معماری مجتمع حیدر علی اف باکو

معماری مجتمع حیدر علی اف باکو

تور آذربایجان

مرکز حیدر علی اف باکو

معماری مجتمع حیدر علی اف باکو:

شاید با دیدن ساختمان حیدر علیف درمورد معماری و چگونه ساختن آن کنجکاو شوید.در ادامه به صورت مختصر از معماری منحصربفرد این مجموعه خواهیم گفت.

معماری ساختمان حیدر علیف: 

خیلی از کسانی که اولین بار طراحی فوق العاده مرکز حیدر علی اف را می دیدند، ساختن چنین ساختمانی را دور از انتظار و تصور می دانستند و فکر آن را هم نمی کردند که روزی این طرح را در واقعیت ببینند و این سازه بی نظیر را دقیقا در مرکز شهر باکو مشاهده کنند. با تمام این شک و شبهات، احداث مرکز حیدر علیف در سال 2007 شروع شد و بالاخره در تاریخ 10 می سال 2012 به مناسبت 89 مین سالگرد تولد رهبر ملی آذربایجان، یعنی حیدر علیف به پایان رسید. جالب است بدانید خیلی از زمان ساخت این سازه نگذشته بود که مرکز حیدر علی اف با عنوان «یکی از شاهکارهای معماری جهان» معرفی شد و خیلی زود توجه همگان را به خود جلب کرد.

بنای مرکز حیدر علیف و همه محیط اطرافش در کل 159,300 متر مربع مساحت دارد که 101,801 متر مربع آن، به فضای داخلی اختصاص داده  شده است. محوطه حیدر علی اف هم در کنار بنای اصلی، دربرگیرنده پارکینگ زیرزمینی و میدانگاهی در اطراف است. درضمن 2 استخر و یک دریاچه مصنوعی نیز دارد. 

برای ساختن سقف مرکز حیدر علی اف، از سازه ای فلزی به طول 90 کیلومتر استفاده کردند. این سطح بسیار بزرگ و وسیع در حقیقت از 12 هزار قطعه با اشکال مختلف پدید آمده که از مثلث تا ذوزنقه و از مستطیل تا متوازی الاضلاع تفاوت دارند باهم و مساحتی در حدود 40 هزار متر مربع را در بر می گیرند.

همانگونه که در قسمت طراحی سازه نیز اشاره نمودیم، رابطه و پیوستگی میان فضاهای داخلی و خارجی این مرکز بسیار حائز اهمیت بوده و آن را می توان در همه قسمت های مجموعه حیدر علیف مشاهده کرد. به عنوان مثال این مسئله حتی در نورپردازی مروز هم با نکته سنجی زیادی رعایت شده؛ به صورتی که چه اطرافش  باشید و چه داخل مجموعه خیلی راحت می توانید همه زوایای مرکز حیدر علی اف را ببینید. برای ساخت نمای ساختمان حیدر علی اف، از پنل ها و صفحاتی بازتاب کننده استفاده کرده اند که حجم سازه، نور را انعکاس می دهند و در ساعات متفاوت شبانه روز، مرکز حیدر علی اف به راحتی قابل مشاهده است.

برای ساخت این سازه بی نظیر و باشکوه پژوهش های بسیاری انجام گرفته؛ نتیجه پژوهش های زمین شناختی منطقه و تحقیقاتی درمورد نقش این مجتمع در عرصه فرهنگی کشور از این دسته بررسی ها هستند. در حقیقت همه این کارها برای رسیدن به هدف نهایی یعنی مرکز حیدر علیف انجام گرفته و رسیدن به این هدف به نوعی فرصت های فرهنگی آینده مردم آذربایجان را در پی داشته.

معماری مجتمع حیدر علی اف باکوReviewed by Yeganeh on May 6Rating: 3.0معماری مجتمع حیدر علی اف باکواگر علاقمندید در یک تور خارجی و تور ارزان به کشورهای دیگر سفر کنید پیشنهاد اول تور تور آذربایجان است.

اگر علاقمندید در یک تور خارجی و تور ارزان به کشورهای دیگر سفر کنید پیشنهاد اول تور تور آذربایجان است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

تور کوشی آداسی