معرفی مقبره آتاتورک آنکارا ترکیه

معرفی مقبره آتاتورک آنکارا ترکیه

معرفی مقبره آتاتورک آنکارا ترکیه ، تور ارزان ترکیه

معرفی مقبره آتاتورک آنکارا ترکیه

معرفی مقبره آتاتورک، آنکارا:

   همانگونه که می دانید ترکیه کشوری است، که اغلب شهرهای آن در صنعت توریست بسیار پیشرفت و توسعه داشته اند و آنتالیا، استانبول، کوش آداسی و... از مشهورترین و گردشگرپذیرترین این شهرها محسوب می شوند. از آنجایی که آنکارا پایتخت سیاسی ترکیه است معمولا کمتر گردشگران آن را برای مسافرت انتخاب می کنند البته آنکارا نسبت به سایر شهرهای ترکیه جاذبه های کمتری هم دارد. ولی تعداد کم جاذبه ها از اهمیت آنکارا کم نمی کند چون این شهر چند جاذبه بسیار باارزش و معروف را خود دارد که قرار است به آن ها سر بزنیم. قرار است از آنیت کابیر یا همان آرامگاه آتاتورک که مقبره  معروف ترین و محبوب ترین رهبر سیاسی ترکیه، مصطفی کمال آتاتورک (Mustafa Kemal Atatürk) در دوران معاصر است دیدن کنیم. آتاتورک شخصی است که جمهوری ترکیه را تاسیس و اصلاحات زیاد و اساسی در بدنه سیاسی و اجتماعی این سرزمین اعمال کرد و همین اقدامات مستمر او سبب شد جایگاه ویژه ای در قلب مردم ترکیه پیدا کند.

رئیس جمهور فقید ترکیه در تاریخ 10 نوامبر 1938 فوت کرد و پروژه احداث آرامگاه او در تاریخ 9 اکتبر 1944 شروع شد. در آخر پس از عبور از مشکلات فراوان، این آرامگاه در تاریخ 1 سپتامبر سال 1953 ساخته شد و درهایش به روی مردم باز شد.

 این مقبره بر فراز تپه ای جای دارد و همین ویژگی سبب شده که به آرامگاه چهره ای باشکوه و بزرگ بدهد. بنای اصلی آرامگاه حدود  ۵۷٫۳۵ متر طول و ۴۱٫۶۵ متر عرض دارد و ارتفاع آن هم به 27 متر می رسد؛ توجه کنید که این ابعاد تنها بنای اصلی را به شما نشان می دهد. این مجموعه بی نظیر، بخش های متفاوتی همانند جاده شیرها، میدان مراسم، مقبره، کتابخانه و چند اتاق دارد که در قسمت های بعدی با آن ها آشنا خواهید شد. چنانچه به تاریخ معاصر و فرهنگ مردم ترکیه علاقمند هستید آنیت کابیر جاذبه ای است که در این خصوص به شما کمک زیادی خواهد کرد.

خیلی از برنامه های ملی ترکیه در حیاط آرامگاه برپا می شود تا یاد رئیس جمهور ترکیه در خاطر مردم زنده شود. آنیت کابیر هرسال حدود 8 میلیون گردشگر را به سوی خود جذب می کند، البته در تاریخ دهم نوامبر - سالگرد وفات آتاتورک- خیل عطیمی از مردم ترکیه و گردشگران به آن مراجعه می کنند. در سالروز وفات آتاتورک مردم با بازدید از مقبره به زندگی آتاتورک و فعالیت هایی که برای کشور خود انجام داده است را مرور می کنند. در ادامه با برخی از اقدامات و شخصیت آتاتورک آشنا خواهید شد:

کمی درمورد اقدامات آتاتورک:

هنگامی که مصطفی کمال پاشا در سال 1919 به شهر استانبول وارد شد، چهره اشغال شده و آشفته شهر او را تحت تاثیر قرار داد. او تمام تلاش خود را برای خارج کردن نیروهای اشغالگر کرد، با دوستان نزدیکش ملاقات کرد با کمک هم برنامه ای برای آزادی ترکیه ترتیب دادند. او به تنهایی رهبری استقلال ترکیه را برعهده گرفت و به مبارزه با ارتش اشغالگر رفت تا اینکه موفق شد در سال 1923 با یاری گروه ملی گرایان و گروه های مبارز تلاش هایش را به ثمر برساند و جمهوری ترکیه را تاسیس کند. در همین هنگام آتاتورک به عنوان رییس جمهور ترکیه برگزیده و تا هنگام از دنیا رفتنش رییس جمهور ترکیه باقی ماند.

بعد از اینکه مصطفی کمال پاشا به عنوان رییس جمهور ترکیه انتخاب شد، شروع به اعمال  اصلاحات بزرگ و تاثیرگداری زد چهره جنگ زده شهر را عوض کرد. از جمله اقدامات اساسی آتاتورک برای مدیریت ترکیه می توان به نبرد با روحانیان، ترویج ملی گرایی، جدایی دین از سیاست، حق رای زنان، تغییر خط از عربی به ترکی و ... اشاره نمود. از جمله کارهای بسیار مهم آتاتورک خاتمه دادن به نزاع مسلمانان و مسیحیان درباره مسجد ایاصوفیه در ایام پس از جنگ بود؛ این مسجد برای ایجاد صلح بین این دو گروه در سال 1934 تغییر کاربری داد و به موزه مبدل گشت. او در همین سال برای استیلای اسم خود با همراهی مجلس ترکیه اسم فامیل آتاتورک را انتخاب کرد. آتاتورک یعنی پدر ترک که بعد از این نامگذاری به فرمان مجلس هیچ کس دیگری حق نداشت این نام خانوادگی را برخود بگذارد. آتاتورک سرانجام در سن 58 سالگی بخاطر عارضه کبدی از دنیا رفت و در آنیت کابیر آنکارا به خاک سپرده شد. 

معرفی مقبره آتاتورک آنکارا ترکیهReviewed by تور ارزان on Aug 25Rating: 4.5معرفی مقبره آتاتورک آنکارا ترکیه معرفی مقبره آتاتورک آنکارا ترکیه یکی از پر بازدیدترین دیدنیهای ترکیه . 

معرفی مقبره آتاتورک آنکارا ترکیه یکی از پر بازدیدترین دیدنیهای ترکیه .

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

تور کوشی آداسی