مسجد وکیل شیراز

مسجد وکیل شیراز

تور شیراز مسجد وکیل

مسجد وکیل شیراز

مسجد وکیل

در مرکز شیراز و در کنار مجموعه های حمام وکیل و بازار وکیل ، بنای مذهبی و یکی از جاذبه های گردشگری شیراز به نام مسجد وکیل قرار دارد که همان گونه که از نامش پیداست از بناهای با شکوه بجا مانده از دوران زندیه است ، بنای مسجد وکیل نیز به دستور کریم خان زند ایجاد شده و مانند سایر بناهای آن دوران از معماری و ظرافت های هنری بسیاری برخوردار است .

این مسجد بسیار زیبا که به نوعی میتوان گفت یک اثر هنری است ، داراری طرح معماری دو شبستانی است ، و از دو شبستان شرقی و جنوبی تشکیل شده است ، مساحت شبستان جنوبی مسجد وکیل نزدیک به 5 هزار متر مربع است و در این قسمت 48 ستون قرار دارد که از سنگ ساخته شده اند و بر روی آنها طرح مارپیچ حجاری شده است ، و همچنین منبر این قسمت از سنگ مرمر یکپارچه ساخته شده است و سنگ آن از شهر مراغه به شیراز آورده شده است .

در قسمت شمالی مسجد وکیل یک طاق بسیار زیبا ساخته شده است که به طاق مروارید شهرت دارد ، بر روی کاشی هایی که در این طاق کار شده اند از هنر خطاطی به سبک ثلث استفاده شده گه آیاتی از قرآن هستند ، و زیبایی جالب توجهی به این طاق داده اند.

یکی از نکات جالب دیگر در مورد مسجد وکیل این است که مسجد قرار بودده به مجموعه بازار متصل باشد ، اما جهت قبله آن کج میشده است ، بنابراین معماران با ذکاوت و هنر خود راهروهایی را که از بازار به مسجد راه دارد را به گونه ای با زاویه درست کرده اند که این زاویه دار شدن به نظر رهگذران نمی آید .

مجموعه های حمام ، بازار و مسجد وکیل به گونه ای به یکدیگر پیوند داده شده اند که گویی دنیا و آخرت و جهان مادی و معنوی را به یکدیگر پیوند داده اند ، و همچنین سبک معماری این سه مجموعه تا حدودی به یکدیگر شباهت دارد و سعی شده تا از هنر های زیبا سازی و معماری مشابهی در این سه مجموعه استفاده شود .

مسجد وکیل شیرازReviewed by اول تور on Jul 23Rating: 5.0مسجد وکیل شیرازتور ارزان شیراز - بهترین مکانهای دیدنی گردشگری - جاهای دیدنی مذهبی شیراز مسجد وکیل

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

تور کوشی آداسی