حافظیه شیراز

حافظیه شیراز

حافظیه شیراز آرامگاه حافظ دیدنی های شیراز

حافظیه شیراز

آرامگاه حافظ ( حافظیه )

          آرامگاه خواجه شمس الدین محمد شیرازی ،  حضرت حافظ ، لسان الغیب و یا ترجمان الاسرار در مجموعه حافظیه قرار دارد که از نظر جغرافیایی در قسمت شمالی شهر شیراز واقع شده و در نزدیکی دروازه قرآن با اندکی فاصله در قسمت جنوبی آن قرار گرفته .

          این بنای محبوب و مشهور در یک مجموعه به مساحت 2 هکتار واقع شده که شامل دو صحن است ، یکی شمالی و یک صحن جنوبی که این دو قسمت توسط یک تالار از یکدیگر جدا میشوند ، اطراف آرامگاه یا مقبره حافظ را باغهای زیبایی به همراه حوضچه ها و جویبارها در بر گرفته اند که فضای چشم نوازی را به ارمغان آورده.

          اولین بنای گنبدی شکل که بر فراز مقبره ساخته شد ، بعد از گدشت 65 سال از فوت شاعر بزرگ و به دست حاکم وقت فارس ساخته شد و در مقابل گنبد نیز حوض بزرگی ساختند که با آب تامین شده از رکن آباد پر میشد ، پس از ساختن بنای اولیه ، شاه عباس صفوی و سپس نادر شاه نیز اقدام به مرمت و زیبا سازی این آرامگاه نمودند ، و مقبره سنگی زیبایی که امروزه نیز بر روی قبر شاعر بزرگ دیده میشود به دستور کریم خان زند از سنگ مرمر ساخته شد و دو شعر از حافظ نیز بر روی آن حک شد  ، و بارگاهی نیز به سبک معماری زمان زندیه برای هرچه با شکوه تر شدن آرامگاه بنا شد .

          پس از آن نیز چند مرتبه توسط حاکمان وقت فارس و پادشاه زرتشتی و شاهزاده شعاع السلطنه تغییراتی در بنای آرامگاه حافظ و در قسمتهای دیگر مجموعه حافظیه داده شد ، و مجموعه ای که امروزه در معرض بازدید عموم قرار گرفته بین سال های 1314 تا 1315 توسط آقایان سرهنگ علی ریاضی که رئیس سازمان فرهنگ فارس بودند ، و علی اصغر حکمت و با نظارت و اجرا ی طرح توسط علی سامی که طرحی را برای مجموعه پیاده کردند به طراحی آقای آندره گدار ، طراح فرانسوی  ، بر گرفته از سبک معماری زمان زندیه و با الهام از یادمان های پیشین حافظیه ، ساخته و به صورت مجموعه باغها و ستون ها و پله ها به اتمام رسید  .

          طراحی مزار به گونه ای است که سنگ مزار یک متر بالاتر از سطح زمین قرار گرفته و برای رسیدن به آن پنج پله به صورت مدور ساخته شده ، بر روی سنگ مزار به منظور زیبایی بیشتر بنا و اهداف دیگر هنری و عرفانی یک گنبد با هشت ستون سنگی به ارتفاع 10 متر ساخته شده است.

          مجموعه حافظیه در فلکه گاز شیراز قرار دارد و از محبوب ترین و معروف ترین مکان های گردشگری شیراز و ایران محسوب میشود.

          مطالب مرتبط :

          دروازه قرآن شیراز

          شیراز

حافظیه شیرازReviewed by نویسنده تور on Jun 16Rating: 4.5حافظیه شیرازتور ارزان شیراز جاهای دیدنی گردشگری شهر راز . آشنایی با حافظیه شیراز

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

تور کوشی آداسی