آداب و رسوم جشن سونگکران تایلند (2)

آداب و رسوم جشن سونگکران تایلند (2)

معرفی آداب و رسوم برگزاری جشن سونگکران در تایلند

آداب و رسوم برگزاری جشن سونگکران در تایلند قسمت دوم

آداب و رسوم برگزاری جشن سونگکران در تایلند قسمت دوم

*آداب پاکیزگی

 پیشش تر هم اشاره شد، که علت اصلی و هدف از برگزاری فستیوال سونگکران و آب بازی در این جشن باشکوه، پاکیزه شدن و دور کردن آلودگی ها از خود است. به همین خاطر  کسانی که به دین و آیین بودایی اعتقاد دارند و از آن تبعیت می کنند، از افراد بزرگتر خود درخواست می کنند که به کوچکترها آب بپاشند. آب ریختن رو همدیگر پاکی و دفع آلودگی بدست کهنسالان بر روی افراد جوان تر، نشان دهنده دور شدن از آلودگی هاست. روحانیون معابد بودایی و هندو در زمان برگزاری جشن سونگکران نیز روی جوان ها آب می ریزند و برای آن ها طلب آمرزش و سعادت می کنند.

چنانچه خوب توجه کنید کسانی در جشن حضور دارند که به صورت خود گِل (بیشتر از خاک رس) زده اند. آن ها این کار را به صورت نمادین انجام می شود و پس از جشن گل ها را پاک می کنند و انگار که از بدی ها مبرا شده اند و پس از جشن سال جدیدی را آغاز می کنند. برخی از افراد معتقدند که این گل ها در گذشته بدست راهبان روی صورت عوام مالیده می شد و نشانی از برکت و سعادت بود.

در بین جشن کسانی را می بینید که گچ به صورت خود پاشیده اند، گچ هم در سونگکران نشان از سعادت و برکت است. دقت کنید که بعضی از تایلندی ها معتقدند که رسم مالیدن گچ به سر و صورت ویژه و خاص هندی ها است.

 در قدیم بعد از تمیز شدن جسم و روح، تمیز کردن منازل هم در روزهای جسنواره از اهمیت خاصی برخوردار بوده چون تایلندی ها دوست دارند که سال نوی خود را در فضایی کاملا تمیز و دور از پلیدی شروع نمایند.

*دید و بازدید | احترام به بزرگترها

 در طول فستیوال سونگکران، مردم تایلند به طرف معبدها حرکت می کنند و با خود برای روحانیون، خوراکی های متنوع و خوشمزه به همراه می برند و به آن ها تقدیم می کنند. با این عمل تایلندی ها می خواهند نشان دهند که بزرگان مذهبی شان چقدر برای آن ها مورد احترام هستند و در ضمن از زحمات آن ها بابت حفظ سنت های کهن تایلند قدردانی نمای. البته برخی هم این خوراکی ها را برای مجسمه ها می برند. راهبان هم برای قدردانی از مردم به آن ها خوراکی ها و غذاهای خوشمزه ای نظیر شیرینی می دهند. راهب ها بیشتر در روزهای جشنواره، مردم را به یک صبحانه خوشمزه و کامل میهمان می کنند. برخی از مردم که به معبدها مراجعه کرده اند، پس از خوردن صبحانه، روی دست مجسمه های بودا آب می پاشند و آن آب را متبرک و مایه پاکیزگی تلقی می کنند.

 مردم تایلند معتقدند دیدن پدر و مادرها در طول این جشن، کار نیکویی است به همین علت بسیاری از مردم به زادگاه خود بر می گردند و از والدین و بزرگترهای خود دیدن می کنند.

*عطر پراکنی

چیزی که این جشن را جالب تر می کند این است که اشخاص زیادی همراه با آب، به دیگران عطر می زنند. این کار به دو مسئله مهم اشاره می کند؛ اول این که عطر زدن کاری نیکو و بهداشتی است و به نظافت مردم کمک زیادی می کند و سبب خوشبو شدن و پاک شدن هوا در سال نو می  شود. مورد دیگر این که همانگونه که گفتیم فستیوال سونگکران به مناسبت سال جدید برگزار می شود و همواره بهار با گل های رنگارنگ و خوش عطرش معرفی و شناخته می شود. پراکنده کردن عطر هم راهی برای نوید دادن فرا رسیدن فصل بهار خواهد بود.

آداب و رسوم جشن سونگکران تایلند (2)Reviewed by مهدی on Jul 10Rating: 3.0آداب و رسوم برگزاری جشن سونگکران در تایلند قسمت دوم اگر اهل سفر هستید، تور تایلند را به شما پیشنهاد میکنیم . جشن سونگکران از دیدنیهایی است که در این سفر خواهید دید.

اگر اهل سفر هستید، تور تایلند را به شما پیشنهاد میکنیم . جشن سونگکران از دیدنیهایی است که در این سفر خواهید دید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

تور کوشی آداسی