دیدنیهای موزه مولانا قونیه ترکیه

دیدنیهای موزه مولانا قونیه ترکیه

معرفی دیدنیهای موزه مولانا قونیه ترکیه

دیدنیهای موزه مولانا قونیه ترکیه

جاذبه های دیدنی موزه مولانا قونیه

 

اتاق آرامگاه:

پیکر مولانا شاعر بزرگ دقیقا زیر گنبدی قرار دارد که به رنگ فیروزه ای است و بسیار می درخشد. درخشش و زیبایی این مقبره به حدیست که می توانید از فاصله دور هم آن را ببینید. درضمن یادآور می شویم که اطرافیان و مریدان نزدیک مولانا هم در نزدیکی و اطراف او هنگامی که از دنیا رفتند دفن شدند.

در حقیقت آرامگاه مولانا از افتخارات بزرگ مردمان ترک محسوب می شود. همه بخش های آرامگاه با نقوش زیبا حکاکی شده روی سنگ، نقاشی، خوش‌نویسی و منبت کاری مزین شده اند و با تلفیق با هم مکانی عرفانی و بی نظیر را بوجود  آورده اند. در تمامی نقاط این آرامگاه می توانید خوشنویسی های زیبایی را ببینید که همگی برگرفته از آیه های قرآن هستند.

مکان برگزاری مراسم:

 در سه نقطه از آرامگاه این شاعر بزرگ مراسم باشکوه و عرفانی برگزار می شود؛ این سه قسمت عبارت اند از مطبخ، مسجد کوچکی که در نزدیکی آرامگاه بنا شده و آخرین قسمت هم صحن سنگ فرش شده وسیع آرامگاه مولانا است.

 از با اهمیت ترین مجالسی که در این سه مکان برگزار می شود می توان به رقص سماع، شمانه یا هال اشاره کرد. این مراسم های دیدنی همراه با موسیقی و رقص برگزار می شوند و در آن از آلات موسیقی همانند دف، ویولون، درام، فلوت، سنج کوچک، دایره زنگی و گیتار  برای گرم کردن مراسم استفاده می شود.

مسجد این مکان بسیار زیباست و برای زیباسازی آن از فرش های نفیس و باشکوه، لوسترهای بسیار زیبا و ... الهام گرفته شده. این مسجد به خاطر اینکه اذان در آن گفته می شود، در گذر سالیان بسیار دراز مورد احترام و تقدس بوده، از دیگر زیبایی های مسجد می توان به درهایش اشاره کرد که از جنس چوب است و با حکاکی های خاصی نظر هر بیننده ای جلب می کنند. هم اکنون اطراف این مکان مقدس با شیشه ای در پشت ویترین قرار گرفته و داخل این محفظه ها هم قرآن های باارزشی را در معرض دید عموم قرار داده اند.

نمایشگاه قرآن

 هم اکنون در نزدیکی مسجد آرامگاه مولانا، جایی در نظر گرفته شده که به عنوان نمایشگاه بخصوصی برای قرآن و سایر کتب های قدیمی و دست نوشته استفاده می شود. تمامی کتاب های موجود در این نمایشگاه بسیار با ارزش و نفیس هستند و اطرافشان هم با اشیای قیمتی همچون مرواریدها و سنگ های زیبا تزیین شده اند.

 در این نمایشگاه می توانید لوازمی همچون، نسخه اصلی کتاب مثنوی معنوی، سجاده مولانا، جعبه ای که در آن تعدادی تار مو با عنوان ریش مقدس محمد جای دارد و ... را هم ببینید.

اتاق تلاوت:

تلاوت، در واقع لغتی عربیست و به مفهوم خواندن با صوتی زیباست، اسم این اتاق به سبب کاربری که داشته انتخاب شده و اشاره به سر گذشت دور آن دارد. در قدیم این اتاق مکانی بود برای تلاوت قرآن و به همین خاطر به اتاق تلاوت شهرت یافته است. البته هنوز هم در این اتاق قرآن خوانده می شود؛ ولی اغلب مواقع کتب نفیس، باارزش و قدیمی در آن به نمایش گذاشته می شود، در کل هرچیزی که در این اتاق ببینید از ارزش و قدمت بسیاری برخوردار است حتی پارچه هایی که در این اتاق وجود دارند همگی نقره کوب هستند.

دیدنیهای موزه مولانا قونیه ترکیهReviewed by اول تور on Jun 12Rating: 4.0دیدنیهای موزه مولانا قونیه ترکیهمعرفی دیدنیهای موزه مولانا قونیه ترکیه مانند اتاق آرامگاه و مکان برگزاری مراسم و نمایشگاه قرآن و اتاق تلاوت و ...

معرفی دیدنیهای موزه مولانا قونیه ترکیه مانند اتاق آرامگاه و مکان برگزاری مراسم و نمایشگاه قرآن و اتاق تلاوت و …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

تور کوشی آداسی