اهداف و اهمیت موزه طبیعت و حیات وحش دارآباد تهران

اهداف و اهمیت موزه طبیعت و حیات وحش دارآباد تهران

معرفی اهداف و اهمیت موزه طبیعت و حیات وحش دارآباد تهران

اهداف و اهمیت موزه طبیعت و حیات وحش دارآباد تهران

اهداف و اهمیت موزه طبیعت و حیات وحش دارآباد تهران:

 این موزه یکی از انواع مجموعه های تاریخ طبیعی محسوب می شود که با اهدافی مثل: مطالعه و تحقیق بر روی میراث طبیعی، آموزش دادن این علوم، در معرض دید قرار دادن نمونه های قابل نگهداری برای ارتقای علوم زیست محیطی مردم و ترغیب مردم به محافظت از گونه های نادر.

 گنجینه های ارزشمند و مهم که از گذشته بر جای مانده شامل میراث فرهنگی، تاریخی و طبیعی می شود. آثار ارزشمند طبیعی که در ایران برجای مانده اند عمری چند صد میلیون ساله دارند و وجود چین خوردگی ها، پستی و بلندی ها و شرایط اقلیمی ویژه باعث بوجود آمدن زیستگاه های طبیعی با ارزش در سرزمین ما شده است.

انواع متفاوت و بسیار بی نظیر از حیات وحش گیاهی و جانوری را می توانیم کشورمان ببینیم. حدود 8000 گونه گیاهی، 1141 گونه جانوری و حدود 517 گونه پرنده، حدود 234 گونه خزنده، 174 گونه ماهی، 194 گونه پستاندار، 22 گونه دوزیست و تعداد بسیار زیادی از بی مهرگان ارقامی هستند که حیات وحش ایران را بسیار منحصر بفرد کرده و زمانی این مسئله بسیار جدی می شود که مطلع شویم برخی از این گونه ها در معرض خطر انقراض و نابودی هستند  و امکان دارد که برای همیشه ازبین بروند.

این مجموعه  سعی دارد با نشان دادن این نمونه های زیستی هم جنبه تفریحی و سرگرمی را برای گردشگران بوجود آورد و هم با بوجود آوردن هیات علمی در تمام زمینه های یاد شده، بخش های آموزشی و تحقیقاتی خودش را ارتقا ببخشد.

 موزه طبیعت و حیات وحش دارآباد در سال 1376 به عنوان عضو شورای بین المللی موزه ها ( ICOM) و کمیسیون آموزش و ارتباطات سازمان جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN-CEC) معرفی شد و در این زمینه به شهرت و آوازه ای بین المللی دست یافت. 

در همین سال این مجموعه تحت عنوان نخستین موزه ایرانی به شبکه جهانی اینترنت پیوست و مجله اینترنتی «طبیعت و حیات وحش ایران» را با حمایت شرکت خدمات اینترنتی ندا رایانه تاسیس و به راه انداخت. مدتی بعد از این ارتقا مدیر آموزش و نمایشگاه موزه در کمیسیون آموزش و ارتباطات سازمان جهانی حفاظت از محیط زیست (IUCN-CEC) در آمد و نمایندگان موزه در همایش‌های بین‌المللی شورای بین المللی موزه‌ها (ICOM) در اسپانیا و سازمان جهانی حفاظت از محیط زیست (IUCN) در شمال آفریقا، مجمعی تشکیل دادند.

اهداف موزه دارآباد:

 این مجموعه در چند سال اخیر اهداف زیر را پیگیر بوده:

 اطلاع رسانی به جامعه و برقراری ارتباط پیوسته با اساتید، دانشجویان، دانشگاه ها بصورت تخصصی در زمینه های جانور شناسی، محیط زیست، زمین شناسی، گیاه شناسی

 بوجود آوردن بسترهای مناسب برای جذب و جلب نظر توریست ها و جهانگردان و گردشگران داخلی و خارجی

 برقراری ارتباط با انجمن های غیر دولتی (NGO) و استفاده از فرصت های مادی و معنوی آنها در راستای توسعه دادن قابلیت های این مجموعه

فراهم کردن بسترهای مناسب برای برگزاری نمایشگاه ها و جشنواره های داخلی و بین المللی بخصوص در ایام ویژه ای از سال مثل (روز طبیعت، محیط زیست، روز کودک و...) با استفاده از انجمن های غیر دولتی و سایر سازمان ها

 برگزاری کارگاه های علمی و عملی (Work Shop) توسط اساتید داخلی و خارجی

 برگزاری دوره های آموزشی زیست محیطی، تورهای طبیعت گردی و بازدیدهای علمی

 چاپ و نشر کتاب ها، مجلات،  جزوات و تهیه و نشر فلیم های آموزشی

 ساختن سایت اینترنتی و شناساندن امکانات و پتانسیل های این مجموعه به علاقمندان

 برپایی مجمع های علمی و زیست محیطی برای سنین متفاوت گروهای دانش آموزی و دانشجویی

این مجموعه اهدافی هم برای آینده خود تعیین کرده است: 

 ساخت سالن خلیج فارس برای حفط و نگهداری تمام جانداران خلیج فارس از جمله ماهی ها، مرجان ها، نرم تنان و ...

 بوجود آوردن محیطی مرجع برای حفظ تمام جانواران ایران به شکل تاکسیدرمی

 به اتمام رساندن قسمت حشرات با معرفی انواع ملخ ها، زنجیره ها، سنجاقک ها و ... با توجه به اینکه حشرات بزرگترین رده جانوری در حدود یک میلیون گونه را تشکیل می دهند.

  بوجود آوردن جامع ترین و وسیع ترین کتابخانه محیط زیست، اکولوژی و زمین شناسی ایران

طراحی تالارهای نمایشگاهی به شکل سنتی (استفاده از زیستگاه ها) یا جدید

 افتتاح قسمت تحقیقات گربه سانان بزرگ در ایران بویژه گونه پلنگ ایرانی

افتتاح باغ پرندگان

 افتتاح قسمت جواهر شناسی

 افتتاح باغ پروانه ها

 افتتاح گلخانه

افتتاح قسمت گیاه شناسی و هرباریوم

 افتتاح پارک ژوراسیک با استفاده از دایناسورهای نقش برجسته بر روی دیوارهای پیرامون موزه

اهداف و اهمیت موزه طبیعت و حیات وحش دارآباد تهرانReviewed by مهدی on Aug 2Rating: 3.0اهداف و اهمیت موزه طبیعت و حیات وحش دارآباد تهران اگر اهل سفر هستید، تور داخلی تهران را به شما پیشنهاد میکنیم . موزه طبیعت و حیات وحش دارآباد از دیدنیهایی است که در این تور خواهید دید.

اگر اهل سفر هستید، تور داخلی تهران را به شما پیشنهاد میکنیم . موزه طبیعت و حیات وحش دارآباد از دیدنیهایی است که در این تور خواهید دید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

تور کوشی آداسی