بنای مرکزی آتشکده آدریان تهران (قسمت 3)

بنای مرکزی آتشکده آدریان تهران (قسمت 3)

تور داخلی ، موزه تهران

بنای مرکزی آتشکده آدریان تهران قسمت سوم

بنای مرکزی آتشکده آدریان تهران قسمت سوم

مجموعه سالن های پذیرایی

 از طرف کوچه زرتشتیان یک در جای گرفته. این در به مجموعه ای تو در تو از تالارهای متفاوت که در سه طبقه وجود دارند دسترسی دارد.

 طبقه همکف: تالار خسروی و تالار بهمن که مخصوص مراسم ها و جشن ازدواج هستند، تالار ایرج را برای اجرای مراسم های مذهبی همچون پرسه ، سال و سی‌روزه استفاده می کنند.

 طبقه اول: دفتر مرکزی سازمان پذیرایی و سالن غذاخوری

 طبقه دوم: تالار برگزاری جلسات هیات مدیره انجمن زرتشتیان تهران در این طبقه جای دارد. این تالار تقریبا وسعتش برابر  با سالن ایرج است.

جالب است بدانید که تالار‌ ایرج با سایر سالن های آتشکده فرق دارد و کسانی که از آن استفاده می کنند موقعیت و جایگاهشان حائز اهمیت است. آیین های پرسه همیشه در سالن ایرج برگزار می شوند؛ ولی سایر مراسم ها مثلا مراسم یادبود متوفاها، شاید در سایر قسمت های آتشکده اجرا شوند. فرق این سالن ها بیشتر در تفاوت نرخ تعرفه های آنها می باشد. این مجموعه یک آشپزخانه بسیار وسیع و تجهیز شده دارد که در زیرزمین جای گرفته و اغلب برای برای تهیه خوراک مراسم استفاده می شود و هزینه ها را خیلی کاهش می دهد. یک سرویس بهداشتی و دفتر ملاقات‌های مردمی شادروان موبد موبدان رستم شهزادی هم در این مجموعه وجود دارند.

سایر بناها

علاوه بر بنای مرکزی، ۴ ساختمان دیگر هم در فضای آتشکده آدریان مشاهده می شود؛ دو ساختمان در شرق و دو ساختمان در غرب آتشکده. یکی از بناها که در شرق وجود دارد قدمتش به دوره قاجار برمی گردد. سقف این ساختمان بصورت شیروانی ساخته شده. ساختمان بعدی مربوط به دوره پهلوی دوم است و سقفی تخت دارد، در ضمن این دو ساختمان به خیابان دسترسی دارند. هر دو بنایی که در غرب محوطه جای دارند در دوره قاجار ساخته شده اند. از یکی از این ساختمان ها برای پخت نان آیین های زرتشتی استفاده می شود.

 به صورت کلی قسمت های مهم آتشکده را می توان به چند بخش تقسیم کرد و نام برد: یزشنگاه، اتاق موبدان، تالار میرزا جمشید مهربان کرمانی به نامگانه «سرور رستم»، اتاق یشت خوانی بهرام مهربان خداوندی به نامگانه «مهربان خداوندی»، تالار میرزا جمشید مهربان کرمانی به نامگانه «میرزا رستم مهربان»، آشپرخانه و انبار چوب در جنوب شرقی عمارت. در شمال غربی آتشکده سالن خسروی قرار دارد، ورودی این سالن در خیابان زرتشتیان واقع است. انجمن زرتشتیان هم در کنار همین آتشکده در حال فعالیت است. 

آداب ورود به آتشکده آدریان

پیروان  زرتشت قبل از اینکه وارد عبادتگاه شوند اول به سرویس بهداشتی کوچک کنار حیاط می روند و صورت و دستان خود را شستشو می دهند. آقایان از کمدی آهنی کلاه های سفید که به «عرقچین» معروف هستند بر می دارند و روی سرشان می کشند. خانم ها از کشوی همین کمد یک روسری سفید برداشته و موهای خود را می پوشانند.

 همه قبل از وارد شدن به عبادتگاه، کفش ها را از پا خارج می کنند ولی موبدان نیازی نیست که اینکار را انجام دهند.

 پیروان در زمان ورود به سالن، در یک خط به طرف پنجره‌ شیشه‌ای که آتشدان در آن جای گرفته حرکت می کنند. برای اینکه نذر خود را ادا کنند یک لیوان کوچک از موبد می گیرند که داخل آن آب و روغن  و فتیله‌ است و آن را روشن می کنند. رسم نیست که در این محل شمع روشن کنند. این رسم هم از کشور هندوستان وارد ایران شده و جایگزینی برای شمع شده.

 چنانچه پیرو زرتشت نیستید باز هم وظیفه دارید که نکاتی را برای حضور در آتشکده رعایت کنید:

حتما بدون کفش پا به نیایشگاه بگذارید. آقایان یک کلاه سفید و پارچه ای به سر می کنند که هنگام ورود مسوولان آتشکده در اختیارشان می گذارند.خانم ها پوشش مناسب عبادتگاه را رعایت کنند و اگر در دوره قاعدگی هستند وارد آتشکده نشوند.

بنای مرکزی آتشکده آدریان تهران (قسمت 3)Reviewed by اول تور on Jan 13Rating: 3.0بنای مرکزی آتشکده آدریان تهران قسمت سوم در یک تور ارزان داخلی، میتوانید از بنای مرکزی آتشکده آدریان دیدن کنید که یکی از جاهای دیدنی تهران است .

در یک تور ارزان داخلی، میتوانید از بنای مرکزی آتشکده آدریان دیدن کنید که یکی از جاهای دیدنی تهران است .

2 دیدگاه ها

  1. معرفی گفت:

    آتشکده آدریان تهران یک جای دیدنی فوق العاده

  2. معرفی گفت:

    آتشکده آدریان تهران من یک بار رفتم خیلی خوب بود

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

تور کوشی آداسی