آشنایی با نخجوان و تاریخچه اش (قسمت 1)

آشنایی با نخجوان و تاریخچه اش (قسمت 1)

تور آذربایجان

نخجوان

آشنایی با نخجوان و تاریخچه اش:

(قسمت 1)

نخجوان:

چنانچه تابعیت ایران را دارید خیالتان راحت باشد که بابت سفر به نخجوان نیازی به ویزا ندارید. پس از اینکه از مرز ایران خارج شدید، تاکسی های متعددی آن طرف مرز منتظر هستند تا مسافران آذربایجان و نخجوان را به نخجوان ببرند. نخجوان تا مرز جلفا فقط ٤٠ کیلومتر فاصله دارد، جاده های این بخش نیز از امنیت بیشتری برخوردار هستند. به لحاظ شکل و شمایل ساختمان های نخجوان و محیط شهری بسیار به شهرهای آذربایجان شباهت دارند با این تفاوت که بسیار تمیز هستند و شلوغی این شهرها را نیز ندارند.

شهر نخجوان آب و هوایی نیمه خشک دارد، بخصوص تابستان های این منطقه بسیار آفتابی و سوزان است. برخلاف تابستان نیز زمستان هایش بسیار سخت و پر برف است، بنابراین می توان گفت که نخجوان آب و هوایش شباهت و نزدیکی زیادی به استان های شمال غربی ایران دارد. اگر قصد سفر به نخجوان را دارید، بهترین زمان سفر ماه های تابستان و بهار خواهد بود. جالب است بدانید که نخجوان را مهد فرهنگ و تاریخ آذری می دانند. نخجوان در لغت به معنای نخستین استراحتگاه است. در واقع این شهر تکه ای جدا افتاده از آذربایجان است، از کشور جمهوری آذربایجان دور مانده و مابین ایران و ارمنستان که مناسبات سیاسی اش با آذربایجان خیلی صمیمانه نیست جای گرفته و در واقع به صورت یک جمهوری خودمختار و مستقل اداره می شود. آذربایجان به وسیله نخجوان با ترکیه نیز هم مرز است.

با اینکه این مرز کوتاه است، اما برای آذربایجان بسیار اساسی و مهم تلقی می شود و خیلی از مبادلات تجاری با ترکیه بوسیله نخجوان انجام می شود. در ضمن پروازهایی که از باکو به نخجوان صورت می گیرد نقشی مهم در اقتصاد این منطقه ایفا می کند. قدمت نخجوان را به دوران نوح تخمین می زنند، و معتقدند که کشتی نوح در نخجوان در هم شکسته و بعد در کوه های آرارات در ارمنستان به گل نشسته. البته خیلی این داستان قابل باور نیست، اما به هرحال نخجوان عمری دراز دارد.

جدایی نخجوان از ایران:

نخجوان جمهوری خودمختار دارد و در طی معاهده ی ترکمانچای در ١٨١٨ میلادی از ایران جدا شد، بعدها ارامنه با بدست گرفتن مناطقی از آذربایجان سبب جدا شدن این تکه از آذربایجان شدند. وقتی اتحاد جماهیر شوروی فروپاشید، میان ارمنستان و آذربایجان درگیری ایجاد شد و ارتباط زمینی نخجوان با آذربایجان بطور کامل از بین رفت. لازم است یادآوری کنیم که استان نخجوان چند شهر مهم علاوه بر مرکزش هم دارد. اردوباد، جلفا، بابک، شرور، شاهبوز، سدرک و کنگرلی از جمله این شهرها هستند. جمهوری خودمختار نخجوان در جنوب منطقه ی قفقاز و شمال رود ارس محاصره شده، مساحت آن ٥٥٠٠ کیلومتر مربع می باشد و جمعیتش در سال ٢٠٠١ بیش از ٤٠٠٠٠٠ نفر تخمین زده شده.

اصلی ترین جاذبه نخجوان مقبره مومنه خاتون می باشد که در یک برج هشت ضلعی آجری است و تا بیشتر المانی شهری بشمار می رود. پس از آرامگاه مومنه خاتون، جالب ترین جاذبه این استان، غارِ اصحاب کهف است، که در بخش بعدی از آن خواهیم گفت...

آشنایی با نخجوان و تاریخچه اش (قسمت 1)Reviewed by Yeganeh on May 13Rating: 3.0آشنایی با نخجوان و تاریخچه اش قسمت اولاگر مایلید در تور آذربایجان و تور نخجوان از جاذبه های نخجوان دیدن کنید و با فرهنگ و آداب رسوم مردم این شهر و تاریخچه نخجوان آشنا شوید، اول تور راهنمایی تان می کند تا تور ارزان نخجوان را تجربه کنید.

اگر مایلید در تور آذربایجان و تور نخجوان از جاذبه های نخجوان دیدن کنید و با فرهنگ و آداب رسوم مردم این شهر و تاریخچه نخجوان آشنا شوید، اول تور راهنمایی تان می کند تا تور ارزان نخجوان را تجربه کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

تور کوشی آداسی