ، و نیروهای حکومتی نیز برای سرکوب این تحصن دست به حمله زدند و تعداد بسیار زیادی از افراد در این حمله کشته شدند که تعدادشان به هزاران نفر میرسید .

          یکی از اجزای مهم و معروف این مسجد منبر صاحب الزمان در ایوان مقصوره است که هم به لحاظ قدمت و هم از نظر شیوه ساخت حائز اهمیت است زیرا در ساخت آن از چوب نفیس گردو وگلابی استفاده شده است و جالب تر از همه اینکه ازهیچ میخی در اتصالاتش استفاده نشده ، و بر روی این منبر نیز هنر منبت کاری به شیوه بسیار ماهرانه ای به کار رفته است .

          از هر لحاظ که در نظر بگیریم مسجد گوهرشاد یک جاذبه گردشگری مهم محسوب میشود و در سفر به مشهد مقدس به شما پیشنهاد میکنیم دیدن این بنا را از دست ندهید.

          مطالب مرتبط :

          مشهد مقدس

          آرامگاه فردوسی

مسجد گوهرشاد مشهدReviewed by تور ارزان on Jun 19Rating: 4.5مسجد گوهرشاد مشهدتور ارزان مشهد مساجد و دیدنی ها

از مراکز دیدنی مشهد و جاذبه های گردشگری مشهد میتوانیم به مسجد گوهرشاد مشهد اشاره کنیم که برای توریست ها بسیار جذاب است .

1 دیدگاه

  1. رویا گفت:

    چه مسجد قشنگیه ، من چند دفعه رفتم مشهد اما نرفته بودم این مسجد زیبا رو ببینم ، ممنون که در موردش توضیح دادید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

تور کوشی آداسی