دیدنی های مسجد آقابزرگ کاشان (قسمت دوم)

دیدنی های مسجد آقابزرگ کاشان (قسمت دوم)

تور ارزان دیدنی های مسجد آقابزرگ کاشان قسمت دوم

دیدنی های مسجد آقابزرگ کاشان قسمت دوم

دیدنی های مسجد آقابزرگ کاشان قسمت دوم

هشتی، دالان و مهتابی

 یکی از قسمت های منحصربفردی که در هر معماری ایرانی می بینیم، هشتی نام دارد و معمولا در تمام سازه های ایرانی وجود دارد. هشتی محیطی مسقف و مرتبط به کوچه و حیاط می باشد و پس از ورودی و درگاه ساخته می شود. در این مجموعه هم هشتی جایگاه خاص خود را دارد. اگر در هشتی این مجموعه باشید یک دید بسیار خوب از حیاط و گنبدخانه مسجد خواهید داشت. از زیبایی های این بخش  می توان به کاشی های زیبایی که در طاق ها بکار برده شده اند و آجرهای آن اشاره کرد که به جذابیت آن افزوده اند.

در دو سمت هشتی پله هایی وجود دارند که افراد را به  اتاق خادم و رسیدن طبقه پایین راهنمایی می کند. هشتی این مجموعه دو دالان بسیار پهن دارد، دو سمت این دالان ها به طاق‎ نماها مزین شده اند و از آن ها می توان وارد صحن و سرای مسجد و مدرسه شد. اختلاف سطح این دالان ها با فضای خارجی صحن بخاطر ساخت سقف حجره های مدرسه بوجود آمده اند. در میانه هر یک از این دالان ها بخشی سرباز به صورت حیاط واقع شده است.

درگاه هایی در راهروها وجود دارند که با چند پله افراد را به طرف صحن شمالی مسجد راهنمایی می کنند؛ این صحن سقف نیم طبقه مدرسه علمیه است و مسجد زمستانی مجموعه هم محسوب می شود.

فضایی باز بعد از هشتی وجود دارد که به مهتابی یا زمستانه نشین معروف است و در فصل زمستان بیشتر مورد استفاده بوده. سنگ های مرمری که در وسط این حیاط جای دارند در واقع نور اتاق های زیرین را تامین می کنند. جالب است بدانید که مرمر می تواند نور را از خود عبور بدهد و در واقع استفاده از این سنگ در معماری بسیار هوشمندانه بوده. از دیگر زیبایی های منحصربفرد این مسجد می توان به قوس ها و تویزه های آن اشاره کرد.

آرامگاه خاندان نراقی

چندین  سال بعد از احداث این مجموعه بی نظیر، در ضلع شرقی حیاط و بر روی محور عرضی آن یک اتاق شکم دریده بیرون از فضای مسجد ساخته شد تا آراگاه خاندان نراقی باشد. اتاق شکم دریده به فضایی اطلاق می شود که با بازشدن ارسی یا چند در و پنجره با حیاط و عناصر آن همچون باغچه و حوض در ارتباط بود و اتاقی تابستانه محسوب می شد. از از در اصلی که رد شوید، در طرف چپ فضای پیش رو و در میانه غرفه های شرقی این مقبره را خواهید دید که فرزند و نبیره و فرزند نبیره ملا محمد مهدی (شهید علی) را در خود دارد. شخص ملا محمد مهدی در قم و پدرش (ملا محمد مهدی بزرگ) در صحن صغیر حضرت علی (ع) در نجف دفن شده. این آرامگاه درهایش به صورت عمودی باز می شود با گره چینی های بسیار زیبا تزئین شده اند. 

بر روی کاشی های فوقانی این فضا جمله«آرامگاه ابدی خاندان نراقی »با خط نستعلیق بر روی کتیبه ای مرمرین دیده می شود که اسامی خاندان نراقی که در این آرامگاه آرمیده اند را در خود دارد. 

دیدنی های مسجد آقابزرگ کاشان (قسمت دوم)Reviewed by مهدی on Jan 8Rating: 3.5دیدنی های مسجد آقابزرگ کاشان قسمت دومدر یک تور ارزان کاشان ، میتوانید از مسجد آقابزرگ کاشان دیدن کنید که یکی از جاهای دیدنی کاشان است .

در یک تور ارزان کاشان ، میتوانید از مسجد آقابزرگ کاشان دیدن کنید که یکی از جاهای دیدنی کاشان است .

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

تور کوشی آداسی