معماری برج سوزن فضایی سیاتل

معماری برج سوزن فضایی سیاتل

برج سوزن فضایی سیاتل

معماری برج سوزن فضایی سیاتل:

اگر قصد دارید در یک تور ارزان و بخصوص تور خارجی آمریکا شرکت کنید خوب است قبل از شروع سفر اطلاعاتی درمورد اماکن و جاذبه های گردشگری این کشور بدست آورید. با اول تور همراه باشید تا در ادامه با معماری برج سوزن فضایی سیاتل آشنا شوید:

ساخت برج سوزن فضایی سیاتل:

در شروع پروژه  حفره ای به عمق 9 متر و عرض 36.6 متر ایجاد شد تا فونداسیون ساختمان در آن ریخته شود. بتن ریزی برج سوزن فضایی سیاتل بزرگترین بتن ریزی آن دوره غرب محسوب می شد. حجم قابل توجهی حدود 467 کامیون سیمان در یک روز برای پر کردن حفره استفاده شد و در پایان کار فونداسیونی پدید آمد که وزنی تقریبا هم وزن کل ساختمان داشت؛ فوندانسیونی به وزن 5850تن! خود بنا هم با استفاده از 72 بولت (میله ای آهنین در ساخت و ساز) 9 متری در درون فوندانسیون استحکام داده شد. جالب است بدانید با اینکه این سازه ظاهری سنگین دارد اما، مرکز ثقل آن فقط 1.5 متر بالاتر از زمین قرار گرفته.

برج سوزن فضایی سیاتل سه پایه فولادی در خود داردت که مقداری بالاتر از نیمه خود به یکدیگر متصل می شوند و تغییر حالت می دهند. بر فراز این سه پایه فولادی، محیطی ساخته شده همانند بشقاب پرنده و ظاهر سفینه های فضایی را تداعی می کنند. این قسمت از برج 5 لایه در خود دارد: رستوران گردان، نیم طبقه، عرشه دیدبانی ،قسمت تجهیزات مکانیکی و یک elevator penthouse در نوک. خوب است بدانید که 74000 بولت این سازه را بر روی خود نگهداشته اند. آهنگران در زمان ساخت این بخش ساعتی 3.92 دلار دستمزد دریافت می کردند. 

 مقابله با رعد و برق:

یکی از تهدیدات این سازه وقوع و برخورد صاعقه است چون برج سوزن فضایی ارتفاع بسیار زیادی دارد و همین مسئله خطر برخورد صاعقه را بیشتر می کند. برای همین مهندسان 25 میله برق گیر (24 میله + میله بالای برج) در این برج کار گذاشته اند؛ این میله ها بر فراز سازه های بلند کاشته می شود تا نیروی صاعقه را به زمین انتقال دهند.

 مقاومت در برابر زلزله:

این سازه عظیم عرض 42 متری دارد با وزن حدودا 5850 تن. تصور کنید با یک زلزله شدید چه خسارتی بزرگی به این برج و بخصوص شهر وارد می شود. مهندسان به فکر چنین اتفاقاتی بوده اند و به همین خاطر در ساخت فونداسیون این سازه دقت و توجه زیادی به خرج داده اند. می توان به راحتی گفت که این سازه می تواند زلزله ای لبه بزرگی 9 در مقیاس بزرگای گشتاوری (1) را هم تحمل کند. نمونه آن زلزله سال 2001 نیسکوالی با بزرگی 6.8 در مقیاس بزرگای گشتاوری در منطقه هندی نشین نیسکوالی در ایالت واشینگتن. تکان های این زلزله به برج سوزن فضایی هم رسید و سبب پخش شدن آب توالت ها در زمین سرویس های بهداشتی شد.

مشکلی به نام باد:

این سازه می تواند در برابر بادهایی با سرعت 322 کیلومتر در ساعت مقاومت خوبی از خود نشان دهد. این برج در بادهای با سرعت 10 کیلومتر در ساعت کمتر از اندزه 16 میلی متر تکان خواهد خورد.

پاورقی:

(1) یکایی بزرگی زمین‌لرزه را بیان می کند که توسط سازمان زمین‌شناسی آمریکا در سال ۱۹۷۰ معرفی شد. فرق آن با ریشتر این است که ریشتر میزان انرژی آزاد شده در کانون زمین‌لرزه، ولی بزرگای گشتاوری مقدار انرژی آزاد شده توسط زمین‌لرزه را اندازه گیری می کند.

معماری برج سوزن فضایی سیاتلReviewed by Yeganeh on Feb 8Rating: 3.0معماری برج سوزن فضایی سیاتلاگر قصد دارید در یک تور ارزان و بخصوص تور خارجی آمریکا شرکت کنید خوب است قبل از شروع سفر اطلاعاتی درمورد اماکن و جاذبه های گردشگری این کشور بدست آورید. با اول تور همراه باشید تا در ادامه با معماری برج سوزن فضایی سیاتل آشنا شوید.

اگر قصد دارید در یک تور ارزان و بخصوص تور خارجی آمریکا شرکت کنید خوب است قبل از شروع سفر اطلاعاتی درمورد اماکن و جاذبه های گردشگری این کشور بدست آورید. با اول تور همراه باشید تا در ادامه با معماری برج سوزن فضایی سیاتل آشنا شوید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

تور کوشی آداسی