کتابخانه کاخ نیاوران،کتابخانه فرح پهلوی

کتابخانه کاخ نیاوران،کتابخانه فرح پهلوی

بهترین کتابخانه کاخ نیاوران،کتابخانه فرح پهلوی

کتابخانه کاخ نیاوران،کتابخانه فرح پهلوی

کتابخانه کاخ نیاوران،کتابخانه فرح پهلوی:

 

    این کتابخانه قدیمی در واقع متعلق به فرح پهلوی بود و در کنار محل اقامت خانواده شاه قرار داشت، کتابخانه نیاوران سال 55 تاسیس شد و بزرگی آن 770 متر است. این ساختمان دو طبقه و یک زیر زمین دارد. دسترسی به این کتابخانه از سمت شرق کاخ نیاوران است. مهندسی و دکوراسیون ظاهری این بنا را عبدالعزیز فرمانفرمائیان انجام داده. شکل سازه ها و بنای این کتابخانه در مقایسه با سایر کتابخانه ها متفاوت است. در معماری و ساخت آن از شیشه و اجسام سنگی بکار رفته است. بجز کاربری کتابخانه از این سالن بزرگ به عنوان سالن موسیقی هم استفاده می کردند. با وجود مبلمان قدیمی، تابلو ها ، مجسمه ها و سایر اشیا منحصربفرد این کتابخانه آن را تقریبا تبدیل به یک موزه کرده. شما در این کتابخانه می توانید آثار هنری و نقاشی های زیبا و ارزشمند کار دست هنرمندان معروف ایرانی و خارجی را مشاهده کنید. آثار هنرمندان و استادانی چون دیه گو جاکومتی، مسعود عربشاهی، منوچهر یکتایی، پیر آرماندو فرناندز و سایر هنرمندان شاخص که آثارشان فضای کتابخانه را زینت بخشیده است.

در بیشتر قیمت های کتابخانه و طراحی داخلیش از موادی چون شیشه و فلز برنز استفاده شده. یکی از زیبایی های این مکان تعداد بالای استوانه های شیشه ای در سقف است که نور سالن را از این استوانه ها می باشد. در این کتابخانه باشکوه که متعلق به همسر سوم شاه پهلوی بود بالغ  بر ۲۳۰۰۰ جلد کتاب با ۱۶۰۰۰ عنوان نگهداری و محافظت می‌شود. مجموعه این  کتاب‌های ارزشمند شامل آثار ایرانی و فارسی، تالیف‌های فرهنگی، اجتماعی، ادبی، آمارها و گزارش و آثار خارجی متشکل از، فرهنگ نامه‌ها، دوره های ویژه و خاص هنر، باستان شناسی و منبع های تمدن و هنر ملت های دیگر است. در میان تعداد بالای این کتاب ها سه دسته کتاب‌های ادبیات فرانشه، تاریخ ایران و هنر نگارگری از حجم و شمار بالاتری برخوردار هستند.  چاپ‌های نخست رقم بالایی از سفرنامه های معروف و بنام و تثبیت شده در میان خارجیان به کشور ایران و آسیا دراین کتابخانه بزرگ محفوظ است و مدرد نگهداری واقع شده. تقریباً تمام کتابهای چاپ شده دانشگاه تهران و بنیاد فرهنگ ایران با جلدهای در رنگ آبی سلطنتی، آثار معروف از نقاشان به نام جهان علی الخصوص نگارگران قرن بیستم با چاپ، کاغذ و جلد مرغوب در میان این مجموعه فوق العاده و بی نظیر به چشم می‌خورد. از خصوصیات بارز این کتابخانه وجود مجموعه کامل کتابهای بعضی از نویسندگان تابع و اهل فرانسه در قرن ۱۸ و ۱۹ میلادی که در هنگام حیات خودشان به چاپ و توزیع رسیده است بر ویژگی ‌های این مجموعه منحصربفرد می افزاید. یکی دیگر از مسائلی که این کتابخانه را از دیگر کتابخانه ها متمایز می کند و به آن حال و هوایی موزه ای می دهد وجود آثاری است که توسط مقامات دیگر کشورها به این کتابخانه هدیه شده. افرادی مانند جواهر لعل نهرو، گریشمن، جان اف کندی، والت دیزنی، پروین اعتصامی و دیگر اشخاص به نام دنیا. از آثار گرانبها و ارزشمند دیگر این کتابخانه قدیمی می توان از آثار خطی احمد نیریزی، زین العابدین حسنی، محمد تقی مشهدی، وصال شیرازی و دیگر اشخاص مشهور یاد کرد. این ساختمان بزرگ در سال 83 بدست گروهی متخصص و مجرب شناسایی و سامان داده شد.

قسمت دیگری از این ساختمان بزرگ را تابلوهای نگارگری و هنرهای حجمی که 350 اثر را در برمیگرند تشکیل می دهند.آثار هنرمندان مشهوری چون منصوره حسینی، ابوالقاسم سعیدی، پرویز تناولی،استاد محمود فرشچیان، آلن بایاش،خوان میرو و ... است که نشان دهنده قسمت کوچکی از قدمت اهمیت هنر و فرهنگ ایران می باشد.

کتابخانه کاخ نیاوران،کتابخانه فرح پهلویReviewed by اول تور on Jan 4Rating: 3.0کتابخانه کاخ نیاوران،کتابخانه فرح پهلویکتابخانه کاخ نیاوران،کتابخانه فرح پهلوی.این کتابخانه قدیمی در واقع متعلق به فرح پهلوی بود و در کنار محل اقامت خانواده شاه قرار داشت، کتابخانه نیاوران سال 55 تاسیس شد و بزرگی آن 770 متر است.

کتابخانه کاخ نیاوران،کتابخانه فرح پهلوی.این کتابخانه قدیمی در واقع متعلق به فرح پهلوی بود.

1 دیدگاه

  1. امیر رستم زاد گفت:

    عجججججب کتابخانه ای .. واقعا چند تاشو خوندین؟

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

تور کوشی آداسی