طراحی مجتمع حیدر علی اف باکو

طراحی مجتمع حیدر علی اف باکو

تور آذربایجان

مرکز حیدر علی اف باکو

طراحی مجتمع حیدر علی اف باکو:

طراحی مرکز حیدر علی اف:

یکی از خصوصیات منحصربفرد و شاخص در طراحی مرکز حیدر علی اف، رابطه پیوسته و سیال میان فضای اطراف سازه با معماری داخل مرکز حیدر علی اف می باشد. قبل از هر چیزی، میدان و محیط تهی حواشی سازه جلب توجه می کند که به عنوان قسمتی از بافت شهری باکو، در اختیار عموم مردم برای رفت و آمد قرار گرفته. این میدان پلی میان یک فضای سرپوشیده و عمومی با مرکز باکو است که برای برگزاری رویدادهای همگانی و جشن های سنتی و مدرن آذری مورد استفاده قرار می گیرد.

در طراحی خارجی این بنا از منحنی های موجی، قسمت های دو شاخه و چین هایی زیبا استفاده شده که خارج ساختمان را به منظره ای معمارانه تبدیل خواهد کرد و کارکردی چند جانبه پیدا می کند؛ یعنی این محل دقیقا همان جایی خواهد شد که به بازدیدکنندگان اجازه می دهد با هم آشنا شوند، در این محل مشغول گپ و گفت شوند و با هن به داخل مجموعه و طبقات متفاوت بروند. به این صورت خواهید دید که طراحی منحصربفرد زاها حدید، تضادهای روتین و معمول مابین اجزای معماری یک ساختمان، قسمت های خارجی و داخلی و مناظر شهری را تلفیق می کند و یک رابطه پیوسته و زیبا میانشان خلق می کند.

البته لازم به ذکر است که آذربایجان ساختمان های دیگری نیز دارد که در معماریشان این پیوستگی بکار برده شده. اگر معماری اسلامی و تاریخی باکو را مورد بررسی قرار دهید، می بینید که ارتباطی پیوسته و محکم میان اجزایشان وجود دارد. به عنوان مثال میله ها و ستون های ساختمان ها، مثل درختی در جنگل هستند و قسمتی از یک سازه بشمار می روند. یا وقتی که پا به ساختمان می گذارید، طرح های تزیینی و خطوط خوش خط از رو فرش ها آغاز و تا روی دیوارها امتداد پیدا می کند و در پایان به سقف و گنبد ساختمان رسد. بنابراین رابطه و پیوستگی میان اجزای ساختمان های پایتخت آذربایجان از بین رفتنی نیست. این اصل در ساخت و طراحی مرکز حیدر علی اف نیز پیروی شده و زاها حدید قصد داشت که با استفاده از این اصول، رابطه ای بین همه قسمت های خارجی و داخلی مجموعه حیدر علی اف بوجود آورد. البته این فقط یک تقلید نبود و زاها حدید با بکارگیری مفهوم رابطه سیال در ظاهری جدید، طراحی نهایی خود از این سازه را ارائه کرد. 

چند قسمتی بودن ساختمان دیگر چچیزیست که در معماری خارجی توجه تان را جلب خواهد کرد. در حقیقت این ویژگی به شکل قبلی محل احداث ارتباط دارد، چون زمین منطقه هموار نبود. بنابراین مرکز حیدر علی اف را براساس ویژگی های زمین احداث کردند و به این صورت رابطه ای متناوب بین مرکز حیدر علیف با قسمت های میدانگاه و پارکینگ بوجود آمد. این روش از حفاری های اضافی هنگام ساخت مرکز نیز جلوگیری کرد.

طراحی مجتمع حیدر علی اف باکوReviewed by Yeganeh on May 7Rating: 3.0طراحی مجتمع حیدر علی اف باکواگر علاقمندید در یک تور خارجی و تور ارزان به کشورهای دیگر سفر کنید پیشنهاد اول تور تور آذربایجان است.

اگر علاقمندید در یک تور خارجی و تور ارزان به کشورهای دیگر سفر کنید پیشنهاد اول تور تور آذربایجان است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

تور کوشی آداسی