جغرافیا و آب و هوای جمهوری آذربایجان

جغرافیا و آب و هوای جمهوری آذربایجان

تور آذربایجان

جمهوری آذربایجان

جغرافیا و آب و هوای جمهوری آذربایجان:

جغرافیا:

کشور آذربایجان در شمال رودخانه ارس و جنوب رشته کوه های زیبا و سرسبز قفقاز و از سویی در کنار دریای کاسپین جای گرفته است. این کشور از سه جهت توسط رشته کوه های قفقاز بزرگ در شمال، قفقاز کوچک در غرب، و کوه های تالش در جنوب محاصره شده است. کوه ها 40 درصد مساحت جمهوری آذربایجان را شکل می دهند. جالب است بدانید که قله کوه بازاردوزو با ارتفاع ۴۴۶۶ متر مرتفع ترین نقطه این سرزمین بشمار می رود. نواحی میانی آن را جلگه های آران مرکزی، مغان و میل و سواحل دریای خزر شکل می دهند که کم ارتفاع و پست هستند. این سرزمین پست ترین نقطه اش 28 متر پایین تر از سطح دریاهای آزاد واقع شده است. جمهوری آذربایجان در کنار دریای خزر یعنی بزرگترین دریاچه دنیا، واقع شده. از این دریاچه ۸۰۰کیلومتر نوار ساحلی اش متعلق به جمهوری آذربایجان است.

با توجه به ویژگی هایی که ذکر کردیم تنوع زیستی و گیاهی و تنوع آب و هوایی فوق العاده ای دارد. کوهستان های این سرزمین به تنهایی ۴۵۰۰ گونه گیاه را در خود دارند.

آب و هوا:

این کشور با توجه به اینکه هم دارای نوار ساحلی و هم جنگل و کوهستان است بنابراین از لحاظ آب و هوایی، دارای چندین نوع آب و هوای متفاوت است. این کشور از ۱۱ ناحیه آب و هوایی، ۹ گونه را در خود دارد.

درجه هوا بصورت میانگین 6 درجه در زمستان و 36 در جه در تابستان تخمین زده می شود در مناطق جلگه ای شمال و شرق آذربایجان، این شرایط در مناطق کوهستانی غربی برعکس است، چراکه زمستان هایش تا - ۹ درجه و تابستان هایش ۱۲ درجه سانتیگراد است.

پایین ترین دمای مطلق با درجه منفی 33 در اردوباد و بالاترین دمای مطلق 46 درجه در جلفا به ثبت رسیده است. در کل شمال و شرق کشور آب و هوایی خشک و کوهستانی دارد، اما منطقه جنوب شرقی آب و هوایش مرطوب و معتدل است. مناطق غربی و شمالی و جنوبی یعنی قره باغ و شمال شرقی جمهوری خودمختار نخجوان، دامنه کوه های قفقاز و ناحیه لنکران-آستارا و کوه های تالش آب و هوایی بسیار معتدل و دلپذیر دارند. بیشترین بارش سالانه این کشور به لنکران با میزان ۱۶۰۰ تا ۱۸۰۰ میلیمتر و کمترین آن به میزان ۲۰۰ تا ۳۵۰ میلیمتر به آبشوران تعلق دارد.

مناطق مرکزی این سرزمین جلگه ای است، بنابراین بستری عالی برای کشاورزی دارد. این مناطق با رودهای کورا و ارس آبیاری می شوند.

مذهب در آذربایجان:

٪ ۹۳٫۴ از مردم آذربایجان، مسلمان هستند از این شمار ۶۵ تا ۷۵ درصد شیعه می باشند، ۲٫۵ ٪ از جمعیت کشور را ارتدوکس های روس و ٪ ۲٫۳ باقی را ارامنه شکل می دهند. این آمار را نمی توان خیلی واقعی تلقی کرد چرا که عده ای کمی به دین خود وابستگی دارند و واقعا عبادت می کنند.

رشد و گشترس تشیع در جمهوری آذربایجان به زمان استقلال این کشور از شوروی باز می گردد. از آن پس عقاید اسلامی در آذربایجان رشد چشمگیری داشته.

جغرافیا و آب و هوای جمهوری آذربایجانReviewed by Yeganeh on Jul 3Rating: 3.0جغرافیا و آب و هوای جمهوری آذربایجاناگر مایلید در تور خارجی آذربایجان با جاذبه های آذربایجان آشنا شوید، اول تور راهنماییتان می کند تا تور ارزان آذربایجان را تجربه کنید.

اگر مایلید در تور خارجی آذربایجان با جاذبه های آذربایجان آشنا شوید، اول تور راهنماییتان می کند تا تور ارزان آذربایجان را تجربه کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

تور کوشی آداسی