منارجنبان اصفهان

منارجنبان اصفهان

معرفی تور ارزان منارجنبان اصفهان

منارجنبان اصفهان

منارجنبان اصفهان

منارجنبان اصفهان در خیابان آتشگاه در فاصله شش کیلومتری غرب شهر اصفهان و در مسیر اصفهان به نجف آباد در محله ‌ای به نام کارلادان واقع شده ‌است که البته پیش از این روستایی بوده که اکنون جزو اصفهان به حساب می آید. این ساختمان کوچک با پهنای نه متری و بلندای هفده متری هر مناره‌اش به صورت یک بقعه با دو مناره است که با کاشی‌های لاجوردی رنگ به شکل ستاره چهارپر و اشکال دیگری به شکل کثیرالاضلاع فیروزه‌ای رنگ تزیین شده است. این مناره در دوره‌ ایلخانی و در اواخر پادشاهی «اولجایتو» بنیان گذاشته شد. این بنا به ‌عنوان مقبره ‌ای برای “عمو عبدالله” عارف و زاهد دوره‌ ایلخانی ساخته شد که شامل یک سنگ بزرگ مرمری و یک پارچه روی قبر بود و دورتا دور آن به خط ثلث و به ‌صورت برجسته سوره‌ “یاسین” حجاری شده بود. برخی از محققین عقیده دارند که مناره ها بعدا به ایوان مزبور افزوده شده است. بدین معنا که در آن زمان روی آرامگاه “عمو عبدالله” فقط یک بنای بدون مناره ساخته شد، بنایی شامل یک ایوان آجری که مکانی را برای زائران این زاهد فراهم می‌ کرد. اما تاریخ این بنای ساده و ارزشمند، 300 سال پس از ساخت مقبره‌ متفاوت شد، زمانی‌ که دانشمندان دوره صفویه دو مناره روی این مقبره ساختند تا آن را متفاوت با دیگر بناهای شهر اصفهان کنند. مناره ‌ها طوری طراحی شده ‌اند که می ‌توان آنها را تکان داد، با تکان دادن یک مناره، دیگری نیز تکان می ‌خورد. به همین دلیل به آنها منارجنبان می ‌گویند.
از دیگر شگفتی های آن، زمان ساخت این بناست؛ چیزی حدود 800 سال پیش. همانطور که گفته شد قدمت منارجنبان اصفهان به دوره  ایلخانیان (654-736 ه.ق) و به میلادی به (1256-1353 م) می رسد و از طرفی حرکت دادن یک مناره نه تنها مناره دیگر را به حرکت درمی آورد بلکه تمامی ساختمان مرتعش می شود. در این ایوان مزار عمو عبدالله قرار دارد و راه صعود به بام و مناره ها نیز به وسیله درگاه کوچکی است که با پلکانی مارپیچ به بام مربوط می شود.
جهانگردانی که به نقاط مختلف دنیا سفر کرده اند در مشاهدات خود مناره هایی را معرفی کرده اند که در نقاط دیگر جهان همین خصوصیت را داشته اند. در کشورهای عراق و عربستان هم منارجنبان های زیادی وجود دارد. کارشناسان می گویند منارجنبان های دنیا در یک دوره زمانی سی ساله دوره تیموریان ساخته شده اند. اما قدر مسلم اینکه منارجنبان اصفهان وجه تمایزی با سایر مناره های متحرک دارد و آن این است که گذشته از حرکت مناره ها سایر قسمت های بنا نیز حرکت می کند.
تکان خوردن مناره‌های منارجنبان تا مدت ‌ها برای دانشمندان پرسش برانگیز بود. معماری اسرار آمیز این بنا برای بسیاری هنوز هم در هاله ابهام باقی مانده‌ است. منطقی ‌ترین علتی که برای تکان خوردن مناره‌ها وجود دارد، پدیده فیزیکی تشدید یا پدیده رزونانس است. چون مناره‌ ها سبک معماری مشابهی دارند، تکان خوردن یکی روی دیگری اثر می ‌گذارد. اما هنوز هم دلیل تکان خوردن منارجنبان با قطعیت مشخص نشده است.

برای سیاحت این بنای تاریخی زیبا با اول تور همراه باشید

منارجنبان اصفهانReviewed by تور ارزان on Oct 29Rating: 3.5منارجنبان اصفهانمناره ‌ها طوری طراحی شده ‌اند که می ‌توان آنها را تکان داد، با تکان دادن یک مناره، دیگری نیز تکان می ‌خورد. منارجنبان اصفهان وجه تمایزی با سایر مناره های متحرک دارد و آن این است که گذشته از حرکت مناره ها سایر قسمت های بنا نیز حرکت می کند.

آشنایی با بهترین جاهای دیدنی تاریخی اصفهان – راهنمای تور اصفهان – تور ارزان اصفهان – گردشگری – ایران گردی – منارجنبان اصفهان

3 دیدگاه ها

  1. […] مایلید در تور اصفهان از جاذبه های اصفهان دیدن کنید و با موزه وانک آشنا شوید، اول تور راهنمایی […]

  2. […] مایلید در تور اصفهان از جاذبه های اصفهان دیدن کنید و با موزه وانک آشنا شوید، اول تور راهنمایی […]

  3. […] مایلید در تور اصفهان از جاذبه های اصفهان دیدن کنید و با موزه وانک آشنا شوید، اول تور راهنمایی […]

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

تور کوشی آداسی