باغ دلگشا شیراز

باغ دلگشا شیراز

تور شیراز باغ دلگشا

باغ دلگشا شیراز

باغ دلگشا

یکی از قدیمی ترین باغ های بسیار دیدنی شهر شیراز است که در قسمت شمال شرقی شهر شیراز قرار دارد ، باغ دلگشا از زمان نادر شاه و در زمان تیمور گورکانی در بهترین و زیبا ترین حالت خود بوده است ، تا اندازه ای که تیمور پس از برگشتن به سمرقند در آنجا نیز باغی با همین نام ساخته است .

از زمان نادر شاه تا پیش از به حکومت رسیدن کریم خان زند باغ دلگشا دچار خسارات فراوانی شد ، اما در زمان زندیه مرمت و زیبا سازی در باغ دلگشا انجام شد و این باغ دوباره به زیبایی و شکوه خود بازگشت ، در زمان قاجاریه نیز بناهایی در این باغ ساخته شده بود که همچنان پابرجا هستند .

این باغ در نزدیکی آرامگاه شاعر بزرگ سعدی شیرازی قرار دارد و بنا به اسنادی که بدست آمده تخمین زده میشود که از دوران ساسانیان اولین بنای باغ دلگشا ساخته شده است ، بنای اصلی باغ به سبک معماری بیشابور دوران ساسانیان ساخته شده است ، دارای سه طبقه است ، یک ایوان دارد که با دو ستون زیبا تر شده است ، یک تالار اصلی دارد به همراه چهار شاه نشین در اطراف آن که به همان سبک زمان زندیه هستند ، تزئینات داخلی بنا آینه کاری ، گچ کاری ، سقف های چوبی و نقاشی هایی از گل و بوته هستند که با ظرافت تمام شکوه و زیبایی بنا را به رخ بیننده میکشانند .

در فضای باغ درختان نارنج فراوان و تعدادی درخت پرتقال کاشته شده اند و در فصل بهار با شکوفه کردن درختان نارنج عطر مدهوش کننده ای در تمام باغ میپیچد ، فصل بهار برای بازدید از باغ دلگشا و همچنین سایر باغ های شیراز بهترین فصل است ، زیرا تمام درختان و گل های باغ ها با گل های رنگارنگ خود و عطر بهار نارنجی که در فضا پخش میشود ، انسان را به چنان سرخوشی ای وا میدارد که تمام وجودش سرشار از حس طراوت میشود .

از زیبایی های بنا شعر هایی از شوریده شیرازی است که در قسمت ایوان ساختمان اصلی بر روی گچ کاری ها به خط نستعلیق دیده میشود ، این باغ تاریخی در سال 1381 به ثبت ملی رسیده است .

باغ دلگشا شیرازReviewed by نویسنده تور on Jul 25Rating: 4.5باغ دلگشا شیرازتور ارزان شیراز جاذبه های گردشگری توریستی - بهترین جاهای دیدنی شیراز - باغ دلگشا

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

تور کوشی آداسی