معرفی کلیسای سرکیس مقدس، تهران

معرفی کلیسای سرکیس مقدس، تهران

معرفی کلیسای سرکیس مقدس، تهران ، تور ارزان داخلی

معرفی کلیسای سرکیس مقدس، تهران

معرفی کلیسای سرکیس مقدس، تهران:

 

 سرکیس مقدس یا سارکیس مقدس (Saint Sarkis Cathedral) کلیسایی بسیار قدیمی است که به ارمنیان ایران تعلق دارد ، این کلیسای زیبا و تاریخی از سال 1349 در قلب پایتخت خودنمایی می کند. کلیسای سرکیس با همت و هزینه یک خیر ارمنی به اسم «مارکار سرکیسیان» احداث و به بهره برداری رسید. طرح اولیه این بنای مقدس را  مهندس اوژن آفتاندلیانس ارائه کرده بود. با دیدن نمای خارجی سفید رنگ این کلیسا آرامش بسیار خوبی به ببیننده القا می شود و ارتفاع آن هم نشانی از شکوه و زیبایی آن است و هر بیننده ای را برای لحظاتی محو تماشای خود می کند.

قبل از اینکه این بنا احداث شود، مکان و پایگاه خلیفه‌گری ارامنه تهران، در کلیسای مریم مقدس واقع شده بود؛ ولی بلافاصله بعد پایان یافتن پروژه احداث کلیسای سرکیس مقر خلیفه گری ارامنه هم به این کلیسا انتقال یافت. خلیفه‌گری ارمنی‌های تهران، یک مرجع و سازمان دینی محسوب می شدد و در آن اداره امور ارمنی‌های تهران و منطقه شمال کشور انجام می شود. این کلیسا در اداره امور متفاوت همچون امور کلیساها، مدارس، قبرستان ‌ها و رسیدگی و توجه به زندگی فرهنگی و اجتماعی ارامنه حوزه تهران دخیل است. بعد از اینکه مقر دینی و خلیفه گری ارامنه تهران به کلیسای سرکیس مقدس انتقال یافت این بنا را نماد مسیحیت تهران معرفی می کنند.

معماری کلیسای سرکیس مقدس:

این کلیسا حدود ۳۶/۵ متر طول و ۱۷/۸ متر عرض دارد و به عنوان وسیع ترین کلیسای تهران هم معروف است. در احداث این کلیسا از سبک معماری قرون وسطی و عصر جدید ارمنستان الگو برداری شده است ولی همین الگو برداری دوگانه سبب بوجود آمدن یک سبک معماری جدید شده.

کلیسای سرکیس طبق پلان بازیلیکا ساخته شده. بازیلیکا کلیساهای مهم و بزرگی هستند که بصورت صلیب ساخته شده اند. پلان کلیسای سرکیس مقدس هم چه از داخل و چه از بیرون به صورت بازیلیکاست. این کلیسا مستطیلی با جهت طولی شرق به غرب را بوجود می آورد. در این بنا می توانید دو امانت خانه ببینید که در طرفین محراب، در سمت شرقی بنا واقع شده اند و راهروی ورودی اصلی، در غرب آن جای گرفته است. عناصر تشکیل دهنده این کلیسا طوری قرار گرفته اند که کلیسا از درون هم پلان صلیبی شکل را نششان دهد.

نمای خارجی کلیسای سرویس مقدس  از سنگ مرمر سفید ساخته شده  و جلوه صلابت خاصی به بنا داده است. سقف و دیوارهای درون بنا بوسیله گچ سفید شده و در حقیقت نوعی هماهنگی بین بیرون و درون بنا بوجود آورده است.

آداب ورود:

 کلیسا جای مقدس و قابل احترام برای مزدم و بخصوص مسیحیان محسوب می شود، بنابراین زمانی که وارد آن می شوید احترام این مکان را نگهدارید. سعی نکنید کلیسا حرف بزنید و یا عکاسی کنید چون ممنوع است.

 چنانچه از ورود به کلیسا تنها قصدتان شمع روشن کردن است باید از فروشگاهی که در حیاط کلیسا وجود دارد شمع تهیه کنید چون در این کلیسا تنها از شمع های باریک و ویژه ای استفاده می شود.

هرگز در کلیسا آدامس نجوید و چیزی نخورید.حتی نوشیدن آب.

 زمان ورود و حضور در بنا عینک تان را از روی سرتان بردارید.

 در زمان نشستن روی نیمکت ها پای تان را روی پای دیگر نگذارید.

از انجام اعمال ناشایست خودداری کنید، به دعا مشغول شوید و سر و صدای بلند ایجاد نکنید.

معرفی کلیسای سرکیس مقدس، تهرانReviewed by اول تور on Sep 25Rating: 4.5معرفی کلیسای سرکیس مقدس، تهرانمعرفی کلیسای سرکیس مقدس، تهران . سرکیس مقدس یا سارکیس مقدس (Saint Sarkis Cathedral) کلیسایی بسیار قدیمی است که  ...

معرفی کلیسای سرکیس مقدس، تهران . سرکیس مقدس یا سارکیس مقدس (Saint Sarkis Cathedral) کلیسایی بسیار قدیمی است که  …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

تور کوشی آداسی