کاخ توپکاپی استانبول

کاخ توپکاپی استانبول

تور استانبول کاخ توپکاپی

کاخ توپکاپی استانبول

کاخ توپکاپی استانبول شکوه سلسله عثمانی

یکی از بهترین مکانهایی که در سفر به استانبول میتوانید به بازدید آن بروید تا از شکوه معماری دوران پادشاهان عثمانی لذت ببرید ، و از موزه این کاخ زیبای به جا مانده از این سلسله ی مهم کشور ترکیه دیدن کنید ، کاخ توپکاپی یا توپقاپی استانبول است .

کاخ موزه توپکاپی در سال 1985 توسط یونسکو به عنوان بهترین مثال از قصر های دوران امپراطوری عثمانی به ثبت جهانی رسید. کاخ موزه توپکاپی همچنین آثار مهمی از تمدن اسلام همچون خرقه و شمشیر پیامبر اسلام را در خود جای داده است. این بنا بر روی یک ‌شبه جزیره کوچک ساخته ‌شده است و در سمت شمالی آن دماغه طلایی و در جنوب آن نیز دریای مرمر قرار دارد؛ در سمت شمال شرقی این بنا نیز تنگه بسفر (Bosphorus) قرار گرفته است که موجب می‌شود تا نمایی زیبا از سمت آسیایی این منطقه نیز برای این کاخ مهیا شود.

توپکاپی، نخستین کاخ عثمانی است که بعد از فتح استانبول توسط امپراتوری عثمانی، به دستور سلطان محمد فاتح (محمد دوم) در سال 1459 ساخته شد. کار ساخت کاخ موزه توپکاپی، حدود شش سال به طول انجامید . کاخ موزه توپکاپی یکی از اقامتگاه های اصلی سلاطین عثمانی در استانبول بود که برای حدود 400 سال از دوران حکمرانی 600 ساله شان در آن زندگی کردند؛ توپکاپی از 1465 تا 1856 مرکز اصلی امپراتوری عثمانی بوده است. امروز کاخ توپکاپی به موزه تبدیل شده‌است و از با شکوه ترین جاذبه‌های توریستی ترکیه ‌است. کاخ موزه توپکاپی در دو سبک معماری عثمانی و معماری باروک ساخته شده است. معماران کاخ موزه توپکاپی عبارتند از : معمار سینان، آسم علی، داوودآقا، و سرکیس بالیان .

در اصل و در ابتدای کار تعداد 700 تا 800 نفر در این کاخ سکونت داشتند ولی در طول چند قرن، این تعداد به میزان 5 هزار نفر در روزهای عادی و 10 هزار نفر در فصل فستیوال‌ها افزایش پیدا کرد. تخمین زده می‌شود که در میان این جمعیت، ینی چری ها (Janissaries) بیشترین افراد مقیم در حیاط اصلی و اول کاخ را به خود اختصاص می‌دادند. این کاخ به شهری در دل یک شهر و بزرگ‌ترین کاخ جهان بدل شده بود. دیواره‌های اطراف این قصر 5 کیلومتر طول داشتند و مساحت داخلی آن در طی دوران ساخت به 700 هزار مترمربع می‌رسید. در حال حاضر این قصد تنها 80 هزار مترمربع مساحت دارد زیرا عملیات ساخت‌ و ساز در حیاط آن و به‌سوی بخش خارجی انجام‌شده است .

ورود به این کاخ از طریق باب همایونی امکان‌پذیر است که از همین مسیر می‌توان به چشمه‌ی سلطان احمد سوم رسید؛ به دلیل علاقه‌ی شدید وی به گل لاله، دوره‌ی حکومت او عصر لاله‌ها نام گرفته است. پس از عبور از چشمه، به زنجیره ای از چهار بارگاه خواهید رسید. بارگاه اول برای عموم یا افرادی که به هر دلیل تجاری به قصر می‌آمدند آزاد بود. با ورود به بارگاه دوم حس جدایی و انزوا را تجربه خواهید کرد؛ این بارگاه با دروازه‌ای میانی از بارگاه اول جدا می‌شود که به دستور سلطان سلیمان ساخته شده است. در زمان حکومت عثمانی، هیچکس غیر از سلطان و مادرش اجازه‌ی عبور از این دروازه را با اسب نداشت .

چگونه به توپکاپی برویم

کاخ موزه ی توپکاپی در منطقه سلطان احمد قرار دارد، به همین دلیل برای رسیدن به این کاخ تمامی وسایل نقلیه ی عمومی از قبیل اتوبوس، مترو و تراموا به آسانی در دسترس مردم و توریست ها است. کاخ موزه توپکاپی هر روز به جز سه شنبه ها برای دیدار عموم باز است. لازم به ذکر است که برای ورود به بخش آثار مذهبی و مقدس از ورود گردشگرانی که لباس مناسب ندارند ( دامن کوتاه، تاپ های تابستانی باز و ...) جلوگیری خواهد شد. و همچنین در کاخ موزه ی توپکاپی عکسبرداری ممنوع است، چرا که نور فلش دوربین می تواند به آثار باستانی آسیب بزند. استفاده ازکالسکه در کاخ موزه توپکاپی برای کودکان ممنوع است؛ پس قبل از تهیه بلیط به این مسائل دقت کنید.

کاخ توپکاپی استانبولReviewed by تور ارزان on Aug 11Rating: 4.0کاخ توپکاپی استانبولآشنایی با بهترین جاذبه های گردشگری توریستی استانبول ترکیه - راهنمای سفر به استانبول - کاخ توپکاپی استانبول

1 دیدگاه

  1. halimeh گفت:

    ترکیه بیشتر جاهای دیدنی اش را مدیون سلسه عثمانی است .

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

تور کوشی آداسی