سوغاتی مشهد

سوغاتی مشهد

تور مشهد سوغاتی

سوغاتی مشهد

سوغاتی های مشهد

در سفر به مشهد مقدس پس از بازدید از مکانهای مذهبی و تفریحی ، میتوانید از بازارهای قدیمی تر و یا فروشگاه های سوغاتی فروشی با خود یادگاری هایی مانند صنایع دستی و یا خوراکی ها و محصولات مخصوص مشهد را خریداری نمایی ، در این مطلب سوغاتی های معروف مشهد را به شما معرفی خواهیم کرد.

زعفران و زرشک

زعفران از ارزشمند ترین محصولات کشاورزی ایران است که امروزه کشت آن در خراسان متمرکز شده است ، زعفران یکی از اصلی‌ترین سوغاتی های مشهد به شمار می‌رود که گردشگران و زائران از بازارهای شهر آن را خریداری می‌کنند. معمولاً زعفران را به همراه زرشک به عنوان اصلی ترین سوغاتی های مشهد خریداری میکنند، امروزه زعفران به صورت سرگل (ریز) یا  پوشال نگین (درشت) و با ریشه عرضه می‌شود و زرشک نیز انواعی دارد که مهمترین آنها اناری و پفکی یا همان مجلسی است.

ادویه هفت قلم

یکی دیگر از سوغاتی های مشهد ، نوعی ادویه است که به نام «هفت قلم» شناخته میشود و بیشتر در آبگوشت ، خورشت و دیگر غذاهای ایرانی استفاده می شود ،  این ادویه مخلوطی است از ادویه های : دارچین، سماق ،گلپر، زنجبیل،فلفل سیاه، فلفل قرمز و زردچوبه که در فروشگاه های ادویه ، به طرز زیبایی در کنار هم دیده می شود ، از انواع دیگر آن می توان به ادویه پلویی و ادویه هجده رنگ اشاره نمود ، اما اصلی ترین و معروف ترین آنها همین ادویه هفت قلم است .

نقل و نبات

نقل و نبات و انواع شیرینی‌های مشابه را حتما در بازارهای شهر مشهد دیده‌اید. برای تهیه‌ی نبات، ابتدا شکر را در آب جوش حل می‌کنند تا محلول اشباع شده به دست آید. سپس نخی را در آن آویزان می‌کنند  و می‌گذراند تا خنک شود و بلور تشکیل شود. از خصوصیات ویژه‌ی نبات، طبع گرم  آن است. به همین جهت در طب سنتی ایران و برای درمان مشکلات ناشی از سردی مزاج استفاده می‌شود.

امروزه برای تنوع دادن به رنگ و طعم نبات ، انواع نبات چوبی طعم‌دار به بازار عرضه شده‌ است. طعم‌هایی از قبیل دارچینی، نعنایی، زعفرانی، زیره، لیمویی، آویشن و…

هنگام خرید نبات دقت کنید که نبات‌های چوبی را تهیه کنید (نبات‌هایی که نی‌های پلاستیکی در تولید آنها به کار رفته اغلب غیربهداشتی هستند و تماس نی پلاستیکی با نوشیدنی داغ برای سلامتی شما مضر است)، به تاریخ تولید و مجوز بهداشت آن دقت کنید و نبات‌های شفاف‌تر را خریداری کنید.

انواع نبات که میتوانید از فروشگاه ها تهیه نمایید عبارت‌اند از شاخه نبات، نبات چوبی، نبات دندانه که همان نگین نبات است و به دلیل قابلیت شکنندگی بالا در هنگام بسته‌بندی خرد شده است و برای مصارف خانگی مناسب تر است، نبات مخلوط که عبارت است از تکه نبات‌هایی که در کف و جداره‌ی پاتیل‌ها تشکیل می‌شود که به دلیل غلظت خیلی زیاد شیره در کف پاتیل‌ها باعث تخته شدن آن‌ها می‌شود و به دلیل شکل نامنظم آن، بیشتر به شکل فله فروخته می‌شود، پرده نبات و پودر نبات که همان خرده‌های نبات است که کمی از شکر درشت‌تر هستند و از قابلیت حل شدن بالا با همان خواص نبات برخوردارند.

مهر و سجاده

فروشگاه‌هایی که عرضه‌کننده این نوع تولیدات هستند انواع مختلفی از سجاده‌ها و جانمازهای گران قیمت و ارزان قیمت را با نقش‌های مختلف در معرض دید زائرین قرار داده‌اند که بیشتر جنس آن‌ها ترمه و مخمل کاشان و گلدوزی شده است ، مهرها نیز در اندازه‌ها و شکل‌های مختلف تولید شده و در بسته‌بندی‌های متنوع ارائه می‌گردد ، فروشگاه های این محصولات بیشتر در بازار های قدیمی تر مثل بازار رضا قرار دارند .

هرکاره تراشی

دیگ‌ها و ظروف سنگی که در اصطلاح عامه مردم مشهد هرکاره نامیده می‌شود از قرون گذشته یکی از مهمترین سوغاتی های مشهد به شمار می‌آمده ، از ویژگی‌های این سنگ که نوعی سرپانتین است نرم و مقاوم بودن آن در برابر آتش است و میتوان در آن غذا طبخ نمود ،  که به دلیل طبخ ملایم، غذا را لذیذ می‌ کند ، امروزه هرکاره تراشی جایگاه خود را به عنوان هنر سنتی مخصوص مشهد و سوغات حفظ کرده است و گردشگران و مسافرانی که به مشهد سفر می کنند می توانند سری به شهر توس و یا بازارچه کوهسنگی بزنند تا ظروف متنوعی را در اندازه های متفاوت با سنگ هایی که هنرمندان خراسانی آن را نقش و حجم داده اند خریداری کنند .

سوغاتی مشهدReviewed by اول تور on Jul 9Rating: 4.0سوغاتی مشهدتور ارزان مشهد - جاذبه های گردشگری - سوغاتی های شهر مشهد

اگر شما هم از تورهای داخلی یک تور ارزان مشهد را انتخاب کرده اید، اصلا سوغاتی مشهد را از دست ندهید. حتما این مقاله را بخوانید.

3 دیدگاه ها

  1. فرشاد گفت:

    سوغاتی خریدن همیشه یکی از مشکلات من در سفرهام هست ،خوبه که سایتهایی مثل شما مردم رو راهنمایی میکنند برای خرید سوغاتی و یا غذاهای خوب هر شهر

  2. لعیا گفت:

    زرشک مشهد عالیه واقعا ، زعفرونش هم که حرف نداره

  3. حمیده گفت:

    نبات های طعم دار مشهد خیلی سوغاتی خوبی هستند، همینطور برای استفاده در منزل هم خیلی خوبن، چون هم با ادویه های مفید طعم دار شدن و هم خوشگل هستند

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

تور کوشی آداسی