معرفی جمهوری آذربایجان

معرفی جمهوری آذربایجان

تور آذربایجان

جمهوری آذربایجان

معرفی جمهوری آذربایجان:

نگاهی به آذربایجان:

جمهوری آذربایجان در گذرگاه اروپا و آسیای جنوب غربی و حاشیه دریای خزر واقع شده و بزرگترین کشور قفقاز بشمار می رود. پایتخت این کشور نیز باکو است.

این سرزمین با کشورهای ایران در جنوب، ارمنستان و ترکیه در غرب، گرجستان در شمال غربی و روسیه در شمال همسایگی دارد، مرز آبی این کشور نیز با سرزمین های ترکمنستان و قزاقستان است که در کناره های خزر واقع شده اند. در سال 2012جمعیت آذربایجان حدودا ۹.۱۲۵ میلیون نفر برآورد شد. در این سال نیز تولید ناخالص داخلی اش معادل ۷۲ میلیارد دلار بوده، تولید ناخاصل سرانه آذربایجان نیز ۷۸۵۰ و ۱۰۵۶۸ دلار بوده.

این سرزمین کهن میراث فرهنگی تاریخی و باستانی زیادی دارد و نخستین کشوریست که اپرا و تئاتر داشت با وجود داشتن اکثریت مسلمان. جالب است بدانید پیش از سال ۱۹۱۸ میلادی آذربایجان به نواحی شمال غربی ایران و بخش جنوبی ارس گفته می شد. ولی از زمان فروپاشی روسیه تزاری نواحی جنوبی قفقاز که مسلمان نشین بودند جمهوری دمکراتیک آذربایجان را شکل دادند و نامش را آذربایجان گذاشتند. این سرزمین در سال ۱۹۹۱ استقلالش را بدست آورد.

خیلی نگذشت که در جریان نبرد قره باغ کوهستانی، همسایه اش ارمنستان قره باغ کوهستانی، مناطق پیرامون آن و و مناطق درونی کرکی، یوخاری اسکیپارا، برخودارلی و سفولو را تحت سلطه خود در آورد. جمهوری قره باغ که در قره باغ تشکیل شد هنوز هم وجود دارد. اما کسی آن را به رسمیت نمیشناسد و هنوز هم آن را قسمتی از آذربایجان می دانند با اینکه بعد از جنگ بصورت دو فا کتو کشوری مستقل بود.

جمهوری خودمختار نخجوان از سرزمین جمهوری آذربایجان فاصله گرفته و استان خودمختار قره باغ کوهستانی هم واحدهای فدرال جمهوری آذربایجان بشمار می رود. ناحیه قره باغ و هفت بخش کنار آن که در جنوب غربی جمهوری آذربایجان واقع شده اند در جریان جنگ قره باغ توسط نیروهای ارمنستان به اشغال درآمده.

این کشور توسط پارلمانی چند حزبی با یک مجلس قانونگذاری اداره می شود. جمهوری آذربایجان سکولار است و از سال ۲۰۰۱ به عضویت شورای اروپا درآمده.

ردپای آذربایجان در تاریخ:

خوب است بدانید که آذربایجان یکی از تمدن های کهن بشری به شمار می رود. چرا که مستندات نشان می دهد هزاران سال قبل نیز بشر در این سرزمین زندگی می کرده. در ضمن لازم است ذکر کنیم که قدمت حضور بشر در این سرزمین به ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار سال پیش باز می گردد. اینها تنها یک حدس و گمان نیستند چرا که در کشفیاتی که از کاوشهای غار آزیخ در بخش فضولی بدست آمده این موضوع اثبات شده و سنگ نگاره های قبوستان هم تمدنی ۱۲ هزارساله را نشان می دهند.

جمهوری آذربایجان در قرن نهم پیش از میلاد محل زندگی سکاهای آریایی بوده. بعد از آن ها نیز مادها بعد هم هخامنشیان بر این سرزمین حکمرانی می کردند. وقتی اسکندر به این سرزمین هجوم آورد حاکمان وابسته به او در منطقه حکومتشان را شروع کردند.

معرفی جمهوری آذربایجانReviewed by Yeganeh on May 18Rating: 3.0معرفی جمهوری آذربایجاناگر مایلید در تور خارجی آذربایجان با جاذبه های آذربایجان آشنا شوید، اول تور راهنماییتان می کند تا تور ارزان آذربایجان را تجربه کنید.

اگر مایلید در تور خارجی آذربایجان با جاذبه های آذربایجان آشنا شوید، اول تور راهنماییتان می کند تا تور ارزان آذربایجان را تجربه کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

تور کوشی آداسی